AUTO.sk AUTO.sk

Test Mercedes triedy B 180 d: Praktické auto s nízkou spotrebou
zdroj: Michal Švančara

Test Mercedes triedy B 180 d: Praktické auto s nízkou spotrebou

Mercedes B 180 d ponúka slušný komfort, nižší výkon kompenzuje dobrým zladením motora s prevodovkou, slabšou stránkou je pohýnanie a naopak silnou jednoznačne spotreba.

Nový Mercedes triedy B nás v teste nemal čím prekvapiť. Niežeby oproti predchodcovi nedisponoval žiadnou inováciou, práve naopak, ale pred pár týždňami sme mali na test model CLA s rovnakým motorom, prevodovkou, systémom MBUX a zástupom asistenčných systémov. Dve na pohľad úplne odlišné autá majú spoločné technológie, odlišujú sa však tvarom a využiteľnosťou. Namiesto elegantného coupé sa nám teraz do rúk dostalo praktické MPV. Bohatší vnútorný priestor naznačuje už výška vozidla a proporcie vozidla sú podriadené jeho praktickému využitiu. Napriek tomu nemá trieda B tvary krabice, typické pre MPV. Dominujú jej oblé tvary s náznakmi hrán. Navyše strecha smerom dozadu mierne klesá, z priestoru však výraznejšie neuberá.

Vo vnútri sa Béčko predvádza moderným interiérom. Napriek množstvu spoločných prvkov ako volant, digitálny prístrojový panel, kruhové výduchy klimatizácie sa predsa len niečím odlišuje od interiéru Áčka. Palubná doska nie je horizontálne rozdelená na dve časti, aj keď dvojfarebné vyhotovenie testovaného auta môže takýto dojem navodiť. Rozdiel je aj v sedení, ktoré je o 90 mm vyššie nad zemou. Dvere a palubná doska boli vyzdobené drevom z vlašského orecha s prúžkovanou štruktúrou. Na fotografii sa môže zdať ako ktorákoľvek lepšia napodobnenina dreva, používaná v autách. Na dotyk však cítiť príjemnú drevenú štruktúru a nie umelinu. Priestorom vo vnútri menší rodinný Mercedes rozhodne nesklame. Vyšší ľudia ocenia priestor pre hlavu a ostane im aj nejaké miesto pre kolená. Problém môže nastať, až keď si sadnú dvaja dlháni za seba.

V batožinovom priestore je miesta dosť, ale s objemom 455 l predchodcu neprekonáva. Konštruktéri sa to rozhodli vyriešiť posuvnou zadnou lavicou, testovaný model ňou však nebol vybavený. Zadné sedadlá, delené v pomere 40:20:40, sa dajú sklopiť do takmer jednej roviny s dnom kufra, objem batožinovej časti sa potom zväčší na 1 540 l.

Na cesty sme vyrazili s 18-palcovými kolesami obutými do pneumatík rozmeru 225/45, presne ako na predtým testovanom modeli CLA. V tomto prípade bola jazda podstatne komfortnejšia a aj s 18-palcovým kolesami sa zrazu dalo celkom pohodlne žiť na mestských nerovnostiach. Rozdiel bol totiž v pružení, keďže Béčko využívalo komfortný podvozok a nie príplatkový znížený AMG podvozok. Cestovanie je tak príjemnejšie a vozidlo stále zvláda slušnú dávku dynamiky v zákrutách. Automatická 7-stupňová prevodovka má iba jeden zásadný problém - pohnutie. Trvá "svetelné roky", kým sa vozidlo po uvoľnení brzdového pedálu pohne vpred. Ak pri pohnutí neťukneme do plynového pedála, tak sa vozidlo plynule rozbehne vpred. Ak chceme proces urýchliť pri rýchlejšom štarte na križovatke, tak má tendenciu po dlhom čakaní trhnúť autom, rozjazdu chýba plynulosť a len ťažko sme hľadali správne dávkovanie plynu. Negatívne sa to prejavovalo aj pri parkovaní. Keď malo koleso preliezť cez obrubník, tak to Béčko bez pritlačenia plynu nezvládlo, po pridaní malo tendenciu až príliš poskočiť vpred. S odstupňovaním prevodovky a radením prevodových stupňov sme boli naopak spokojní. Svedčí o tom fakt, že radenie pod volantom sme vôbec nevyužívali, ani pri predbiehaní. Všetko sme obslúžili správnym dávkovaním plynu. Napríklad pred predbiehaním netreba ručne podraďovať o dva, tri stupne, ale len tesne pred začatím manévru na kratučký moment poriadne zatlačiť na plynový pedál. Prevodovka okamžite zvolí správny stupeň, podrží ho a pri následnom predbiehaní využijete maximálny výkon 85 kW, ktorý vrcholí pri 4 000 otáčkach.

