AUTO.sk AUTO.sk

Test: Lexus IS 300h potichu "reže" vzduch
zdroj: Michal Švančara

Test: Lexus IS 300h potichu "reže" vzduch

Pokiaľ nezatlačíte plynový pedál až na podlahu, tak hybridný Lexus IS ostáva mimoriadne tichým autom a platí to aj na diaľnici.

O pár týždňov prejde rok, odkedy Lexus ukázal vynovený model IS. Modernizácia nepriniesla žiadne výrazné zmeny dizajnu. Nám sa tento model páči najmä pri pohľade na zadnú časť, ktorá pôsobí elegantne. Z prednej časti vyžaruje nespútanosť, možno športový duch. Aj keď to býva väčšinou typická marketingová fráza, prednú masku Lexusu pokojne označíme slovom “agresívna“ aj my. S modernizáciou sa jemne upravil jej tvar, pribudli väčšie prívody vzduchu a nové sú aj svetlomety. Celkovo však nejde o dramatický rozdiel v dizajne. Zákazníci vraj vzhľad Lexusu IS hodnotili pozitívne, a preto spravili Japonci iba minimum úprav.

zdroj: Michal Švančara

Vo vnútri nájdeme väčšiu 10,25-palcovú obrazovku multimediálneho displeja. Navigáciu a ostatné funkcie možno ovládať prostredníctvom typickej “myši“ na stredovom tuneli. Novinkou je tlačidlo Enter, ktoré má uľahčiť ovládanie multimediálneho systému. Za zmienku určite stoja vyhrievané a ventilované sedadlá. Pre daný typ auta majú primerané bočné vedenie, stále však ostávajú komfortné.

Lexus IS 300h
Michal Švančara
Model IS neponúka žiadne zázračne veľké miesto pre posádku, ale pre štvorčlennú rodinu je to postačujúce. Testovaná hybridná verzia s označením 300h ponúka hlavne iné výhody. Už pri prvom pohnutí sme si všimli dobré reakcie auta na plyn. Elektromotor dovolí okamžitý štart z miesta. Plynový pedál je pritom hlavne v prvej polovici nastavený na eko jazdu. Šofér si v prvom momente myslí, že auto nemôže disponovať papierovým výkonom 164 kW. Vo vnútri panuje extrémne ticho. Lexus doslova reže vzduch a aj na diaľnici si posádka užíva tichú jazdu. Môže za to nízky aerodynamický hluk.

Lexus IS 300h
Michal Švančara

Všetko sa zmení po zatlačení pedálu úplne na podlahu. Funkcia “kick down“ zafunguje na kone pod kapotou ako šibnutie bičom. Auto vyrazí vpred a zrýchľuje a zrýchľuje. Nikoho neoprie do sedadla ako v športovom aute, ale akcelerácia je pocitovo rovnako dobrá v rýchlosti 80 km/h ako aj pri rýchlosti 150 km/h. Lexus jednoducho s narastajúcou rýchlosťou nestráca dych.

Na druhej strane treba zabudnúť na tichú prevádzku motora. Každé predbiehanie si vyberá daň v podobe krátkeho, ale pomerne intenzívneho akustického prejavu. Nejde o koncert športového motora, ten sa Lexus snažil simulovať aspoň z reproduktorov. Nie veľmi úspešne. Zvuk reproduktora a motora sa navzájom nedopĺňa, skôr si protirečia, a tak nemožno hovoriť o lepšom zážitku. Hlasitosť zvuku z reproduktora možno nastavovať, prípadne vypnúť.

Lexus IS nie je agresívne auto, skôr elegantné a práve preto sa nám viac páči jeho zadná časť. Netreba sa nechať strhnúť štýlom prednej časti. Ak začnete s autom jazdiť citlivo (a nemáme na mysli pomalú jazdu), objavia sa veľké pozitíva. Model IS sa premení na cestovateľské auto. Po opätovnom stíchnutí prudko rastie pocit z komfortu. Príjemné je riadenie a aj podvozok, ktorý v zákrutách s prehľadom zvláda výkon hybridu a pritom ostáva pohodlný.

Lexus IS 300h
Michal Švančara

Pre koho je hybridný Lexus určený?

Jednoduchá otázka – komplikovanejšia odpoveď. Lexus IS 300h dáva v mnohých smeroch nádych prémiového auta. Takže hľadáme cieľovú skupinu, ktorá si je ochotná zaplatiť za dobrý pocit z cestovania. Škrtáme fanúšikov kombi a aj pretekárov za volantom. Nám Lexus IS vychádza ako slušný nadštandard pre ľudí, dochádzajúcich zo satelitov do väčších miest a vôbec neprekáža, ak cez víkend absolvujú aj dlhšie trasy.

Po studenom štarte sa motor na pár kilometroch zohreje a po docestovaní do mesta predvedie v dopravnej zápche svoje pozitíva elektromotor. Na prvých desiatich kilometroch sme pri presune do mesta spravili spotrebu 6,3 l, v meste pri ľahkej premávke klesla na 4,5 l (plynulá jazda mestskou rýchlosťou). V ťažkej premávke sme toto krásne číslo nezopakovali, ale vedeli sme sa držať v intervale 6 – 6,5 l. Diaľnica z Bratislavy do Banskej Bystrice pri rýchlosti 140 km/h znamenala spotrebu 7,4 l, cestou naspäť dole Hronom klesla na 6,3 l.

Lexus IS 300h
Lexus

Záver

Lexus IS 300h v nás zanechal dobrý dojem vďaka spotrebe a kultúre cestovania. Asi nie je ideálnym riešením pre obchodných zástupcov, ktorí sa snažia rýchlym tempom skrátiť svoj čas za volantom na minimum. Na druhej strane vie byť Lexus IS 300h rýchly, ale ak chcete komfort, tak to chce šoféra, dbajúceho na plynulosť jazdy. Zároveň ponúka pocit jedinečnosti, keďže ho nestretnete na ceste každý deň. Z pohľadu ceny je hybridná verzia zaujímavá, keďže ho automobilka vo výbave Executive a Executive Plus Safety zvýhodňuje bonusom 5 500 eur. Úplne tým “zabíja“ najnižšiu výbavu Entry, ktorá je paradoxne drahšia. My sme testovali najvyššiu výbavu Luxury, ktorá už prekračuje hranicu 50 000 eur.

Ceny Lexusu IS si môžete pozrieť tu: Cenník

Videopohľad Rasťa Chválu na Lexus IS

Technické údaje

Model

Lexus IS 300h

Cena od/verzia/testovaný model eur

35 600/51 400/53 200

Motor

hybridná sústava: benzínový štvorvalec 2,5 l + elektromotor

Prevodovka

E-CVT

Výkon elektromotora kW (k)

105 (143)

Výkon benzínového motora kW (k)/pri otáčkach

133 (181)6000

Celkový výkon sústavy kW (k)

164 (223)

Spotreba výrobca/test

4,3/7

Najnovšie z kategórie: Testy

Pozri viac

Odporúčame

Fun rádio