AUTO.sk AUTO.sk

Test Mercedes Benz AMG C43 Cabrio: Vietor vo vlasoch, adrenalín v krvi
zdroj: Dejvo

Test Mercedes Benz AMG C43 Cabrio: Vietor vo vlasoch, adrenalín v krvi

Šesťvalec poháňajúci toto vozidlo si vyslúžil prezývku „Baby AMG.“ V skutočnosti to je ale poriadne delo. V kombinácií so sklápacou strechou je tento Mercedes perfektným koktejlom pre letný motoristický orgazmus.

Modrý kabriolet vzbudzuje emócie už na prvý pohľad. Typická moderná predná maska s obrím logom značky je vylepšená príplatkovou „diamantovou“ mriežkou chladiča a nenápadným, no veľavravným nápisom AMG. Masívny dvojfarebný nárazník doplnený niekoľkými prieduchmi a spodnou lištou, imitujúcou hliník pôsobí agresívne. Kto si náhodou nevšimol nápis AMG vpredu, na boku iste neprehliadne informáciu o tom, že pod kapotou drieme biturbo s pohonom všetkých štyroch kolies. Kabriolet vyzerá zboku jednoducho, no ani zďaleka nie odfláknuto. Dizajnéri auto navrhli tak, aby z tohto uhla vynikli nádherné disky z ľahkej zliatiny s brzdovými strmeňmi AMG. Paradoxne, až vzadu sa toho dizajnovo deje asi najviac. Obrovské chrómové koncovky výfukov, majestátne označenie modelu, hrozivo pôsobiace koncové svetlá a spojler na vrchu kufra sú dizajnovo asi to najdôležitejšie z exteriéru. Napokon, ak máte toto auto, pri jazde bude pravdepodobne zadok auta to, na čo sa budú okolití vodiči neustále pozerať. Toto auto vás totiž doslova vyzýva jazdiť rýchlo.

Exteriér je iba predohrou k tomu, čo vás čaká vnútri. Kombinácia kože, dreva a hliníka vás dostane. Elektricky nastaviteľné sedadlá z perforovanej kože nielen vyhrievajú, ale v prípade potreby aj odvetrávajú. Predné opierky hlavy sú vybavené funkciou Airscarf, ktorá ofukuje váš krk horúcim vzduchom a chráni tak vašu šiju pred stuhnutím. V novom Mercedese vás jednoducho nesekne takmer v žiadnom počasí. Zadné sedadlá sú vybavené podstatne chudobnejšie. Sú len dve, pretože druhý rad je taký úzky, že by sa tam tretie nezmestilo. Miesto toho tam konštruktéri zriadili stojan na nápoje. Priestrannosť zadných sedadiel je napokon aj tak úplne bezpredmetná, nakoľko pri superrýchlom športovom kabriolete o miesto vôbec nejde.



Dejvo

Ani palubná doska a stredový panel nie sú až také dôležité. I keď tie sú v tomto aute dotiahnuté do dokonalosti. Ani jeden konštrukčný nesúmer, ani jedno miesto, na ktorom by auto pôsobilo lacno. Ak investujete vaše peniaze do auta namiesto domu s pozemkom na vidieku, dostanete prvotriednu kvalitu. Multimediálny systém s veľkým displejom, je tak skonštruovaný, že sa počas testovania ani raz nezaleskol. Perfektná viditeľnosť za každých podmienok aj v slnečnom počasí s otvorenou strechou. O akustický zážitok sa stará high endová audio sústava Burmester. Reproduktory s tradíciou od roku 1977 sú používané aj v iných luxusných značkách ako napríklad Porsche, Maybach a Bugatti.

