AUTO.sk AUTO.sk

Test: Hybridná Honda CR-V 4x4 vyniká mestskou spotrebou
zdroj: Michal Švančara

Test: Hybridná Honda CR-V 4x4 vyniká mestskou spotrebou

Hybridný pohon Hondy CR-V pracuje na podobnom princípe ako ten, ktorý poznáme z plug-in hybridného Mitsubishi Outlander. Najsilnejším dôvodom pre kúpu hybridnej verzie je spotreba v meste, kde v tejto disciplíne porazí rozmerné SUV aj podstatne menšie mestské autá.

Súčasná generácia Hondy CR-V nemá v ponuke naftový motor. Japonci stavili na benzín a hybrid. My sme v rámci redakčného testu vyskúšali hybridnú verziu s pohonom všetkých kolies. Už na prvý pohľad sa CR-V radí medzi väčšie SUV. Päťmiestna testovaná verzia (hybrid je v ponuke výlučne s piatimi miestami) je z pohľadu priestoru ideálne rodinné auto. Dostatok miesta pre hlavu aj nohy ponúka vzadu aj dospelým. Základný objem kufra 497 l sa vzhľadom k veľkosti auta nemusí zdať veľa. Celé číslo však zodpovedá tzv. primárnemu objemu, to znamená bez započítania priestoru pod dnom kufra. V prípade hybridu tam totiž prakticky žiadne miesto nie je, len malý priečinok pre výbavu a lepiacu sadu. Zvyšné miesto zaberajú batérie hybridu. Samotné čísla sú dobré pre porovnanie tabuľkových hodnôt, ale nemusia byť úplne smerodajné. Prax ukázala, že 497 l je v CR-V veľmi pôsobivých. Veľká hokejová taška kladie nároky najmä na šírku kufra, v Honde sa v pohode zmestila aj do jeho najužšej časti, a keď bolo treba odviezť aj ďalšiu hokejovú tašku, nebol s tým najmenší problém. Stále by sme minimálne jednu ďalšiu veľkú hokejovú tašku zmestili navrch nad úroveň krytu kufra.

Interiér pôsobil na pomery japonského dizajnu prívetivo aj pre Európana. Hoci je pohľad Japoncov na dizajn mnohokrát odlišný od toho nášho, Honda CR-V akoby sa prispôsobovala tunajším trhom. Materiály pôsobia na prvý pohľad hodnotne. Jedinou výnimkou je "drevený" obklad palubnej dosky, dverí, a aj stredového tunela. Na prvý pohľad v ňom každý zbadá lacný plast, kaziaci celkový dojem. Na fotkách ešte možno dokáže oklamať, ale naživo pôsobí až rušivo. Stredový tunel je využitý na niekoľko odkladacích priestorov a ten pod lakťovou opierkou je taký veľký, že čokoľvek menšie od mobilného telefónu v ňom nenávratne stratíte. Trochu preháňame, ale je naozaj veľký. Celkovo je na tom japonské SUV z pohľadu odkladacích priestorov veľmi dobre.

Pádlami na volante si možno nastaviť stupeň rekuperácie.

Po naštartovaní ostane hybridná jednotka ticho. Pre pohnutie vpred treba stlačiť tlačidlo "D". Tlačidlá totiž v prípade Hybridu nahradili tradičnú páku automatickej prevodovky, ktorá inak v Honde CR-V padne presne do ruky. Funkcie jazdy, parkovania a neutrálu si vyžadujú stlačenie tlačidla, cúvanie si vyžaduje jeho potiahnutie. Na ovládače P, N, D a R sme si museli chvíľu zvykať a pri prvých jazdách sme vždy naprázdno mávli rukou v mieste, kde sme očakávali páku. Nakoniec to nebolo zlé, ako sa to javilo zo začiatku, všetko je o zvyku.

S tmou, padajúcou na krajinu, začne interiér auta okamžite šoférovi svietiť do očí. Silné svetlo vyžaruje prístrojový panel a hlavne dotykový displej. V Honde ho jedným kliknutím stmavíte a druhým úplne vypnete. Menej nás už potešilo automatické prepínanie stretávacích a diaľkových svetiel. Miestami fungovalo s takou chybovosťou, že sa to nedalo akceptovať. S účinkom LED svetiel sme boli na druhej strane celkom spokojní.

