AUTO.sk AUTO.sk

Benzín vs. Nafta: Aké sú vlastne rozdiely?
zdroj: Pexels.com

Benzín vs. Nafta: Aké sú vlastne rozdiely?

Motoristi sa odjakživa nevedia dohodnúť, ktoré z dvoch palív je lepšie. Zatiaľ, čo s jedným máte nižšiu spotrebu, vynárajú sa pri ňom iné nedostatky. To, že by sme do auta mali liať len to palivo, na ktoré je stavané, je samozrejmosť. Prečo je to ale tak? Aký je vlastne medzi systémami rozdiel?

Jedno je aj o pätinu lacnejšie ako to druhé. S jedným jazdíte s nižšou spotrebou ako s druhým. Nafta a benzín sú asi najväčšími rivalmi na pôde motorizmu vôbec. Každé z nich má svoje výhody a nevýhody. Je dôležité poznať ako pracujú, aby ste si vedeli vybrať ten druh paliva, ktorý najlepšie vyhovuje vašim potrebám.

Ten zlý, drahý benzín

Motory na benzín sú spravidla o niečo hladnejšie ako tie naftové. Ich spotreba dokáže byť v porovnaní s naftovým ekvivalentom pri konkrétnom modeli auta aj o 4 l/100km vyššia. Jedným z dôvodov je aj ten, že tieto agregáty spravidla pracujú vo vyšších otáčkach a fungujú na atmosférickom princípe. I keď tento trend v období downsizingu nahradilo turbo, stále sa nájde mnoho áut, ktoré bežia na tom jednoduchšom atmosférickom systéme. Práve turbo je jednou z ciest pre znižovanie spotreby. Vháňa totiž do motora viac vzduchu, čo znamená, že je vo valci viac kyslíku, ktorý môže vybuchnúť. Rovnaká výbušnosť sa tak zaručí pri menšom objeme vstreknutého paliva. Ďalším z dôvodov je zloženie samotných palív. Zatiaľ, čo molekula benzínu je menšia, naftová častica obsahuje viac atómov uhlíka, a tým aj vyššíu výbušnú silu. Opäť sa dostávame k záveru, že menší objem paliva vyprodukuje viac sily.

Špinavá nafta

Na druhej strane ringu je lacnejšia varianta s nižšou spotrebou. Na prvý pohľad znie preto diesel ako ideálne riešenie. Aj naftový motor má však svoje muchy a nie je vhodný na každý typ práce. Prvým problémom, ktorý prichádza spolu s naftou, je paradoxne turbo. I keď motoru veľmi pomáha, je náchylné a náklady na jeho výmenu sa počítajú na tisíce. Funguje totiž vo veľmi vysokých otáčkach. Zatiaľ, čo váš motor sa točí na 3000 ot./min, turbo môže vykazovať aj dvadsaťnásobne vyššiu rýchlosť. Chod motora je hlasnejší a produkuje oveľa viac emisií ako benzínová verzia. Aj to je dôvod, prečo sa samosprávy v Európe snažia diesle z centier miest vyhnať.


Ktoré si teda vybrať

Vo všeobecnosti platí, že pri akýchkoľvek turbomotoroch (či už diesle alebo nové benzínové) si treba dávať pozor prvé kilometre a podľa možnosti turbo až do zahriatia motora používať len minimálne. Okrem toho sa v moderných naftových motoroch používa aj DPF (filter pevných častíc), ktorý odchytáva čiastočky uhlíka z horiaceho procesu a ešte raz ich spaľuje. Na to, aby fungoval správne, si vyžaduje občasnú rýchlu jazdu, inak bude nutná jeho výmena. Toto sú hlavné dôvody, prečo sa naftové motory odporúčajú predovšetkým na dlhšie trate, kde sa motor dokáže poriadne zahriať a fungovať na rovnakých otáčkach po dlhší čas. Ak teda jazdíte väčšinou len krátke trasy po meste, zvoľte radšej benzínovú variantu alebo siahnite po jednom z nových elektromobilov.

NaftaBenzín
+ Vysoký krútiaci moment+ Tichší a kultivovanejší chod
+ Úspora paliva+ Možnosť úpravy na iné palivá
+ Menšie servisné nároky+ Šetrnejšie voči životému prostrediu
- Vyššie servisné náklady- Menší krútiaci moment
- Vyššie emisie- Vyššia spotreba
- "Traktorový" chod motora- Vyššie servisné nároky
Ak by vás zaujímalo, aké konkrétne rozdiely sú pri jednotlivých druhoch motorov v procese spaľovania, pozrite si video chalanov z CarThrottle.
zdroj: Youtube.com

Najnovšie z kategórie: Život vodiča

Pozri viac

Odporúčame

Fun rádio