AUTO.sk AUTO.sk

Test: BMW X6 M50d ukázalo naftové svaly, dopované troma turbami
zdroj: BMW

Test: BMW X6 M50d ukázalo naftové svaly, dopované troma turbami

Výkonné SUV z dielne bavorskej automobilky si so športovým autom netreba mýliť. Podstatné je, že podvozok sa vo vysokom tempe dobre vyporiada s nerovnosťami, výkonom a aj vysokou hmotnosťou.

Dnes si žijeme z istého hľadiska zaujímavú dobu, môžeme si totiž kupovať auto, aké chceme a nie aké skutočne potrebujeme. Jasné, všetci sme obmedzení svojím rozpočtom a nové Ferrari si kúpi len pár vyvolených. Ale pri výbere auta má v mnohých prípadoch navrch naša túžba, túžba po niečom ligotavom. Stačí, aby prišiel kamarát po radu, ktoré auto si má kúpiť. Na základe toho, ako auto využíva, mu poradíte Toyotu Yaris prípadne konkurenčný model. On vás vysmeje a kúpi si naftového Passata a najlepšie vo verzii kombi, lebo kufor sa raz do roka zíde. Nie, toto nie je výsmech zo spomínaných áut a ani z kamaráta. Je to len ilustrácia toho, že ľudia si mnohokrát aj tak kúpia, čo chcú, hoci to nezohľadňuje ich reálnu potrebu. To dáva čoraz väčší priestor pre vznik áut, ktorých zmysel nám uniká.

BMW X6 M50d

zdroj: Michal Švančara

Na BMW X6 M50d sa môžeme pozrieť rôznou optikou. Na jednej strane v sebe kombinuje všetko možné a väčšinu aj protichodné. Hrá sa na SUV ale je určené na cestu, je vysoké, ale vzhľadom sa chce priblížiť k modelom kupé, je športovo ladené, ale s naftovým motorom. Dokopy to možno zmysel nedáva. Na druhej strane navrhla bavorská automobilka výrazné auto, na ktoré zákazníci reagujú ako osy na med. K výraznému autu sa hodí výrazná motorizácia, navyše, ak máte vzadu napísané “M50d“, získate aj M športový balík a M športový kožený volant. Od ostatných verzií X6 sa tak môžete odlíšiť, čo je pri výrazných autách dôležité. Model M Performance vystupuje z radu niekoľkými prvkami. Pri pohľade spredu si možno všimnúť špecifické lišty v spracovaní Ferric Grey vo vzduchových vstupoch širokého predného nástavca. Špeciálnou doplnkovou výbavou sú 20-palcové kolesá Double-spoke style 468. Aj keď sú rozmerné, pod veľkou karosériou sú doslova utopené. Medzi ďalšie odlišnosti patria hliníkové prahové lišty, koncovky výfuku v spracovaní Black Chrome, kryty spätných zrkadiel vo farbe Ferric Grey a chýbať nemôže ani označenie písmenom “M“

BMW X6 M50d
Michal Švančara

Symfóniu od nafty nečakajte, spolieha sa na reproduktor

To najpodstatnejšie v BMW je však zážitok z jazdy. V našom prípade sa to začína sadnutím za volant. Niežeby sa nám X6 zvonku nepáčila, ale masívne auto v nás ubíja športového ducha. Krásny M volant nám vracia ten správny pocit. Po naštartovaní netreba čakať žiadny burácavý zvuk. Ak si otvoríte okno, tak naftový šesťvalec s tromi turbami vôbec neohúri. Jednoducho, kým motor nie je pod skutočnou záťažou, tak ho počúvať netreba. Nasleduje prepnutie do režimu Sport+. Svoju charakteristiku zmení adaptívny podvozok s pneumatickým pružením vzadu, osemstupňová prevodovka a aj motor s výkonom 280 kW. Krásne číslo sa po dupnutí na plyn a následnom uvoľnení brzdy neprejaví až tak výrazne.

Človek si myslí, že autu prekáža hmotnosť, ale potom sa pozrie na prudko stúpajúcu ručičku tachometra a zistí, že je iba dobre odfiltrovaný od diania na ceste. Vyšší posed a plynulé reakcie prevodovky znižujú dojem zo zrýchlenia, hoci stovku dosiahne už po 5,2 s. Aj preto zákazníci športových áut často vyžadujú od výrobcu doslova kopnutie po preradení, i keď to nemusí byť efektívne a ani bezpečné. V BMW X6 to pri automatickom režime prevodovky nečakajte. Zážitok sa snaží v režime Sport+ umocniť umelým zvukom “motora“ z reproduktorov. Na nás to nefungovalo a ohŕňali sme nos. Nezvyknutá posádka sa však pozastavovala nad výrazne športovým zvukom.

