AUTO.sk AUTO.sk

Prichádza obdobie prezúvania: Pre toto sa neoplatí šetriť na gumách
zdroj: ADAC

Prichádza obdobie prezúvania: Pre toto sa neoplatí šetriť na gumách

Aj keď je tento týždeň teplo, obdobie výmeny letných pneumatík za zimné sa nezadržateľne blíži. Prečítajte si, prečo by ste na nových gumách nemali šetriť.

Jeseň je už v plnom prúde a zima klope na dvere. I keď by sme teoreticky jazdiť na letných pneumatikách až do prvej súvislej vrstvy snehu, nikto z nás nechce riskovať, že niekde ostane zaseknutý. Predpisy hovoria jasne, minimálna hĺbka dezénu zimnej pneumatiky je tri milimetre. Ak sa pozriete na svoju pneumatiku a zistíte, že behúň je zarovno s kontrolným výčnelkom umiestneným v dezéne, je čas bezodkladne prezuť. Tu však prichádza dilema.

Nové gumy nie sú lacné. Navyše, vždy musíte kupovať minimálne dva kusy, keďže na jednej náprave musia byť pneumatiky vždy rovnaké. Ak sa vám podarí nájsť dobrý set pod 200 eur, môžete sa považovať za šťastného človeka. Mnoho Slovákov potom siaha po pneumatikách z druhej ruky. Podnikatelia, spoločnosti alebo opatrní vodiči často vymenia aj ešte stále zákonne hlboké pneumatiky za nový set a na bazároch ponúknu pôvodné za pár eur. K značkám ako Continental alebo Michelin sa tak môžete dostať za zlomok ceny. Ale pozor! Zlomkový je aj dezén. Rizík spojených s používaním takejto pneumatiky je hneď niekoľko.

Hĺbka dezénu

Začneme očividným. Hĺbka dezénu je pri zjazdených pneumatikách menšia úplne logicky. Ak pneumatika spĺňa zákonný limit, neznamená to, že je rovnako bezpečná ako nová. Ak nejazdíte veľa a chodíte len po veľmi frekventovaných cestách, v princípe ste mimo ohrozenia. Nedostatočne hlboký dezén však podstatne horšie odvádza vodu a jeho vlastnosti na ľade a "brečke" sú oveľa horšie ako pri nových pneumatikách. Ďalšou vecou je, že pneumatiky s menším dezénom budete úplne prirodzene musieť opäť vymeniť skôr.

Kvalita gumy

Ak kupujete používanú gumu z druhej ruky, vystavujete sa riziku. Každá guma časom stráca svoju pružnosť, vulkanizuje. Tento proces sa dá spomaliť dobrým skladovaním alebo používaním rôznych prípravkov na zachovanie čerstvosti pneumatiky. Zvrátiť silu času však nie je možné. Ak sa rozhodnete pre kúpu takejto použitej gumy, vždy sa predávajúceho pýtajte okrem dátumu jej výroby (ktorý nájdete vytlačený priamo na pneumatike) aj na to, v akých podmienkach bola pneumatika skladovaná. Ak kupujete novú pneumatiku, tiež sa pri "akciových" kusoch pozrite, či nie sú príliš staré.

A čo protektory?

Aké sú nástrahy a možné zisky z kúpy použitej pneumatiky, sme si už povedali. Jednou dodatočnou možnosťou je nechať pneumatiky protektorovať. Toto relatívne ekologické riešenie je ešte stále ovenčené mýtmi o nebezpečiach, ktoré sa ale časom a novými technológiami úspešne odbúravajú. Pri protektorovaní sa na starú pneumatiku za tepla nalisuje nový behúň. Guma splynie do jedného celku a bude ako nová. Samozrejme, aj toto riešenie má svoje úskalia. Pri takto „oživených“ starších pneumatikách sa vlastnosti pneumatiky môžu od tých pôvodných mierne líšiť. Takisto nemôžete nechať protektorovať gumy, ktoré ste už úplne zjazdili. Minimálna hĺbka dezénu pre nanesenie novej vrstvy je okolo 3 mm.

Cenovo je toto riešenie atraktívne skôr pre vodičov nákladných áut a kamiónov. V tomto segmente sa aj vo veľkom používa. Práve kvôli jazdným vlastnostiam, ale aj kvôli relatívne dostupnej cene nových pneumatík na osobné vozidlá, určite vo všeobecnosti odporúčame nové gumy.

Staré pneumatiky nepatria na skládku

Vyhadzovanie pneumatík je ďalším ekologický problémom. Ak si nechávate vaše pneumatiky prezuť v servise, staré za vás väčšinou recyklujú. Ak však doma máte hneď niekoľko starých gúm, ktoré ste chceli pôvodne speňažiť, ale napokon ste to vzdali, určite ich nevyhadzujte len tak. Čierne skládky sú protizákonné a zbaviť sa ich za najbližším lesom pri ceste je nielen trestuhodné, ale aj barbarské. Špeciálne, keď dnes už existujú rôzne strediská, v ktorých vám pneumatiku bezplatne prevezmú a dajú jej nový život napríklad v podobe multifunkčného ihriska.

Odporúčame

Najnovšie z kategórie: Život vodiča

Pozri viac

Fun rádio