AUTO.sk AUTO.sk

Automatické núdzové volanie v prípade nehody bude povinné
zdroj: Opel

Automatické núdzové volanie v prípade nehody bude povinné

Systém eCall, umožňujúci automatické núdzové volanie z auta v prípade nehody, bude od 31.3.2018 povinnou výbavou nových áut. V Európe by mal zachrániť asi 2500 ľudských životov ročne.

Mnoho súčasných áut má v prednej časti na strope umiestnené červené tlačidlo s nápisom SOS. Po jeho stlačení by mala byť posádka automaticky prepojená na tiesňovú linku. Svoje opodstatnenie má v prípade dopravnej nehody alebo inej závažnej udalosti. Systém však nemusí fungovať vo všetkých krajinách a vo vašom aute nemusí byť vôbec funkčný, najmä ak ide o staršie auto. 

Od 31. marca bude systém eCall povinne funkčný a namontovaný v každom novom aute a bude fungovať vo všetkých krajinách Európskej únie. Systém využíva dva spôsoby kontaktovania záchranných zložiek. Prvým je manuálne volanie po stlačení tlačidla posádkou. Druhou možnosťou je automatické volanie v prípade nehody. Ak senzory v aute detekujú dopravnú nehodu, eCall automaticky odošle informácie o polohe, čase nehody a type vozidla. Posádka je zároveň prepojená na operátora núdzovej linky. V prípade, ak ťažko zranení členovia posádky nereagujú, operátor automaticky vyšle záchranné zložky.



EÚ si od toho sľubuje výrazné urýchlenie reakčného času záchranárov. Platí to najmä v prípadoch, keď pri nehode nie sú svedkovia a posádka je vážne zranená. Podľa odhadov zachráni nová funkcia až 2500 životov ročne. Majitelia starších áut však nemajú povinnosť si takýto systém obstarať. Jeho nasadenie do praxe bude postupné a podľa odhadov ho bude mať 100% vozidiel na cestách až v roku 2035.

Technológia bude stáť automobilky (a nepriamo koncového užívateľa) približne 100 eur na jedno auto a nie je spojená so žiadnym ďalším mesačným poplatkom. Cena pri nepovinnej dodatočnej montáži na staršie auto bude pravdepodobne vyššia. Systém eCall prinesie veľkú výhodu aj pre turistov, ktorí neovládajú miestny jazyk, alebo nevedia presne vysvetliť, kde sa nachádzajú. Pomoc aj v takýchto prípadoch dorazí rýchlo a na správne miesto. Nový povinný systém by zároveň nemal byť zneužitý na sledovanie občanov. Počas bežnej prevádzky vozidla je “mŕtvy“, aktivuje sa až po vystrelení airbagov.

Najnovšie z kategórie: Život vodiča

Pozri viac

Odporúčame

Fun rádio