AUTO.sk AUTO.sk

Test Dacia Duster 1,3: Nová Dacia už dávno nie je len pre robotníka
zdroj: David Dejvo Schun

Test Dacia Duster 1,3: Nová Dacia už dávno nie je len pre robotníka

Prvá generácia Dacie Duster si vytvorila svoju ikonickú auru v podobe lacného auta určeného na prácu. V novej generácií však ponúka viac. Zaujme oveľa širšiu skupinu ako iba robotníkov a chatárov.

Test Dacia Duster 1,3 (38 obrázkov v galérii)

Nová generácia Dacie Duster je na trhu približne dva roky. Je to druhá generácia, a tak je číslo dva pre nový Duster momentálne akési symbolické. Pri filmoch to býva tak, že druhé diely sú často slabšie v porovnaní s prvými. Nový Duster však nie je film, a tak nová generácia znamená pokrok na viacerých úrovniach.

Dacia Duster
Zdroj: David Dejvo Schun

Hneď prvou je dizajn. Nový Duster je na trhu už dlho, a tak nemá príliš zmysel menovať všetky veci, ktoré sa zmenili. O tých ste už iste čítali. My za všetky vyzdvihneme najmä svetlá. Okrem bežných „lampášov“ je súčasťou svetiel aj skupina LED pásov, ktoré sa starajú o denné svietenie. Prepojené sú úzkou mriežkou chladiča, ktorá plní skôr dizajnovú funkciu. Ozajstný chladič totiž nájdeme ukrytý za nárazníkom, ktorý mimochodom tiež prešiel zmenou. Celý exteriér pôsobí oveľa robustnejším dojmom ako predchodca. A nie len robustnejším, ale aj kvalitnejším. V istom ohľade by sme mohli nesmelo spomenúť až pojem „luxusnejším.“

Dacia Duster
Zdroj: David Dejvo Schun

Zadná časť auta si prešla zmenou tiež. Namiesto škaredých zadných svetlometov, ktoré mali akési neurčité pokračovanie v reliéfe zadných dverí, prichádzajú nové svetlá. Podobne ako pri Jeepe Renegade, aj tu sú štvorcové s krížom vo vnútri. Hliníkový pás nárazníku akoby išiel popod celým autom spredu až dozadu, kde sa opäť vynára a lemuje spodnú časť masky. Tento prvok dodáva spolu so 17-palcovými diskami efekt mohutnosti asi najviac.

Dacia Duster
Zdroj: David Dejvo Schun

O tom, že sedíte v skromnom aute, sa presvedčíte až v interiéri. Tu sa Duster nesnaží hrať na nič viac, ako je. Robustné plasty nemajú za cieľ vzbudiť vo vás pocit, že sedíte v o triedu vyššom aute. Práve naopak. Snažia sa vás utvrdiť v tom, že Duster zvládne všetky výzvy, ktoré ste si preňho pripravili. V istom momente nám interiér novej generácie pripomínal interiér dodávky. Čistý utilitarizmus bez zbytočných „ozdôbok,“ ktoré sa môžu tvrdým zaobchádzaním poškodiť alebo úplne zničiť. Nenachádzajú sa tu žiadne škáry, ktoré by ste (napríklad pri čistení) nevedeli dosiahnuť. Obzvlášť príjemne nás prekvapili niektoré dizajnové prvky, ktoré vznikli najprv v Dacii, no materský Renault sa nebál ich prebrať aj do svojich áut. Iba prednedávnom sme ich uvideli v interiéri novej generácie Clia. Ide napríklad o volič automatickej klimatizácie, hlavu radiacej páky alebo funkčné tlačidlá podobné Mini. Tie sa nám páčili najviac. Sami sme nevedeli, ako veľmi môžeme oceniť fakt, že na tie tlačidlá dosiahneme bez toho, aby sme museli púšťať radiacu páku. Stačí iba vystrieť prst a môžete sa napríklad poďakovať výstražnými „blikačkami“ alebo auto centrálne odomknúť. Ergonómiu hodnotíme naozaj vysoko.

Dacia Duster
Zdroj: David Dejvo Schun

Pri multimediálnom systéme sme nemali prakticky žiadne očakávania. Už na prvý pohľad vyzerá jednoducho a rovnako jednoduchý aj je. Nečakajte žiadne zložité menu, cez ktoré si viete nastaviť pomaly ešte aj počasie. Máte rádio, navigáciu, základné nastavenia a zvyšok nepotrebujete. Obzvlášť, keď je Duster vybavený systémom Apple CarPlay. Náš bol. Jednu vec však predsa musíme pochváliť, a tou je ukazovateľ náklonu, ktorý si viete zobraziť priamo na monitore. Funguje s miernym časovým oneskorením, no v teréne pomôže.