Dejvo

Vysoký stredový tunel v kabriolete má svoje opodstatnenie. Okrem pocitu bezpečia a mohutnosti vozidla slúži aj na odkladanie vecí. Predsa nechcete, aby vám vietor v kabriolete niečo odfúkol. Odkladací priestor v oblúku a priestranná „krabica“ v lakťovej opierke ponúkajú množstvo miesta na akékoľvek bežné veci. Pre Mercedes typické ovládanie stredovej konzoly s touchpadom a kolieskom pod ním bolo spoľahlivé a fungovalo ihneď. My osobne sme pri testovaní preferovali staromódne koliesko, keďže touchpad nie je až taký intuitívny ako ten počítačový. Okrem týchto dvoch klasických ovládacích prvkov ponúka kabriolet AMG kontrolu nad vozidlom hodnú svojho športového pomenovania. Tlačidlom na ľavej strane si môžete vybrať spomedzi režimov jazdy ECO, Comfort, Sport, Sport+ a Individual. Ďalšie tlačidlo slúži na aktivovanie manuálnej prevodovky. Tú ďalej ovládate pomocou krídel za volantom. Presne ako v pretekárskej hre. Okrem režimu jazdy a prevodovky si môžete manuálne regulovať tuhosť podvozku v troch stupňoch a zapnúť športový výfuk. Ale k tomu až neskôr.

Na palubnej doske pred vodičom nečakajte priveľké zmeny. Analógové ukazovatele otáčok a rýchlosti sa tu nachádzajú hlavne preto, aby dodali automobilu esenciu surového športového auta. Navyše, keď sa vynímajú na AMG šachovnici, nikomu nejaké nadrozmerné displeje chýbať určite nebudú. I keď jeden tu samozrejme je. Medzi dvomi ukazovateľmi sa tradične nachádza veľký farebný displej. Zobrazíte na ňom opäť takmer čokoľvek od informácií o spotrebe cez zobrazenie prehrávaných médií až po takzvané AMG ukazovatele. Tými sú stopky s funkciou merania jednotlivých okruhov a ukazovateľ rozloženia váhy v danom momente. Z neho viete odčítať aj preťaženie vozidla. Ak by vám to nestačilo, nad palubnou doskou sa nachádza jeden celkom tajný HUD displej. Tajný preto, lebo na rozdiel od lacnejších automobilov sa na tomto kabriolete premieta priamo na čelné sklo. Cez deň je jeho viditeľnosť obmedzená, no večer pôsobí ako z pretekárskej hry.

Dejvo

Pod kapotou Mercedesu AMG C43 Kabrio je uložený trojlitrový benzínový šesťvalec s výkonom 270 kW. Vďaka dvom turbám ťahá plynulo a nedochádza mu dych až do najvyšších otáčok, kedy sa zapne obmedzovač. Z 0 na 100 km/h sa dokáže auto dostať za 4,8 sekundy a jeho rýchlosť je elektronicky obmedzená na 250 km/h. Čísla sú ale tým menej spoľahlivým spôsobom, ako odmerať zážitok z jazdy. Tú si treba jednoducho vyskúšať. Odpichy sú v prípade tohto auta naozaj neskutočné. Auto je na rýchlosti 50 km/h prakticky okamžite a na stovke iba o malý okamih neskôr. Vďaka pohonu 4MATIC nečakajte žiadne prešmykovanie kolies, ani nestabilnú jazdu. Vďaka športovému pruženiu vás auto bez akéhokoľvek náklonu prevedie takmer každou zákrutou. Na ceste R1 medzi Banskou Bystricou a Nitrou sa nachádza niekoľko úsekov, kde sa má chodiť 110 km/h kvôli príliš ostrým zákrutám. Toto auto ich zvládne aj v rýchlostiach desiatky kilometrov nad povolený limit. Nie, že by sme to skúšali.

Pocit z jazdy umocňuje aj už spomínaný výfuk. Nejde o žiaden fejkový reproduktor imitujúci zvuky motora, ako tomu je pri niektorých lacných športových autách, no fejk to svojim spôsobom je. Všetky moderné športové výfuky dosahujú svoj zvuk tak, že vstrekujú palivo do výfuku priamo. Nie sú to teda nespálené kvapôčky z valcov ako kedysi, no priamy vstrek do výfuku. Ako sa benzín do výfuku dostane je ale absolútne nepodstatné. Dôležité je, že zvuk je autentický a ohromujúci. Ak máte záujem upútať pozornosť, pri zapnutom výfuku v meste sa za vami budú otáčať všetky baby naokolo už pri malej akcelerácií. A toto sme skúšali. V podzemnej garáži sa nám dokonca podarilo zapnúť alarm na dvoch autách.

zdroj: Dejvo a Martin Kreps

Ak sa vám náhodou nepáči, že sila auta je kontrolovaná systémami, Mercedes pre vás pripravil čiastočné riešenie. AMG poskytuje možnosť prepnúť ESP do športového režimu. Vtedy auto v zákrute dokáže pustiť zadok, no aj tak to nie je také jednoduché. Vďaka pohonu všetkých kolies ani s prešmykovaním pri rozbiehaní rátať nemôžete. Vaša bezpečnosť je napriek všetkému prvoradá.

