Auto.sk Auto.sk

Mazda oslavuje 100 rokov, pozrite si jej najväčšie míľniky
zdroj: Mazda

Mazda oslavuje 100 rokov, pozrite si jej najväčšie míľniky

Pozrite si storočnú históriu Mazdy od auto rikše až po prvý elektromobil značky, predstavený v minulom roku.

Mazda začala písať svoju históriu presne pred sto rokmi, teda 30. januára 1920 a prešla náročným začiatkom. Hneď prvý rok ju musela pred bankrotom zachrániť Hiroshima Saving Bank. Prvé roky sa venovala výrobe obrábacích strojov a svet ju poznal pod názvom Toyo Cork Kogyo a neskôr Toyo Kogyo Co. Japonský výrobca sa premenoval na Mazda až v roku 1984, hoci všetky vozidlá od počiatku niesli názov Mazda.

1931 Prvým vozidlom značky bol trojkolesový pickup, krížený s motorkou nazvaný Mazda-Go. Zaužívaným názvom pre tento typ vozidiel bol auto rikša. Na nádrži si možno všimnúť znak Mitsubishi. Dôvodom bolo, že Mazda využívala predajnú sieť japonského konkurenta až do roku 1936.

Mazda-Go

1960 Prvým automobilom značky bol model R360 Coupe. Dvojdverové auto so štyrmi miestami na sedenie poháňal malý vzduchom chladený motor s objemom 356 cm3. Dosahoval výkon 16 koní, ale v tej dobe to stačilo hlavne kvôli ultra nízkej hmotnosti vozidla 380 kg. Pre Mazdu išlo o mimoriadne úspešné auto, vďaka ktorému obsadila značnú časť trhu s malými autami v priebehu pár rokov. 

Mazda R360 Coupe

1967 V tomto roku prišla Mazda s motorom, ktorý sa stal jej symbolom. Do modelu Mazda Cosmo Sports namontovala rotačný motor s výkonom 110 koní. Auto vďaka nemu dosahovalo maximálnu rýchlosť 185 km/h.

1978 Savanna RX-7: Označenie RX-7 je spájané so športovými vozidlami značky a rotačným motorom. V čase predstavenia bolo RX-7 jediným japonským autom s výklopnými svetlami.

Mazda RX-7

1989 Mazda MX-5 Miata: Legendárny japonský roadster žije do dnešných dní a pri celkovom počte predaných vyše milion kusov sa tomu nemôžeme čudovať. V prípade ľahkého športového kabrioletu ide o neskutočné číslo. Mazda MX-5 vyniká hlavne schopnosťou zabaviť šoféra.

1991 Spomedzi športových úspechov nemôžeme obísť Mazdu 787B číslo 55 a jej víťazstvo v Le Mans. Mazda sa vďaka tomuto autu zapísala do histórie ako prvý japonský víťaz týchto prestížnych vytrvalostných pretekov. Prvýkrát sa Mazda pokúsila o víťazstvo vo vytrvalostných pretekoch v roku 1974, potom v roku 1979 a každý rok od roku 1981 až po víťazný pokus v roku 1991.

2010 Súčasné Mazdy sú podľa nás mimoriadne krásne autá. Aj preto musíme spomenúť rok 2010 a predstavenie nového "dizajnového jazyka KODO". Mazda ho prvýkrát použila pri návrhu konceptu Shinari.

Mazda Shinari

2019 Nielen dizajn, ale aj technológie sú v prípade Mazdy výnimočné. Po preslávení sa používaním rotačného motora v minulosti dotiahla Mazda do sériovej výroby motor Skyactiv-X. Benzínový agregát v sebe spája výhody naftového a benzínového motora. Pri svojom chode využíva v určitom momente zapaľovanie zmesi sviečkou a inokedy dôjde ku kompresnému zapáleniu zmesi ako v prípade naftových motorov.

2020 V tomto roku sa na cesty dostane prvý elektromobil značky Mazda. Model MX-30 sa vyznačuje protismerne otváranými dverami.Viac sa dozviete v našom článku.

Odporúčame

Najnovšie z kategórie: Video a foto

Pozri viac

Fun rádio