AUTO.sk AUTO.sk

Test Ford Ranger: Pickup, ktorý píše históriu
zdroj: David Dejvo Schun

Test Ford Ranger: Pickup, ktorý píše históriu

Pri teste Fordu Ranger sme mali veľké oči aj očakávania. Dostávame predsa auto od značky, ktorá tento segment predefinovala a ovládla. S ikonickým F-150 by ste v Európe príliš nepochodili. Môže sa stať aj Ranger ikonou?

Oproti ikone má auto podstatne európskejšie krivky. Pod týmto pojmom máme na mysli najmä rozmery, ale aj dizajn. V porovnaní s Fordom F-150 je takmer o pol metra kratšie a o takmer 30 centimetrov užšie. Nepíšeme to preto, aby sme Rangera zhadzovali. Jeho rozmery sú aj tak extrémne. Píšeme to preto, aby ste si vedeli predstaviť, keď Ranger uvidíte, aký veľký je ikonický Ford F-150.

Ford Ranger
Doplnkové svetlá stoja dokopy približne 2000 eur. Zdroj: David Dejvo Schun

Zvonka najviac upúta oranžová farba, ktorá v momente priťahovala pohľady okoloidúcich. Obrovská maska chladiča v čiernom konečne nahrádza chrómové prvky a dodáva autu zaslúžený rešpekt. Pri pohľade na auto spredu si okrem masky všimnete ešte jednu podstatnú vec. Svetlá. Sú prakticky všade. Hmlovky dolu na nárazníku, bežné svetlomety po bokoch, doplnkové v strede okolo modrého oválu a aj jeden príplatkový svetelný LED pás hore na streche. Vďaka týmto dodatočným svetlám sme mali pocit dňa aj v noci.

Ford Ranger
Mohutný nápis nenechá nikoho na pochybách o tom, aký model to vlastne je. Zdroj: David Dejvo Schun

Po bokoch auta opäť nevidíme chróm, ale matný hliník. Nástupné lišty sú práve z tohto materiálu a sú kombinované s čiernym plastom. Zadná časť ostáva v porovnaní s verziou pred faceliftom takmer nezmenená. Svetlá sú halogénové a vzadu pribudol akurát mohutný nápis Ranger a optické predĺženie kabíny. Náš nakladací priestor bol vybavený roletou.

Ford Ranger
Roleta bezpečne kryje náklad. Zdroj: David Dejvo Schun

Po nastúpení do interiéru nás nečakal luxus. Napokon, pre takýto pocit si kupujeme úplne iné autá. Fascinuje nás však, že Ford vyrobil pracovné auto, ktoré napriek svojmu účelu vyzerá atraktívne. Väčšina interiéru bola z plastu, na ktorom nie sú vidno drobné škrabančeky. Palubná doska je však z prešívanej kože. To je niečo, čo by sme pri takomto aute určite neočakávali. Rovnako sú prešívané aj sedadlá, v ktorých sa sedí príjemne a mäkko. Sú relatívne ploché. To znamená, že vás v zákrutách príliš nepodržia, no nástup je o to príjemnejší.

Ford Ranger
Interiér je pracovne strohý, no palubná doska je luxus. Zdroj: David Dejvo Schun

Sedenie vzadu nás nesklamalo, ale treba počítať s tým, že pickupy jednoducho nie sú určené primárne pre pasažierov. V každom jednom z nich je vzadu málo miesta v pomere k veľkosti auta. Napriek tomu sa menší človek vzadu prevezie bez problémov aj na dlhších trasách.

Ford Ranger
Miesta nie je na rozdávanie, no pre nižšie osoby postačí. Zdroj: David Dejvo Schun

Multimediálny systém vo Forde klasicky označujeme za slabosť. Vytýkame mu príliš strohé rozhranie, ktoré nepôsobí vábne na oči. Do pracovného auta, v ktorom po nasadnutí máte pocit, že ste mocný svalnatý horár, však toto rozhranie presne pasuje. Je funkčné, účelné a bez zbytočných ozdôbok.

Ford Ranger
Nastavenia pravej obrazovky by mohli byť variabilnejšie. Zdroj: David Dejvo Schun

Páči sa nám aj prístrojový panel. Obrovský tachometer v strede vás nijak nerozptyľuje a je iný. V prípade, že si dáte manuálny režim prevodovky, vľavo sa objaví aj otáčkomer. Na ľavej obrazovke si môžeme navoliť zobrazenie, ktoré pri Forde milujeme. Klasickú tabuľku so všetkými dôležitými údajmi. Pravý displej sa stáva viac menej úplne zbytočným v momente, keď spustíte funkciu CarPlay. Tá vám zablokuje vstavanú navigáciu, a tak môžete napravo zobraziť najviac tak kompas, prehrávanú hudbu alebo telefón. Prijali by sme väčšiu variabilitu.

Ford Ranger
Nakladací priestor je oplastovaný. Tlmí nárazy a šetrí lak. Zdroj: David Dejvo Schun

To, že auto prenesie náklad takmer jednu tonu, už vám je pravdepodobne známe. Ak sa ohliadate za pickupom, viete, že každý má korbu rozloženú trochu inak a je potrebné si ich jednoducho vyskúšať. Nás veľmi potešilo oplastovanie nákladného priestoru, vďaka ktorému veci menej hrkajú. Pri ostrých predmetoch ochráni aj lak.