Dacia Duster
Zdroj: David Dejvo Schun

Z hľadiska priestoru Duster nijak špeciálne nevyniká. V porovnaní so Seatom Ateca, ktoré je iba o dva centimetre dlhší, poskytuje relatívne málo miesta na sedenie vzadu. Aj kufor je menší o približne 70 litrov... No cena je polovičná. Aby sme však Dustru nekrivdili, vybrali sme sa s ním na výlet z Bratislavy do Brezna po diaľnici so štyrmi dospelými osobami na palube. Ani jeden z nás sa nesťažoval na nedostatok priestoru.

Dacia Duster
Zdroj: David Dejvo Schun

Keď už sme pri výletoch, mali by sme spomenúť aj jazdné vlastnosti. Dacia nás vybavila modelom so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a 1,3 litrovým benzínovým motorom s výkonom 110 kW. Ide o nový motor, ktorý sme mali možnosť vyskúšať aj v Cliu piatej generácie. Tam bol o 14 kW slabší.

Dacia Duster
Zdroj: David Dejvo Schun

Je dobrým zvykom u Dusterov, že prvý stupeň prevodovky je extrémne krátky. Dacia to tak robí preto, lebo Duster je aj auto do terénu. A v teréne, obzvlášť ak ste naložení, občas potrebujete redukciu. Tá by ale cenu auta predražila, a tak je extrémne krátky prvý „kvalt“ alternatívou práve k redukčnej prevodovke. V praxi to znamená, že ak chcete poriadne dynamický rozjazd na križovatke, s Dusterom dokážete vystreliť z miesta oveľa rýchlejšie ako s niektorými konkurenčnými autami. Pri druhom prevode už auto dynamiku začne pomaly strácať a vy sa začnete diviť, prečo tomu Ferrari za pár tisíc dochádza dych. Je to preto, lebo tento klam v zrýchlení nachádza svoje využitie práve v teréne, kde sa ale využíva úplne inak. Ak však motor aj naďalej držíte vo vysokých otáčkach, dokážete z neho vyžmýkať maximum. I keď sa to na prvý pohľad nemusí zdať, aj majitelia dvojlitrových naftových Octavií s rovnakým výkonom nájdu v Dustri silnú konkurenciu. Najmä v oblasti zrýchlenia.

Dacia Duster
Zdroj: David Dejvo Schun

V okolí svätojurských viníc sme sa s Daciou vybrali do suchého kamenistého terénu, v ktorom sme mali možnosť otestovať prvý „kvalt“ vo svojom živle. Strmá kamenistá cesta, pri ktorej vrchole sme boli tak naklonení do vrchu, že sme absolútne nevideli na cestu, nás len utvrdila v tom, že Duster sa nestratí ani v teréne. Špeciálne, keď sme na strmej ceste zastavili a začali sa opätovne rozbiehať. Auto nezaváhalo ani raz a bez prešmyknutia zabralo a vyviezlo nás hore. Až na hrozivé zvuky kamienkov odlietajúcich spod náprav išlo všetko ako po masle.

Dacia Duster
Zdroj: David Dejvo Schun

Na diaľnici je už pocit sebavedomia počas jazdy v Dustri o poznanie menší. Auto je uspôsobené na nižšie rýchlosti svojou „tenšou“ konštrukciou a aj svojim pružením. Preto sme nemali pocit, že by sedelo na diaľnici suverénne. Aj odhlučnenie motora bolo pri spomínanom Cliu o poznanie lepšie. Napriek tomu sme nemali pocit strachu a fičali sme si pekne v tolerancií. V rýchlostiach okolo 135 km/h sa už prejaví charakter motora ladený na dynamiku v nižších rýchlostiach. Pri miernom stúpaní v okolí Nitry auto na tempomate začalo strácať rýchlosť a trvalo relatívne dlho, kým sa dostalo opäť na nami nastavenú hranicu. Priemerná spotreba počas nášho týždňového testovania po meste, okresných cestách, v teréne i na diaľnici, sa dostala na úroveň 8,1 l/100 km. Najviac tomu však pridala diaľničná jazda, na ktorú auto primárne ani nie je určené.

Dacia Duster
Zdroj: David Dejvo Schun

Celkovým dojmom na nás Duster pôsobí veľmi príjemne. Ak si ho človek plánuje kúpiť s jasným cieľom využívať ho na aktívny život, dostane od neho všetko, čo potrebuje. Vďaka svojmu dizajnu už neútočí iba na surových utilitaristov, ale aj na mladých, ktorí ocenia aj dizajn a akúsi emóciu. Vo svojom Dustri môžete mať skutočne všetko, čo potrebujete. Naša verzia (ani zďaleka nie tá základná) mala už spomínaný Apple CarPlay, ale napríklad aj kamery na každej strane vozidla. Duster je lacný, ale zďaleka nie je iba pre chudobných.

Dĺžka4,34 m
Šírka so zrkadlami2,05 m
Výška1,69 m
Rázvor2,68 m
Objem batožinového priestoru411 l
Cena od (naša verzia)9 990 EUR (19 609 EUR)
Motorizácia1,3 , 110 kW, 6st. manuál

Odporúčame

Najnovšie z kategórie: Testy

Pozri viac

Fun rádio