AUTO.sk AUTO.sk

Test Suzuki Vitara: Sneh, blato a mesto
zdroj: Dejvo

Test Suzuki Vitara: Sneh, blato a mesto

Japonská automobilka produkuje model Vitara už od roku 1988. Počas štyroch generácií si Vitara prešla zmenami nielen v oblasti technológií, ale aj na poli názvoslovia. Zatiaľ, čo posledné dve generácie niesli pred menom honosný názov Grand, pri najnovšom modeli sa v roku 2015 od tohto prívlastku upustilo. Znamená to teda, že Vitara si ho už nezaslúži? Pozreli sme sa v teste.

Už na prvý pohľad je Vitara veľmi atraktívnym autom. Dizajn nie je spracovaný zrovna agresívne, no dnes je práve tento prístup jedinečný. Vitara je taký dizajnový hipster, ktorý však kráča s trendmi. Pôsobí decentne a predovšetkým funkčne. Na prednej maske nájdete až šesť svetelných modulov. Separátne sú uložené nielen hmlovky, ale aj denné svietenie. Opticky segmentovaná mriežka chladiča dizajnovo na prvý pohľad nesie rukopis Suzuki. Je však paradoxom, pretože je čisto dizajnovým prvkom. Je zaslepená. Skutočné chladenie motora prebieha cez prieduchy v plastovom nárazníku. Tvarovanie kapoty sa svojou jednoliatou líniou bez akýchkoľvek kriviek ponáša na Range Rover Evoque. Línie po bokoch auta sú vedené od predných dverí, vedú ponad zadné koleso a končia v zadných svetlách. Celý dojem dotvárajú disky z ľahkej zliatiny a strecha inej farby, ktorá je základom v Copper Edition, ale objednať si ju môžete aj k iným variantom výbavy. Okrem nej dostanete v Copper Edition špeciálne spracovanú prístrojovú dosku v medenej farbe, medenú lištu na operkách, dvojfarebné sedadlá a ďalšie prvky ladené do farby tohto kovu.


Interiér auta sa nesie v znamení jednoduchosti. Treba podotknúť, že Japonci palubné dosky ešte stále nemajú zvládnuté tak, ako Európania. Veľký dotykový displej podľa nášho názoru neladí s ovládačmi klimatizácie pod ním. Tachometer ukazuje párne násobky desiatky, pričom všetky obmedzenia na Slovensku sú nepárne. Čísla ako 50, 90 a 130 teda musíme odčítavať. Tento fenomén sa nenachádza iba v automobiloch Suzuki a v princípe nepredstavuje problém. Je to však mierne nelogické.


Sedadlá sú nielen funkčným, ale aj optickým doplnkom auta. Ich dvojfarebné spracovanie kombinuje kožu a koženku, čo vyzerá atraktívne. Sedenie na nich je na pomery SUV mierne tvrdé, no nie tak, aby to prekážalo. Najväčším prekvapením bolo sedenie vzadu. Auto poskytuje množstvo miesta na nohy aj dospelému človeku tak, že sa vôbec nemusí obmedzovať. Vtip je v tom, že nielen sedenie vpredu, ale aj vzadu je vysoko. Kolená sú preto v pravom uhle a človek nepotrebuje vystierať nohy pod sedadlo pred ním, aby sedel pohodlne.