BMW X6 M50d
Michal Švančara

Podvozok zvládne aj veľkú hmotnosť

Teraz príde to najdôležitejšie. Adaptívny M podvozok musí zvládnuť nielen príval výkonu,. dosahujúci 280 kW, ale aj hmotnosť, atakujúca takmer 2,3 t. V meste auto neposkakuje ako koza, ale tuhší podvozok podá posádke informáciu o prejdených nerovnostiach. Stále však pohodlím spĺňa nároky auta na každý deň, to bez debaty. Veľmi rýchly prejazd cez priečnu vlnu, ktorá vznikla prepadnutím cesty, naplno odhaľuje kvalitu podvozka. Auto ostáva pokojné, kopíruje terén a žiadne zbytočné rozkmitanie karosérie sa nekoná. Pri plnej “paľbe“ treba mohutný volant pevne držať, inak nešoférujete vy, ale veľké kolesá si samy vyberú, kade chcú ísť - nemajú problém stiahnuť auto do vyjazdených koľají.

BMW X6 M50d
Michal Švančara

Plyn má v zákrutách čarovnú moc

Zvládnuť množstvo záplat a nerovností v zákrute pomáha pohon xDrive. Vo vysokom tempe cítiť vibrácie z nich vo volante a neustále blikajúcu kontrolku stabilizačného systému. Jeho zásahy sú takmer neciteľné. Inteligentný pohon presmeruje krútiaci moment na vonkajšie kolesá, čím sa snaží predísť nedotáčavosti. Nie je však všemocný, a keď tempo do zákruty prepálite, auto môže ísť za nosom von smerom mimo cesty. To, že sme našli takýto limit auta, ešte neznamená, že sme zákrutu prešli v najvyššom tempe, aké X6 umožňuje. Stačí znížiť nájazdovú rýchlosť a zvyšnú časť zákruty prejsť pod plynom a auto predvedie nové, rýchlejšie možnosti jazdy.

Ovládanie auta plynom je v X6 veľmi dôležité, pomáha potlačiť nedotáčavosť a správnym posadením auta do zákruty môžete zrazu aj hmotnosť využiť vo svoj prospech. Takáto jazda vyslovene na hrane je asi jedinou príležitosťou, kedy je dobré využiť manuálny režim radenia osemstupňovej prevodovky Steptronic Sport. Motor treba držať vo vyšších otáčkach, aby na stlačenie plynu zareagoval okamžitým prívalom výkonu. Automatická prevodovka v režime Sport + robí v podstate to isté, ale nedokáže predvídať správanie šoféra v nasledujúcej zákrute, a potom niekedy musí nečakane radiť v strede zákruty, čo nie je vítané. Hovoríme tu o extrémnych prípadoch. V 99 percentách situácií radí prevodovka intuitívne, hladko a v podstate ju ani šofér neregistruje.

BMW X6 M50d
Michal Švančara

Pri naftovom aute nemôžeme obísť spotrebu, ktorá sa v teste vyšplhala na 10,5 l. Výrazne ju dvíhalo mesto (11-12 l) a naše skúšanie dynamiky. Počas 250 km trasy po diaľnici a cestách prvej triedy sme sa dokázali dostať na hodnotu 8,5 l.

Záver

BMW X6 M50d ponúka luxus, vo výbave môžete mať vynikajúce nočné videnie, výborné sedadlá s dofukovateľnými krajmi pre výraznejšie bočné vedenie, panoramatické okno a množstvo rôznych dekorov. Navyše oproti bežnej ponuke sú niektoré prvky M Performance, ale hlavný rozdiel prináša radový naftový šesťvalec s objemom 3,0 l. Z X6 športový špeciál nespraví, ale premení ju na dynamické auto s prijateľnou spotrebou. Adaptívny M podvozok zas pomôže autu v zákrutách. Ale pre koho je určené? Odpoveď typu, pre vysoko postaveného manažéra s ročným nájazdom XY km, neobstojí. BMW X6 M50d má jednu cieľovú skupinu, rovnako ako trebárs BMW i8 a ďalšie luxusné, viac či menej extravagantné autá. Ak sa vám páči a chcete ho, tak ste tou cieľovou skupinou práve vy.

Parametre

ModelBMW X6 M50d
Motor
radový naftový šesťvalec s objemom 2993cm3
Výkon kW(k)/pri otáčkach280(381)/4000
Krútiaci moment Nm/pri otáčkach740/2000-3000
Cena od/verzia/testovaný model (eur)
72750/91400/117597

Najnovšie z kategórie: Testy

Pozri viac

Odporúčame

Fun rádio