AUTO.sk AUTO.sk

Test Hyundai Tucson N Line: Keď sa chcete odlíšiť
zdroj: Michal Švančara

Test Hyundai Tucson N Line: Keď sa chcete odlíšiť

Pre nás Tucson N Line ostal skôr komfortným autom a športovejšie ambície sú len veľmi jemne naznačené. N Line je o odlišnom štýle a bohatej výbave.

Možnosť odlíšiť sa, získať špeciálnu edíciu auta, už dávno nie je výsadou len pre záujemcov o luxusné autá v cenovej hladine počítanej v stovkách tisíc eur. Špeciálne výbavy, prípadne limitované série majú svoje miesto aj medzi dostupnými vozidlami. Hyundai sa na túto cestu vydal postupne. Najskôr spravil veľké haló svojím športovým hatchbackom i30 N. Výsledkom boli pozitívne kritiky a dobré hodnotenia. Športové auto však nikdy neprinesie výrazné príjmy, jeho vývoj navyše nie je lacný. Pozitívny marketingový efekt však potom možno pretaviť do výraznejších ziskov pri bežných vozidlách, stačí ich spojiť so správnym "písmenom", ktoré má v automobilovom svete cveng. Presne toho sme svedkami, vozidlá Hyundai dostali označenie N Line ako jasné prepojenie so športovými "N" modelmi. Tento rok získal "nálepku" N Line aj na Slovensku veľmi úspešný Tucson. V teste sme sa pozreli, ako ho to zmenilo.

Tucson N Line možno na cestách pomerne ľahko identifikovať vďaka niekoľkým odlišnostiam. Už z diaľky si možno všimnúť prepracovaný predný nárazník. Ľahko ho spoznáte vďaka LED denným svetlám v tvare bumerangu v spodnej časti hneď vedľa hmlových svetiel. Hmlovky sú inak dobre skryté hlboko do nárazníka a chránené z viacerých strán, keď k tomu pripočítame ich menší rozmer, tak riziko zasiahnutia hmlovky kameňom a následného prasknutia je nízke. Rozdielna je aj predná maska, ktorá v tomto prípade nemá horizontálne chrómové lišty. Lišta, lemujúca masku, je z tmavého chrómu, menej sa leskne, čo nám vôbec neprekáža. Doplnky v čiernej farbe dokážu poriadne oživiť Tucson, pokiaľ je lakovaný výraznou červenou farbou, v prípade nami testovanej verzie s príplatkovou farbou Shadow Gray vynikla čierna trochu menej. Čierne sú vonkajšie spätné zrkadlá, zadný spojler a aj 19-palcové kolesá. Za diskami presvitajú brzdové kotúče a hoci sú tie predné zväčšené, pod veľkými kolesami sa aj tak strácajú.

Vo vnútri dizajnéri skombinovali tmavý interiér s červeným prešívaním a prvkami z perforovanej kože. Nájdeme ich na volante a na vydarenej radiacej páke automatickej prevodovky. Vo vnútri sa striedajú rôzne materiály. Dôraz na ich kvalitu a mäkkosť bol kladený najmä v častiach, ktorých sa posádka často dotýka, napríklad na miestach, kde si opierate lakte (na dverách plus stredová opierka). V športovom aute nemôžu chýbať kovové pedále s protišmykovými plochami z gumy a ani športové sedadlá. Keďže interiér Tucsonu má pripomínať športové auto, tak všetky tieto prvky dostal. Aspoň na prvý pohľad. Po bližšom preskúmaní sa však ukáže, že sedadlá vôbec nie sú športové, to sa len kvôli červenému prešívaniu a kombinácii použitých materiálov môžu také zdať. V skutočnosti sú pohodlné s akurátnym bočným vedením, čiže presne zodpovedajú tomu, čo od SUV očakávame.

Test: Hyundai Tucson N Line- interiér (11 obrázkov v galérii)

S 8-stupňovou automatickou prevodovkou a naftovým motorom 2,0 CRDi s výkonom 136 kW už máme bohaté skúsenosti. Vyskúšali sme ho na dlhej trase do Švédska a náš starší popis sedí aj na N Line model.


Pri zrýchľovaní neohúri posádku vtlačením do operadla na spôsob športového auta, ale pod plným plynom zrýchľuje stále rovnako dobre. Motor nestráca dych v žiadnom momente a auto sa s ľahkosťou rozbieha do rýchlostí vysoko nad povolenú hranicu. Na jednej strane za tým môžeme hľadať priebeh krútiaceho momentu (maximun dostupné od 1 750 do 2 750 otáčok), na ktorý dobre nadväzuje výkon. Tam, kde krútiaci moment začína klesať (2 750 otáčok), nemá výkon ďaleko k svojmu maximu a pomaly rastie až k vrcholu pri 4 000 otáčkach. Samotný motor ani s pomerne širokým spektrom využiteľných otáčok by však nestačil na to, aby vozidlo pocitovo takmer rovnomerne zrýchľovalo z 80 km/h až na 150 km/h. Ďalšou potrebnou ingredienciou do tejto skladačky sú rýchle reakcie prevodovky. Prerušenie ťahu pri preradení je iba veľmi krátke a pod plným plynom prevodovka absolútne neváhala. Ak však vodič nevyžadoval plnú akceleráciu a išiel na pol plynu, tak už nebola taká rozhodná v každom okamihu a z času na čas preradila zbytočne dole a hneď zas hore. Ôsmy prevodový stupeň slúži vyslovene na udržiavanie rýchlosti. Pri silnejšom vetre, alebo čo i len miernom stúpaní na diaľnici prevodovka zaradila siedmy prevodový stupeň, aby mal motor dosť sily. V konečnom hodnotení si Tucson z predmetu "motor a prevodovka" zaslúži známku "výborný". Presvedčil nás nielen výkon, ale najmä zladenie oboch prvkov. Nízka hlučnosť na diaľniciach je bonusom.


