AUTO.sk AUTO.sk

Test: Honda Jazz ponúka viac ako priestor a dobrú spotrebu
zdroj: Michal Švančara

Test: Honda Jazz ponúka viac ako priestor a dobrú spotrebu

Pri pohľade na papierové parametre motora 1,3 i-VTEC len ťažko očakávať zázrak v oblasti dynamiky. Ale zázraky sa evidentne dejú a nielen na Vianoce, ale aj vo vývojových centrách Hondy.

Súčasná generácia Hondy Jazz má pred sebou už len niekoľko mesiacov života, v lete ju nahradí novší model. V teste sme si pripomenuli, čím malé-veľké auto najviac zaujalo na trhu. Ako už naše pomenovanie malé-veľké auto naznačuje, prvoradé pre Jazz je poskytnúť čo najväčší vnútorný priestor pri malých vonkajších rozmeroch. Strecha mestského auta vytŕča trochu vyššie, ako by sme pri ostatných rozmeroch čakali. Práve tento fakt a celkové tvarovanie karosérie sú ukryté za množstvom miesta vo vnútri. S priestorom nebude mať priemerný dospelý problém ani na zadnom sedadle. Druhou silnou stránkou je variabilita. Po sklopení zadných sedadiel získa človek nie kufor, ale malé letisko. Sedadlá sú takmer v jednej rovine s dnom kufra. Impozantná je aj výška tohto priestoru. Prvým limitujúcim faktorom pri prevoze väčšieho nákladu sa môže stať otvor kufra. Nie je malý, ale vzhľadom na veľkosť kufra môže byť obmedzujúci svojou šírkou aj vyššou vnútornou hranou kufra. Pritom v konkurenčných autách by bol určite viac ako postačujúci.

Keď hovoríme o variabilite, nemôžeme obísť ani zadné sedadlá, známe pod marketingovým názvom "Magic seats". Vyklopením sedákov vznikne vzadu priestor pre prevoz nákladu, ktorý kladie nárok skôr na výšku ako šírku. Previezť štandardne veľký bicykel bez odopínania kolies by tak nemal byť problém.

Magic seats

Keď sa pozrieme na jazdné vlastnosti, tak je pre nás Honda Jazz autom dvoch tvárí. Tá prvá je očakávaná - flegmatická. Mestské presúvadlo si už pri rýchlostiach tesne nad 50 km/h pýta šiesty prevodový stupeň. Je lenivé, žiadne hŕŕŕ vpred, ale aj veľmi úsporné. V takomto režime nie je problém stlačiť spotrebu aj výraznejšie pod papierových 5,1 l. Ak sa vyhnete diaľniciam, tak v niektorých prípadoch aj pod 4 l. Podvozok je primerane komfortný a predbiehanie sa v tomto stave javí ako nemožné. Lenže nemožné nie je. To len v nízkych a stredných otáčkach atmosferický motor s objemom 1,3 l drieme pod kapotou, ale len občas nespokojne "zachrápe", keď od neho chceme vydolovať viac, ako je ochotný dať. S nárastom otáčok silnie hluk motora. Pri diaľničných 130 km/h točí približne 3500 otáčok za minútu. Motor síce počuť, ale v kabíne sa dá bez nepríjemného pocitu existovať aj na dlhšej trase. Diaľnica je pre mestské auto najhorším momentom z pohľadu spotreby. Podľa našich meraní si Jazz vtedy pýta 6,3 l každých 100 km.

Druhú tvár ukáže Jazz, keď od neho začne šofér navzdory všetkému vyžadovať dynamiku. Je iná, ukričaná a prekvapivo ostrá. Jasné, od výkonu 75 kW by sme nečakali zázraky, ale Jazz už dobre poznáme a dáme ruku do ohňa za to, že aspoň malý zázrak nastane. Pre predbiehanie vozidiel, idúcich 80 až 90 km/h, je potrebné zaradiť tretí prevodový stupeň. Druhý nie, lebo ten približne pri 90 km/h narazí na obmedzovač ako mucha na okno. Štvrtý zas neposkytne v prvej fáze až takú dynamiku. Trojka je stavaná presne na toto, motor už hučí pre posádku nepríjemne, ale Jazz sa derie bez rešpektu vpred. Pružnosť na trojke medzi 80-120 km/h je pocitovo tak dobrá a v premávke sa to so železnou pravidelnosťou opakovane ukazovalo, že bez problémov držíte krok s papierovo výrazne výkonnejšími autami. Slabšie parametre motora v tomto prípade vyvažuje nízka hmotnosť okolo 1150 kg, výborne navrhnutý tretí prevodový stupeň a reakcia atmosférického motora na plyn, s ktorou sa bežné turbomotory nemôžu porovnávať. Takáto jazda v Jazze vyžaduje aspoň trochu zručnejšieho šoféra.  Aj preto je oveľa pravdepodobnejšie, že na cestách stretnete Jazz, jazdiaci monotónnym tempom. Ak však bude náhodou predbiehať jedno auto za druhým, nebuďte prekvapení. Alternatívou k motoru 1,3 i-VTEC je v Jazze výkonnejší štvovalec 1,5 i-VTEC. Má úplne rovnaký charakter a platí naň všetko, čo sme písali vyššie. Rozdielom je akurát vyššia spotreba, ale aj citeľne vyšší výkon 96 kW.

A-stĺpik je zdvojený, ale okienko v ňom je dosť veľké, takže to s výhľadom vôbec nie je zlé.

Naša konečná spotreba v teste dosiahla úroveň rovných 6,0 l. Skrýval sa za ňou veľký podiel diaľníc a vysoké nároky na dynamiku. Na krátkych trasách pri ešte plusových teplotách bola spotreba vysoká len prvých pár kilometrov. Už po prejdení 4,5 km klesla takmer k bežnému priemeru a ďalej sa hýbala v závislosti od spôsobu jazdy. Asi sa nenájde nikto, kto by si kúpil Jazz pre jeho dynamické vlastnosti. Ale keď si auto kúpite kvôli priestoru a príjemnej spotrebe, je dobré mať aj potenciál na rýchlejšiu jazdu.

Test: Honda Jazz 1,3 i-VTEC (34 obrázkov v galérii)

Značka a modelHonda Jazz
MotorBenzínový štvorvalec 1,3 l i-VTEC
Výkon kW(k)/pri otáčkach75(102)/6 000
Krútiaci moment Nm/pri otáčkach123/5 000
Prevodovka/počet stupňovmanuál/6-stupňová
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s)11,2
Spotreba výrobca/test kg5,1/6,0
Cena od/verzia/testovaný model (eur)12 990/17 290/18 369

Odporúčame

Najnovšie z kategórie: Testy

Pozri viac

Fun rádio