AUTO.sk AUTO.sk

Test: Hyundai Kona 1,6 T-GDi 4x4 je dynamický crossover
zdroj: Michal Švančara

Test: Hyundai Kona 1,6 T-GDi 4x4 je dynamický crossover

Vysokým výkonom prekonáva Hyundai Kona benzínový motor 1,5 TSI z dielne konkurenčného koncernu. Žiaľ, platí to aj o spotrebe.

Malé mestské crossovery zažívajú nevídaný boom. Záujemcovia majú na výber množstvo modelov a ponuka sa neustále rozširuje. Z radu medzi nimi vyčnieva Hyundai Kona. Nie pre svoju veselú farbu a nápaditý dizajn, to dnes vo svojej vlastnej forme ponúka väčšina crossoverov. Kona má navyše pohon všetkých kolies, a to sa v slovenských podmienkach stále cení. Aj preto sme počas testu neobišli sneh a ľahký terén, ale o tom až neskôr.

Výrazné farby sú dnes hitom, minimálne, keď sa pozrieme na ponuky automobiliek, či sa dostanú aj reálne na cesty, je už vec druhá. K tomu nesmie chýbať dvojfarebná karoséria. Testovaný model ju nemal, ale vďaka výraznej farbe bol aj tak poriadne nápadný. Obrovská predná maska je celá otvorená – teda medzery v nej skutočne slúžia na prívod studeného vzduchu k motoru a nie sú vo väčšej časti len naoko. Platí to aj o malom otvore pod prednými svetlami. Keď sme už pri predných svetlách, tie sú naozaj štýlové, ale na pomery LED technológie by sme čakali o chlp výraznejší účinok. Zaujímavo je riešená aj zadná časť. Najvýraznejším prvkom je azda zhluk svetiel, tvorený smerovkami, hmlovkou a svetlom spiatočky.

Hyundai Kona
Michal Švančara

Zvonku svalnatý a zvnútra štýlový

Zvonku svalnaté auto je oveľa menšie, ako by sa mohlo zdať. Vo vnútri netreba očakávať prehnane veľa priestoru. Veľký chlap sa má problém dozadu vôbec vtesnať a priemernému dospelému by sa nechcelo sedieť vzadu počas dlhej cesty na dovolenku. Kona vo vnútri zaujme kvalitou materiálov a vypracovania. Celý interiér budí dojem vyššieho štandardu. Hodí sa doňho aj kombinácia tmavých materiálov a krikľavo zeleného prešitia volantu a sedadiel. Rovnakú svietivú farbu majú aj bezpečnostné pásy. Je na každom, či si zvolí takýto živší interiér, alebo ostane pri tmavších farbách. Nám sa viac páčilo práve prevedenie testovacieho auta. Evokovalo to v nás pocit ako v športovom aute.

Hyundai Kona
Michal Švančara

Predné sedadlo má primerané bočné vedenie, ale krátky sedák. Sedempalcový dotykový displej s tlačidlami po stranách mohol byť výraznejšie natočený na vodiča. V najvyššej výbave je k dispozícii osempalcový displej s navigáciou. Páčili sa nám tlačidlá v okolí radiacej páky. Sú dostatočne veľké a šofér im nemusí venovať zvýšenú pozornosť pri zapínaní vyhrievania sedadiel, volantu alebo pri prepínaní režimov jazdy. Dobre do ruky padne aj multifunkčný volant. Ovládanie jednotlivých funkcií na volante je navyše prehľadné.

Hyundai Kona
Hyundai

Výkon robí radosť, ale kazí spotrebu

Poďme na to podstatné. Benzínový motor s turbom ponúka pri objeme 1,6 l veľmi slušný výkon 130 kW a na pomery benzínového motora je výborný aj krútiaci moment 265 Nm od 1500 otáčok. V praxi je Kona vďaka tomu mimoriadne živá, aj keď pritláčate plyn len na polovicu. Vo väčšine áut sa po ďalšom zatlačení plynového pedálu nič závažné nestane. Kona je iná a vystrelí dopredu ako zmyslov zbavená. Nie, nie je to McLaren a ani športové auto, ale existuje viacero príkladov pseudošportových vozidiel, nosiacich hrdé skratky na zadných dverách, ktoré sa dynamikou na Konu 1,6 T-GDi nechytajú. Hyundai sa neznížil k tomu, aby kazil dojem zo svojho písmena N, ako to robia niektoré ďalšie automobilky. Pritom napríklad predbiehanie nie je v prípade Kony žiadny problém, väčšinou sme pri ňom mali ešte veľkú výkonovú rezervu. Pri plnej forsáži počuť, ako potrubím doslova syčia výfukové plyny. Vyslovene nešportovo pôsobí chod motora. Po ubratí plynu otáčky dĺĺĺho klesajú.