Asistenčné systémy v Mercedese nie sú nijak výnimočné, no napriek tomu priekopnícke. Podobné síce používajú aj autá s polovičnou cenovkou, v prípade trojcípej hviezdy ich však na vyššiu úroveň opäť posúva ich spracovanie. Najviac sa nám páčil indikátor mimovoľného opustenia jazdného pruhu. Bežné systémy zobrazia informáciu na displeji alebo nanajvýš zapípajú. V Mercedese stavili na vaše inštinkty. Ak vybočujete z pruhu, volant vám začne prerušovane vibrovať. Vibrovanie je totožné s trasením, aké cítite keď idete po diaľničnom krajnom páse. Keďže vám je tento vnem známy, ihneď jazdu skorigujete bez toho, aby ste sa museli zamýšľať nad tým, čo vám to v aute zase pípa. Ak sa vám stane, že idete vybočiť cez plnú čiaru, vtedy auto zakročí ráznejšie. Trasenie je sprevádzané pípaním a automatickým brzdením. Veľmi dobré riešenie v prípade mikrospánku.

Systém autonómneho tempomatu funguje spoľahlivo, dokáže chvíľu šoférovať za vás. V prípade, že sa pred vás dostane iné auto, ihneď vám na budíkoch ukáže, na akú rýchlosť bude spomaľovať.

Dejvo

Obrovským plusom sú aj automatické diaľkové svetlá, ktoré v prípade oprotiidúceho vozidla svetlá nevypnú, iba ich odklonia tak, aby vodičovi oproti nesvietili do očí. Zvyšok horizontu tak stále ostáva osvetlený. V prípade, že vám dochádza palivo, pre vás auto automaticky vyhľadá najbližšiu čerpaciu stanicu.

Keď už sme pri tankovaní, auto ponúka dva základné režimy jazdy. ECO má aktivovaný štart stop systém a auto sa v ňom správa veľmi pokojne. Dokonca tak pokojne, že na rozbiehanie využíva hneď druhý prevod miesto prvého. Ide to pomalšie, no slovo „pomalšie“ pri tomto aute znamená „stále sakra rýchlo.“ V prípade, ak používate tento režim, dokážete vďaka deväťstupňovej prevodovke a ideálnym otáčkam ísť aj po diaľnici s priemernou spotrebou 8,3 l/100km. Športové režimy si už vypýtajú podstatne viac. Ak autu šliapete na krk v režime Sport+, pokojne sa vaša spotreba dostane aj na dvojnásobok.

Martin Kreps

Vďaka svojej spotrebe a rôznym režimom jazdy je auto prijateľné aj na bežné denné používanie. Jedinou výčitkou by mohlo byť pripojenie Bluetooth. Samotné spojenie s telefónom trvá dlhšie a ak nemáte zapnuté prehrávanie hudby, auto samo od seba vaše playlisty prehrávať nezačne. Čiže namiesto handsfree riešenia musíte prehrávanie stále zapnúť na telefóne. Kto by sa ale venoval hudbe, keď môže počúvať ohurujúci zvuk motora, svišťanie vetra vo vlasoch a užívať si rýchlosť a obdivné pohľady ľudí naokolo? Predovšetkým, keď sa o vás stará nespočetné množstvo asistenčných systémov, ktoré vám dovolia vyvádzať a zároveň vás chránia? Jazdiť v tomto kabriolete je ako mať sex s kondómom. Jazdu si naozaj užijete, no zároveň viete, že sa vám nič nestane.

Najnovšie z kategórie: Testy

Pozri viac

Odporúčame

Fun rádio