AUTO.sk AUTO.sk

Zohrievanie motora v zime: Točiť alebo ísť
zdroj: Pixabay.com

Zohrievanie motora v zime: Točiť alebo ísť

Ísť, či neísť. To je otázka. Dilema zohrievania motora v zimných mesiacoch trápi azda každého, kto svojho miláčika neparkuje výlučne vo vyhrievaných garážach. Názory na zohrievanie motora "točením" na voľnobehu sa medzi ľuďmi líšia. Aké je správne riešenie?

Otázkou predhrievania motora na voľnobežných otáčkach sa vodiči zaoberajú už dlho a fakt je taký, že stopercentne ideálne riešenie neexistuje. Motor sa po naštartovaní opotrebuje vždy. Odborníci však označujú práve šetrnosť voľnobehu za mýtus.

K najväčšiemu opotrebeniu motora dochádza vtedy, keď je teplota oleja nízka a nachádza sa v motore iba v malých množstvách. To je spravidla moment štartovania. Nanajvýš v priebehu pár sekúnd sa mobilizuje olejové čerpadlo a začne vtláčať olej do motora. Všeobecne platí, čím je olej chladnejší, tým je aj hustejší. Hustejší olej má horšie mazacie schopnosti, a tým menej dokáže zabrániť opotrebeniu. Pri voľnobehu je výhrevná sila motora nižšia, a preto ostáva olej dlhšie studený. V praxi to znamená, že motor sa síce zohrieva, ale rozhodne vaše auto nešetrí.

Najšetrnejším riešením je odísť s autom už niekoľko sekúnd po naštartovaní motora. Tak dáte motoru potrebný čas na prvé premazanie a zároveň začnete hneď pracovať na zahrievaní oleja, ktorý vaše auto potom bude mazať efektívnejšie. I tu je však potrebné používať v prvom rade rozum. V prvých fázach zahrievania sa určite vyvarujte vysokým otáčkam. Prečo? Pretože olej ešte stále nemá ideálnu teplotu a pri vysokých otáčkach nestíha mazať. Pre prvé momenty je ideálne držať sa v spodnej hranici ideálnych otáčok a túto posúvať až potom, čo zistíte nejaké známky zohriateho motora. Napríklad teplý vzduch z prieduchov alebo odlepenie sa ukazovateľa teploty chladiacej kvapaliny od "podlahy."

Najnovšie z kategórie: Život vodiča

Pozri viac

Odporúčame

Fun rádio