Hyundai Kona
Michal Švančara

Automatická sedemstupňová dvojspojková prevodovka nás ničím zásadným neprekvapila. Radí primerane rýchlo, v športovom režime drží otáčky motora podľa očakávania vyššie a je pomerne intuitívna. To znamená, že šofér sa rýchlo naučí, ako sa hrať s plynom, aby radila podľa jeho predstáv. Jediná drobná výčitka smeruje k využívaniu krútiaceho momentu. Pri veľkej sile motora by ho vôbec nemusela tlačiť do otáčok, ani keď ide šofér svižnejšie tempo. Ale tu už do Kony asi príliš rýpeme.

Hyundai Kona
Michal Švančara

Zásadnejši problém však máme so spotrebou. Akákoľvek diplomacia je tu zbytočná, tak začnime od najhoršieho a pokračujme k lepšiemu. Najhorší je vždy test dynamiky, jazda na snehu a v teréne. Výsledok tejto kombinácie nie je nikdy dobrý, ale tu to bolo až 22 l. Poďme ale k reálnemu jazdeniu. Diaľnica – ten horší prípad z Bratislavy do Banskej Bystrice, čiže hore kopcom a od Trnavy tachometrová rýchlosť 136 km/h. Z nádrže v priemere každých 100 km ubudlo 10 l benzínu. Cesta späť mierne dole kopcom a pokojnejšie tempo 122 km/h na tachometri znamená spotrebu približne 8,3 l.

Hyundai Kona
Michal Švančara

Nasledoval test úspornej jazdy na okreske s krátkym prejazdom mesta. Rýchlosti na úrovni dopravných predpisov, ľahká premávka a veľká snaha nám umožnilo dosiahnuť spotrebu 5,3 l. Vynikajúca hodnota, s ktorou by sme boli nadmieru spokojní. Stačilo minimálne zmeniť spôsob jazdy a palubný počítač ukázal 6,5 l. Tri - štyri predbiehania s výraznejším pridaním a už sme boli na ôsmich litroch. Papierová spotreba Kony je 6,7. Priemer počas zimného testu sa vyšplhal na 9,4 l.

Hyundai Kona
Michal Švančara


Hyundai Kona s motorom 1,6 T-GDi má nezávislé zavesenie zadnej nápravy (na rozdiel od verzie 1,0 T-GDi). Crossover sa na ceste správal sebaisto. Podvozok je primerane komfortný. Pri motore so značným výkonom by sme privítali aj tvrdšie naladenie, ale vzhľadom na zameranie vozidla zvolili Kórejci správny kompromis. Riadenie je tak isto primerane tuhé na rozdiel od koncernových konkurentov, kde je viac preposilované. Kona tak poskytne aj náznaky spätnej väzby pri prechádzaní zákrut. Na snehu sa po vypnutí stabilizácie dokáže postaviť aj bokom do zákruty. Pred týmto manévrom si ju však treba skôr rozhodiť volantom. Pripájanie zadnej nápravy totiž neprichádza okamžite, keď to potrebujete. Pod plným plynom však Kona neváha smerovať krútiaci moment na zadné kolesá. Šofér cíti, ako auto zavlní zadkom pri odpálení zo zákruty.

Hyundai Kona 4x4 1,6 T-GDi

zdroj: Hyundai a Michal Švančara

Tlačidlom “lock“ vedľa radiacej páky zabezpečíte, aby boli hnané kolesá oboch náprav. V najhoršom prípade sa točí jedno zadné a jedno predné koleso. Pri prešmykovaní kolies sa o slovo hlási protipreklzový systém, dokonca v niektorých situáciách pridusí výkon, aj keď ho šofér vypol. Slušná svetlá výška robí z Kony terénny mestský crossover. Na ťažší terén to však nestačí. Pri dlhšom trápení sa o slovo prihlási spojka. Charakteristický zápach sa pri prehriatí dostane do kabíny. Hyundai Kona nie je totiž auto na bláznenie v ťažkých podmienkach. Keď však treba krátkodobo prekonávať prekážku a vyliezť na chatu, tak sa máte o čo oprieť.

Cenník Hyundai Kona
Hyundai

Nový mestský crossover nás presvedčil svojou dynamikou, vypracovaním interiéru, pohonom všetkých kolies a jediné, čo nám bráni dať mu nálepku “kupujem“, je spotreba. V priebehu tohto roku má však ponuku motorov doplniť aj naftový štvorvalec 1,6 CRDi s výkonom 85 resp. 100 kW. K dispozícii bude aj s pohonom 4x4. Kto sa uspokojí s mestskou prevádzkou a poháňanou prednou nápravou, má ešte alternatívu v podobe benzínového trojvalca 1,0 T-GDi.

Najnovšie z kategórie: Testy

Pozri viac

Odporúčame

Fun rádio