Ford Ranger
Pod kapotou drieme nepárny počet valcov. Zdroj: David Dejvo Schun

Skúšali sme aj ako auto jazdí bez nákladu. Pod kapotou 5,4 metrového kolosu hučí 3,2 litrový naftový päťvalec so šesťstupňovou automatickou prevodovkou a výkonom 147 kW. Vďaka krútiacemu momentu je auto schopné rozhýbať nielen svojich 2,2 tony, ale aj ďalšiu tonu nákladu (vrátane vodiča).

Ford Ranger
Zdroj: David Dejvo Schun

Zrýchlenie na stovku je v tomto prípade úplne nepodstatné. Predstavte si, že sadnete do auta, kam musíte nastupovať po nástupnej lište (ak máte menej ako 1,9 metra) a otočíte kľúčom. V momente máte pocit, že sedíte v obrnenom transportéri. Výhľad z auta je perfektný a pri manévrovaní začnete podvedome nadbiehať zákruty aj napriek tomu, že napríklad Audi A8 je iba o pár centimetrov kratšie. Dostanete presne ten pocit mocného horára so strojom, ktorý zvládne všetko. A on skutočne zvládne veľa. Odpruženie je mäkké. Vďaka nemu môžete ísť po poľných cestách aj 90 km/h ako po hladkej ceste. Na manévrovanie sa dá zvyknúť rýchlo a po chvíli tréningu sa nebudete obávať ani preplnených parkovísk. I keď na povestnú zákrutu v Eurovei sme si netrúfli. 

Ford Ranger
Zdroj: David Dejvo Schun

Jeden „chýbajúci“ valec v päťvalcovom motore sme vôbec nepociťovali. Auto malo veľmi príjemný, no mierne hlučný chod. Reakcia na plynový pedál bola prekvapivo svižná a motor sa snažil nenaložené auto doslova vystreliť dopredu. S vypnutou kontrolou trakcie a pohonom zadnej nápravy nebol žiaden problém pretočiť kolesá. Veľmi k zážitku prispieva aj prevodovka. Vo vyšších rýchlostiach zrýchlenie samozrejme narazilo na svoje aerodynamické a hmotnostné limity. Motor sa pri zošliapnutí plynu rozvrčal, no prudké zrýchlenie sme už nepociťovali. Príjemne prekvapila aj spotreba. Zmiešaný výsledok po jazde okresnými cestami a diaľnicou s pokojnou nohou bol 9,6 l/100 km. Väčšinu času sme však jazdili s takmer prázdnym autom.

Ford Ranger
Zdroj: David Dejvo Schun

Jedinou nevýhodou je azda iba listové pruženie vzadu. Vďaka menej vyspelému, ale o to robustnejšiemu listovému zaveseniu kolies, auto občas potrebuje chvíľu, aby sa stabilizovalo. Ide o kompromis v prospech pracovných vlastností. V spojení so zadným náhonom a prázdnou korbou sa môže stať, že ak v daždi budete vyberať zákrutu neuvážene, môžete dostať šmyk. Tento problém však môžete za cenu spotreby zredukovať zapnutím pohonu všetkých kolies, ktoré si regulujete sami. Problém sa však opäť vyskytuje pri takmer všetkých pickupoch.

Ford Ranger
Zdroj: David Dejvo Schun

Po naložení auta je už situácia iná. Auto na ceste drží lepšie a po zošliapnutí pedála pochopíte, že hluk súvisí aj s krútiacim momentom. Úprimne, väčší rozdiel bolo cítiť pri brzdení ako pri akcelerácií a za to majú konštruktéri jednotku s hviezdičkou. Náklad v teréne sme netestovali, no automatická prevodovka je v Rangeri doplnená redukciou, ktorá dokáže pomôcť v ťažkom teréne. S terénnymi pneumatikami BF Goodrich nebudete mať problém ani s blatom, ani so štrkom. Nesmiete však zabúdať na horšiu priľnavosť na mokrej hladkej ceste.

Test Ford Ranger (32 obrázkov v galérii)

Dá sa povedať, že Ford založil pickup ako ho poznáme dnes. Ide o auto určené pre pracujúcich ľudí a pre ľudí milujúcich terén. Zamilujú si ho predovšetkým ľudia, ktorí príliš nenavštevujú veľké mestá. Musíme s rešpektom povedať, že „európska verzia F-150“ sa ikonou môže stať veľmi rýchlo.

Dĺžka5,43 m
Šírka2,16 m
Výška1,82 m
Rázvor3,33 m
Rozmery nákladného priestoru (DxŠ /najužšie miesto medzi nápravami)1,575 x 1,56 / 1,139
Cena testovaného modelu47 200 EUR
Motorizácia3,2 TDCi, 147 kW, 6st. automat

Odporúčame

Najnovšie z kategórie: Testy

Pozri viac

Fun rádio