Keď od toho dizajnového prejdeme k funkčnému, musíme sa opäť zastaviť pri multimediálnom systéme. Nikdy sme neboli fanúšikmi lesklých povrchov. Rýchlo sa zaprášia a umastia. Počas používania systému vo Vitare sme však nemali problém s viditeľnosťou v akomkoľvek počasí. Či pršalo, snežilo, alebo pálilo slnko, displej bol čitateľný vždy. Dokonca aj obávané odtlačky prstov bolo na ňom vidieť až pri dôkladnom skúmaní. Z hľadiska prevádzky je systém spracovaný perfektne. Rozhranie a grafické prevedenie je otázkou vkusu, no technicky niet o čom polemizovať. Dotykové plochy fungujú ihneď a v priebehu zlomku sekundy zobrazia to, čo potrebujete. Prechod medzi oknami takmer nie je animovaný, čo môže v človeku evokovať pocit chvíľkového zamrznutia obrazovky, no rýchlosť zobrazenia vás z mylného dojmu vyvedie okamžite. Jediným negatívom je podľa nášho názoru navigácia. Funguje spoľahlivo, presne a plynulo. Nahnevať však môže bezpečnostné opatrenie Suzuki, ktoré vám nedovolí počas jazdy písať adresu. Spustiť navigáciu počas jazdy je možné iba do vopred uloženého cieľa. Ak už ale stojíte a píšete, funguje výborne. Odozva je rýchla a vďaka skrývaniu písmen, ktoré nemôžu nasledovať, je zadávanie intuitívnejšie.

Vitara Suzuki
Dejvo

Samostatnou kategóriou auta sú asistenti a technické zariadenia určené na spríjemnenie jazdy. Najväčším a asi jediným, ktoré naozaj využijete, je adaptívny tempomat. Pri nastavení vzdialenosti si môžete zvoliť až z troch úrovní. Jazda s tempomatom je príjemná, bez prudkých brzdení alebo zmien. Uvítali by sme ešte sledovanie jazdného pruhu. Úplne najväčšou čerešničkou sú podľa nášho názoru stretávacie svetlá. Jazda v noci si ani nevyžaduje nasadenie diaľkových svetiel. Svetelný kužeľ je presný, ostrý a silný.


Pod prednou kapotou sme testovali atmosférický benzínový štvorvalec s objemom 1.6 litra a výkonom 88 kW. Spriahnutý bol s manuálnou 5-stupňovou prevodovkou a pohonom všetkých kolies. Na prvý pohľad sa pri takejto konfigurácií človek nevie presne rozhodnúť, kam toto auto vlastne patrí. Isté však je, že kvôli prevodovke pravdepodobne nie na diaľnice. My sme si však nedali povedať a otestovali sme ho všade. V meste sa s Vitarou jazdí veľmi príjemne. Pruženie, ktoré odfiltruje všetky nárazy, je do slovenských miest ako stvorené. Slabinou auta je akcelerácia, ktorá nie je zrovna najrýchlejšia. Podľa dostupných údajov od výrobcu je to z 0 na 100 za približne 12 sekúnd. Na diaľnici však auto pôsobilo relatívne pokojne a stabilne aj pri bočnom vetre. Testy na snehu a blate ukázali, že štvorkolka pracuje spoľahlivo a pokiaľ zrovna nerobíte hlúposti, pomôže vám dostať sa z každej situácie. V našom teste sme vyskúšali aj menšie kríženie náprav. Auto si s ním podarilo bez zaváhania.


zdroj: Dejvo via Albumizr

Najnovšia generácia Suzuki Vitara je autom, ktoré je ako chameleón. Nezáleží na tom, či idete po meste alebo miernom teréne, automobil sa prispôsobí a zaberie vtedy, keď treba. So spotrebou na úrovni 6,4 l/100 km je to auto, ktoré dokonca ani veľa nežerie. Vďaka jeho výkonu si však narábanie s atmosférickým štvorvalcom občas vyžaduje kompromisy. Ak by to bol pre vás problém, Suzuki vás nenechá v štichu. V ponuke je aj Vitara S s menším, ale turbom preplňovaným motorom 1.4 Boosterjet, ktorý ponúka o 15 kW viac.

Dĺžka4,18 m
Šírka1,78 m
Výška1,61 m
Rázvor2,50 m
Objem kufra375 l
Cena testovaného modelu22 100 eur
Testovaná motorizácia1.6 l benzín ALLGRIP, 88 kW, 5 st. manuál

Odporúčame

Najnovšie z kategórie: Testy

Pozri viac

Fun rádio