Teraz sme si všimli ešte jeden menší neduh, objavoval sa však sporadicky v špecifických situáciách. Pri preradení v momente, keď šofér menil tlak nohy na plyn, občas trhlo autom, nešlo však o častý ani výrazný jav. Páčilo sa nám jej správanie pri jazde do a z kopca. V prvom prípade nedusila zbytočne motor v nízkych otáčkach a v druhom dobre prispôsobuje prevodový stupeň želaniu vodiča. Vycíti, kedy potrebuje pomôcť brzdením motorom, a kedy mu naopak hrá zrýchlenie do karát.

Test: Hyundai Tucson N Line- exteriér (25 obrázkov v galérii)

Tuhší podvozok a hlavne inak nastavené riadenie

Podvozok verzie N Line je o niečo tuhší. Pružiny vzadu sú tuhšie o 5 % a vpredu o 8 %. Výraznejšie sa to však na jazdných vlastnostiach neprejavovalo. Možno by sme to vedeli lepšie posúdiť, keby sme mohli N Line s "obyčajným" Tucsonom porovnať v priamom teste. Celkovo však pre nás Tucson N Line ostal skôr komfortným autom a športovejšie ambície sú len veľmi jemne naznačené. Oveľa viac sme vnímali nové nastavenie softvéru riadenia. Pocitovo je možno o niečo tuhšie, čo máme vo všeobecnosti radšej. Zásadný rozdiel z pohľadu užívateľa je ale v tom, že Tucson N Line viac ťahá šoféra za ruky. Volant viac počúva kolesá, ktoré majú tendenciu vyberať si medzi nerovnosťami na ceste (napr. koľaje) cestu ľahšieho odporu. Raz tak volant ťahá doľava, inokedy doprava. Potvrdilo sa nám to, keď sme na chvíľu pustili volant aj pri vyšších rýchlostiach, vozidlo si vybralo stranu, do ktorej začalo pomerne citeľne ťahať. Tieto impulzy boli v riadení citeľné. Prirovnali by sme to k pocitu, aký máme pri aktívnom asistentovi riadenia, ktorý sa rozhodne prejsť zákrutu inou stopou ako vodič a navzájom sa pretláčajú.

Spotreba

Priemerná spotreba v teste bola 7,9 l, čo nie je úplne málo, zvlášť ak to porovnáme s našou cestou do Švédska, kedy sme s rovnakou motorizáciou dosiahli spotrebu 8,3. Vtedy sme však boli výrazne viac naložení. Oba prípady spája viac ako slušná dynamika jazdy. Teraz sme na 80 km trase skúsili aj menej dynamickú, ale nie pomalú jazdu. Výsledok 6,3 l je už výrazne optimistickejší. Z uvedeného nám vyplýva, že na spotrebu Tucsonu má výrazne vyšší vplyv dynamika jazdy ako obsadenie auta pasažiermi a nákladom. Druhým faktorom, výrazne dvíhajúcim spotrebu, je podiel diaľnic na trase, ale to je pri veľkých SUV bežný jav vzhľadom na ich rozmery a horšiu aerodynamiku.

Cena

Hyundai Tucson N Line začína na sume 26 740 eur a je slušne natrieskaný výbavou. Testovaný naftový dvojliter je dostupný výlučne s pohonom všetkých kolies a vo výbave N Line+ (znak + znamená, že vo výbave sú navyše Full LED svetlá so statickým prisvecovaním do zákrut) Hyundai si zaň pýta 33 840 eur. Nami testovaný kus mal navyše ešte príplatkovú 8-stupňovú automatickú prevodovku (+ 2 000 eur), panoramatické strešné okno (+ 1 200 eur) a špeciálny lak Shadow Grey (+ 300 eur). Celkovú cenu 37 340 už možno zdvihnúť o 290 eur, ak by ste siahli po inom, metalickom laku.

Značka a modelHyundai Tucson N Line
MotorNaftový štvorvalec 2,0 CRDi
Výkon kW(k)/pri otáčkach136(185)/4 000
Krútiaci moment Nm/pri otáčkach400/1 750 - 2 750
Prevodovka/počet stupňovautomat/8
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s)9,5
Spotreba výrobca/test kg6,8/7,9
Objem kufra (l)488
Cena od/verzia/testovaný model (eur)18 990/33 840/37 340

Odporúčame

Najnovšie z kategórie: Testy

Pozri viac

Fun rádio