AUTO.sk AUTO.sk

Test: Ford Mondeo je synonymom pre komfort na dlhých cestách
zdroj: Michal Švančara

Test: Ford Mondeo je synonymom pre komfort na dlhých cestách

Mondeo možno nevyniká v každej oblasti, ale komfort na dlhých cestách mu rozhodne nemôžeme uprieť.

Ford Mondeo je už na trhu nejaký ten rok, a keď k tomu prirátame dobu, kým sa objavila jeho európska verzia, mohli by sme ho označiť ako staré auto. Jedným dychom však treba dodať, že stále vyzerá dobre. Navyše testovanému kúsku pristala čierna farba a aj príplatkový balík Sport. Väčšie 19-palcové kolesá, zadný nárazník s dvoma koncovkami výfuku po stranách dávajú autu nádych športovosti v súlade s názvom balíka aj napriek tomu, že v skutočnosti ide o mimoriadne komfortné kombi. Vpredu spoznáme verziu Sport podľa odlišnej prednej masky.

Ford Mondeo kombi
Michal Švančara

Vo vnútri ide o typický Ford s luxusnou výbavou. Nechýba tu otvárateľné strešné okno a ani vyhrievané a ventilované sedadlá s masážnou funkciou. Osobne by sme si za masáž asi nepriplatili. Sedadlo vám musí skutočne pasovať, aby masáž stimulovala tie správne body. Platí to všeobecne pre všetky autá a Mondeo v tomto neprináša prelomovú technológiu. Pri pohľade na volant nemožno prehliadnuť veľký počet tlačidiel. Prvý dojem môže vyvolať pocit chaosu, ale netreba sa toho báť. Ovládanie jednotlivých funkcií nie je zložité a po chvíli sa vodič s multifunkčným volantom zžije. Potom ocení, že má všetko podstatné vo svojom dosahu.

Ford Mondeo
Michal Švančara


Sadnúť si do Fordu Mondeo, stlačiť plyn na podlahu a vyraziť naplno do serpentín horského priechodu, nie je niečo, čo vás pri pohľade na rodinný kombík láka. A pohľad neklame, podvozok je naladený vyslovene komfortne. S Mondeom si posádka doslova vychutnáva dlhé trate. Pohodlný hltač kilometrov nezmenil ani motor s výkonom 177 kW. Štvorvalcový benzínový motor 2,0 l EcoBoost má dostatok sily a pri plnom plyne predvedie slušnú akceleráciu. V tomto momente pôsobí rodinné Mondeo ako celkom rýchle, aj keď nie športové kombi. 

Dynamiku viac zabíja šesťstupňová automatická prevodovka. Nepatrí medzi najrýchlejšie prevodovky na trhu, navyše pri predbiehaní je často nerozhodná. Pred predbiehaním pri automatoch často s predstihom na moment výrazne šliapneme na plyn, aby sa prevodovka vopred pripravila na akceleráciu podradením. Automat Mondea poslúchne, ale vzápätí opäť zaradí vyššiu rýchlosť. Úspešnejší sme neboli ani pri pomáhaní si radením na volante. Prevodovke rovnako ako podvozku vyhovuje komfortná jazda. Pri snahe o dynamiku s ňou šofér bojuje. Navyše v takýchto prípadoch jej nerozhodnosť nepomáha ani spotrebe. Tu musíme upozorniť, že Mondeo bolo počas testu ešte len v začiatkoch zábehu a spotreba postupne klesala. Začali sme na 10 l a neskôr sme dokázali zraziť apetít motora aj pod 8 l. 

Ford Mondeo kufor
Michal Švančara


Diaľničné tempo (140 km/h) znamenalo spotrebu atakujúcu 10 l. Znovu však pripomíname nízky nájazd vozidla a potrebu zabehnúť ho. Diaľnica bola zároveň priestorom na odskúšanie vylepšeného adaptívneho tempomatu. Zjemnenie jeho reakcií (auto vás za normálnych okolností neprekvapí zbytočne prudkým brzdením) ho dostalo na požadovanú úroveň. Limitom bola tak ako pre väčšinu adaptívnych tempomatov rýchlostná cesta R1. Dnešné tempomaty sú totiž stavané na parametre diaľníc a miera chýb a zlých vyhodnotení situácie je na rýchlostnej ceste s prudšími zákrutami väčšia. Softvér je však nastavený tak, aby auto pri výraznejšom natočení volantu mierne zvoľnilo z tempa. Pozitívom je reakcia tempomatu na smerovku. Akonáhle dal šofér znamenie o zmene jazdného pruhu, tempomat dovolil autu zrýchliť na požadovanú rýchlosť už v predstihu (pokiaľ bol rýchlejší pruh diaľnice voľný).

Ford Mondeo kombi Titanium

zdroj: Michal Švančara

Silný benzínový motor pre nás nie je tá správna voľba v prípade Mondea. Na krátkych tratiach nie je úspornejší od naftového agregátu a na dlhých presunoch sa v tomto smere nemáme o čom baviť. Mondeo je pre nás jednoznačne diaľničné auto a jedinou výraznejšou výhodou benzínu bol  tichý chod motora. V tomto prípade by sme oželeli aj vyšší výkon (aj tak ho pocitovo “zabíja“ prevodovka) a netradične radšej volili o niečo slabší naftový motor. Navyše Mondeo v zákrute nemaskuje svoju hmotnosť, čím správne krotí vášne šoféra, takže na agilnú jazdu nenaláka. 

O to viac ohúri stabilitou na diaľnici aj pri silnom bočnom vetre. Pre nás je štýlové kombi jednou z najlepíšch volieb, pokiaľ si vyberáme auto na dlhú cestu na dovolenku k moru. Plavný podvozok hýčka posádku a k tomu sa pridáva nízka hlučnosť aj pri rýchlostiach, ktoré si legálne môžete dovoliť akurát na nemeckej diaľnici. Mondeo možno nie je najlepšie na trhu, ale sú oblasti, v ktorých vyniká. K štýlu a skladaniu výbavy sa však treba postaviť rozumne, lebo kombi, ktoré začína na sume 21 990 sa môže cenou prehupnúť aj cez 50-tisíc. Ak odrátame príplatkové prvky, tak testovaná verzia v najvyššej výbave Titanium s motorom 2,0 EcoBoost a automatickou prevodovkou stojí 34 490 eur.

Značka a model

Ford Mondeo

Motor

Benzínový štvorvalec 2,0 EcoBoost

Prevodovka/počet stupňov

Automatická /6

Cena od/verzia (eur)

21 990/34 490

Výkon kW(k)/pri otáčkach

176(240)/5400

Krútiaci moment Nm/pri otáčkach

345/2300-4900

Najnovšie z kategórie: Testy

Pozri viac

Odporúčame

Fun rádio