Predtým, ako si niečo povieme o jazde, je potrebné priblížiť techniku, ktorou nám Honda CR-V trochu pripomínala plug-in hybridné Mitsubishi Outlander. Benzínový spaľovací motor s objemom 2,0 l na seba preberá v nízkych rýchlostiach funkciu generátora elektrickej energie a jeho výkon 107 kW nie je pre zrýchlenie až tak podstatný. Dôležitejší je v tomto prípade elektromotor s výkonom 135 kW. Vo vyšších rýchlostiach nad približne 70 km/h môže spaľovací motor aj priamo poháňať kolesá, s ktorými je spojený pevným prevodom. V prípade plnej akcelerácie je však odpojený, jeho otáčky vyletia na maximum, aby vyrábal dostatok energie pre elektromotor. To isté sa deje aj pri jazde hore strmým kopcom. Zvuk motora v takýchto situáciách nesúhlasí s tým, čo sa deje. Správaním by sme to prirovnali k CVT prevodovke. Dynamiku vyžadujúci šoféri si to veľmi neužijú. Na druhej strane CR-V je rodinné auto, ktoré je pri bežných presunoch tiché a komfortné. Problém mu nerobí ani predbiehanie, len treba pridať s menším predstihom.

Pokojná (a vôbec nemusí byť pomalá) jazda Honde svedčí. S vysokým podvozkom sa prekvapivo dobre vykrajujú zákruty. Hybrid je však v prvom rade o šetrení paliva a náš prvý dojem z nej nebol vôbec dobrý. Cesta z Bratislavy a diaľničný presun do Banskej Bystrice vytiahol z nádrže viac ako 9 l každých 100 km. Cesta v opačnom smere bola už výrazne úspornejšia a so spotrebou 7,7 l (jazda na tempomat ľahko nad 130 km/h) sme sa už priblížili k diaľničnému priemeru kolegov z Garáž TV - 7,4 l. Za úvodnou vyššou spotrebou stáli zrejme horšie poveternostné podmienky a hustejšia premávka s nutnosťou častejšie meniť tempo jazdy. Na 40 km úseku, v rámci ktorého sme išli chvíľu 60 km/h za nadrozmerným nákladom, chvíľu dynamicky s množstvom predbiehaní a približne 1 km sme strávili posúvaním sa v kolóne, sme dosiahli spotrebu 5,9 l. V meste funguje hybrid najlepšie, aj tu však možno dosiahnuť rôzne spotreby. Krátka cesta do obchodu a späť dvíha spotrebu na 8 aj 9 l (nutnosť zohriať spaľovací motor + zapnuté vyhrievanie sedadiel a klimatizácia v chladnom počasí). Pri dlhšom jazdení apetít postupne klesá a pre hybrid typicky, najmä v kolónach, padá poriadne nízko. Ideálny scenár sme vyskúšali v Bratislave. Do mesta sme prišli so zohriatym a vykúreným autom, nasledujúce kilometre v rannej špičke sme v meste zvládli so spotrebou pod 4 l. Aj pri týchto meraniach sa nám potvrdilo, že hybrid nie je pre každého. Ak však patríte do cieľovej skupiny, tak ho treba brať ako veľmi dobrú alternatívu.

Test: Honda CR-V Hybrid 4x4 (35 obrázkov v galérii)

Hybridná Honda CR-V je plnohodnotným priestranným rodinným autom. Niečo málo stratila kvôli batériám len z objemu kufra, ide však len o "drobné". Na pomery rozmerného SUV dokáže jazdiť veľmi úsporne v meste aj mimo neho. Trochu horšie je to na diaľnici, kde ju môžu naftové autá spotrebou prekonať. Medzi silné stránky patrí podvozok, slabšou je zvuk spaľovacieho motora v niektorých jazdných situáciách a asistenčné systémy, ktoré až príliš úzkostlivo upozorňujú na nebezpečenstvo. Verzia s pohonom 4x4 pracuje v ľahkom teréne dobre. Poradí si aj so situáciou, keď má niektoré koleso slabšiu trakciu, prípadne sa nedotýka povrchu.

Kvôli zlepšeniu spotreby paliva sú vstupy vzduchu vpredu pod chrómovým znakom Hondy vybavené systémom aktívnej žalúzie mriežky chladiča.
Značka a modelHonda CR-V Hybrid 4x4
MotorBenzínový štvorvalec 2,0 l
Výkon kW(k)/pri otáčkach107(145)/6 200
Krútiaci moment Nm/pri otáčkach175/4 050
Elektromotor
Výkon kW(k)/pri otáčkach135(183)/184
Krútiaci moment Nm315
Prevodovka/počet stupňov1-stupňová
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s)9,3
Spotreba výrobca/test kg5,3/7,9
Cena od/verzia/testovaný model (eur)29 990/42 290/42 890

Odporúčame

Najnovšie z kategórie: Testy

Pozri viac

Fun rádio