AUTO.sk AUTO.sk

Aj Mercedes S dostane autonómne riadenie tretieho stupňa
zdroj: Mercedes

Aj Mercedes S dostane autonómne riadenie tretieho stupňa

Tretí stupeň autonómnej jazdy už nevyžaduje neustále zasahovanie vodiča do riadenia. Navyše Mercedes nie je ďaleko ani od nasadenia štvrtého a piateho stupňa autonómnej jazdy. V článku prinášame aj popis jednotlivých stupňov.

Prvé sériové auto so schopnosťou autonómnej jazdy tretieho stupňa je Audi A8. Podmienky, v ktorých tretí stupeň funguje, sú značne obmedzené. Aj tak mnohým vŕtalo v hlave, ako sa Mercedes a BMW mohli nechať predbehnúť automobilkou Audi. Predstavitelia BMW už situáciu komentovali a tvrdia, že rovnakú technológiu už mohli nasadiť pred rokmi. Pri obmedzení rýchlosti, v ktorej funguje na 60 km/h to vraj pre nich nebolo zaujímavé a nasadia ju, až keď ich auto zvládne tretí stupeň autonómnej jazdy aj pri rýchlosti 130 km/h. Stane sa tak v roku 2021. Viac sa dočítate tu KLIKNITE SEM!

Mercedes bol doteraz ticho, a pritom je historicky považovaný za jedného z lídrov (ak nie priamo za lídra) vývoja autonómnej jazdy. Písal sa rok 1985, keď začal nemecký “Medveď“ s projektom EUREKA-PROMETHEUS. V rámci neho sa vývojári sústredili na autonómne funkcie jazdy. O desať rokov už absolvoval testovací prototyp Mercedes triedy S trasu v autonómnom režime z Mníchova do Kodane. Vtedajší superpočítač možno zabral celý kufor, ale budúcnosť autonómnej jazdy bola načrtnutá už v čase, keď sme na Slovensku vymieňali Škody Favorit za modernejšie Felicie. 

Nemyslíme si, že Mercedes stratil svoju pozíciu v rýchlosti vývoja, ale len pristupuje k problému podobne ako BMW. Šéf vývoja Mercedesu, Ola Källenius, pre portál Autoguide potvrdil príchod Mercedesu S so schopnosťou autonómnej jazdy tretieho stupňa. Stane sa tak v roku 2020. V najbližších troch až štyroch rokoch plánuje Mercedes zároveň nasadenie autonómnej jazdy štvrtého a piateho stupňa. Táto technológia je momentálne veľmi drahá. Jej cena sa počíta na desaťtisíce eur. Zo začiatku tak bude určená len pre taxi služby. Ak vás zoberie taxi z letiska do hotela bez vodiča, tak je návratnosť investovaná do autonómnej jazdy reálna.

Vysvetlenie jednotlivých stupňov autonómnej jazdy

Nultý stupeň: Všetko má na starosti šofér.

Prvý stupeň: Môže pomôcť šoférovi v určitých oblastiach. Pomáha natočením volantu, alebo akceleráciou. Ide vyslovene o podporu vodiča. Pri pokuse nechať všetko na vozidlo by auto pravdepodobne skončilo v priekope v najbližšej zákrute.

Druhý stupeň: Auto vyžaduje od vodiča, aby priebežne zasahoval do riadenia. Poskytne mu však pomoc asistentov pri prejazde zákrut. Navyše dokáže samostatne brzdiť a zrýchľovať, zároveň udrží auto vo svojom pruhu napríklad na diaľnici. Zodpovedný je v každej situácii vodič.

Tretí stupeň znamená, že vodič sa nemusí neustále venovať premávke, ale akonáhle ho auto vyzve, musí byť schopný zasiahnuť do riadenia behom niekoľkých sekúnd. Vodič je zodpovedný len od chvíle, ako ho vozidlo vyzve, aby prebral riadenie do svojich rúk.

Štvrtý stupeň prináša autonómnu jazdu bez zásahu vodiča v určitých oblastiach. Oproti tretiemu stupňu ide o veľký skok. Systém má však stále svoje obmedzenia a je pravdepodobné, že napríklad na lesných cestách pri výjazde na chatu bude musieť šoférovať vodič.

Auto so schopnosťou piateho stupňa autonómnej jazdy už nepotrebuje volant a ani pedále. Zo šoféra sa stáva pasažier.

Najnovšie z kategórie: Tech

Pozri viac

Odporúčame

Fun rádio