Aj keď motor nepatrí medzi nadštandard z pohľadu výkonu, jeho dobré zladenie s prevodovkou umožňuje predbiehanie aj pri dnešnej hustej premávke. Opäť sa nám potvrdilo, že naftový štvorvalec s objemom 1,5 l je mimoriadne úsporný. Dosiahli sme takmer na chlp rovnaké spotreby, ako sa nám to podarilo s rovnakým motorom v modeli CLA pred pár týždňami. Úsporná, nie však pomalá jazda stlačí spotrebu na 4,4 l. Vynikajúci bol opäť aj celkový priemer v teste 5,2 l. Mierne horšie dopadlo Béčko so spotrebou 5,2 l iba na diaľnici. Aerodynamickejšie CLA tu dosiahlo spotrebu 4,7 l. Stále však ide o vynikajúcu hodnotu.

Test: Mercedes B 180 d (25 obrázkov v galérii)

Asistenčné systémy malých Mercedesov a využitie rozšírenej reality v navigácii sme už vyskúšali v minulých testoch. Teraz sme sa pozreli na aktívny asistent udržiavania odstupu Distronic. Vozidlo vďaka nemu nielen reguluje odstup od vozidla vpredu, ale prispôsobuje rýchlosť zákrutám, križovatkám a kruhovým objazdom. Ide o techniku, ktorú sme ešte relatívne nedávno obdivovali v triede S. Na našich rýchlostných cestách so strmšími zákrutami to môže niekedy pôsobiť rušivo. Vozidlo v zákrute správne spomalí, no niekedy je to v rozpore so želaním vodiča. Vidno, že bezpečnosť je na prvom mieste. Systém pre sledovanie slepého uhla nie je novinkou. Mercedes nie je jediný, ktorý túto funkciu využíva aj pri státí. Vtedy kontrolka v spätných zrkadlách upozorní posádku na prichádzajúce vozidlo, cyklistu, alebo iný objekt. Podmienkou je, aby sa vozidlo približovalo rýchlosťou aspoň 7 km/h. Pri pokuse o otvorenie dverí v takomto momente sa pridá akustické upozornenie a ambientné osvetlenie daných dverí zabliká.

Ako sme predpokladali už pred testom, Mercedes triedy B nás zásadnejšie neprekvapil. Podľa očakávania ponúkol slušný komfort, nižší výkon kompenzoval dobrým zladením motora s prevodovkou, slabšou stránkou je pohýnanie a naopak silnou jednoznačne spotreba. Aj v Béčku platí, že z pohľadu techniky a moderných prvkov ide o skutočný Mercedes, porovnateľný s "dospelejšími" modelmi. Len si treba za nadštandardnú výbavu zaplatiť.

Značka a modelMercedes triedy B
Motornaftový štvorvalec s objemom 1,5 l
Výkon kW(k)/pri otáčkach85(116)/4 000
Krútiaci moment Nm/pri otáčkach260/1 750 - 2 500
Prevodovka/počet stupňovautomat/7
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s)10,7
Spotreba výrobca/test4,4-4,1/5,2
Objem kufra (l) základ-po posunutí sedadiel/po sklopeni455-705/1 540
Cena od/verzia/testovaný model (eur)26 700/29 568/47 112

Odporúčame

Najnovšie z kategórie: Testy

Pozri viac

Fun rádio