AUTO.sk AUTO.sk

Test: Lexus ES 300h klame agresívnou maskou, verte jeho ladnej siluete
zdroj: Michal Švančara

Test: Lexus ES 300h klame agresívnou maskou, verte jeho ladnej siluete

Športovejší vzhľad vo výbave F Sport Top trochu klame. Elegantný hybridný sedan je skôr o nízkej spotrebe, pokojnej jazde a krásnych tvaroch.

Lexus ES napísal od roku 1989 už vcelku dlhú históriu, v Európe ho však poznáme väčšinou len z fotiek. Na starom kontinente sa začala predávať až koncom minulého roka jeho nová, siedma generácia. Tradičné porovnanie základných parametrov s predchodcom teda nemá zmysel. Pre lepšiu predstavu - Lexus ES je o niečo dlhší a nižší v porovnaní s BMW 5. Šírkou sa veľmi nelíšia, ale Lexus stavil na kratší rázvor náprav 2 870 mm a v tomto smere za bavorským konkurentom zaostáva o 105 mm. V ponuke Lexusu na európskom trhu nahradil model ES staršie GS. Porovnateľné vozidlá z hľadiska veľkosti využívajú rozdielnu techniku, minimálne pokiaľ hovoríme o spôsobe uloženia motora a pohone. GS poháňal kolesá zadnej nápravy, ES poháňa na rozdiel od konkurencie kolesá prednej nápravy. Na test sme dostali hybridnú verziu 300h vo výbave F Sport - tá sa ešte delí na F Sport a nami testovaný F Sport Top. Pri pohľade zvonku prezrádzal Lexus svoj honosnejší "F-Sport" pôvod čiernou prednou maskou, čo platí aj pre výrezy v predných rohoch karosérie. Ďalšími doplnkami exteriéru boli zadný spojler, logá F-Sport a 19-palcové kolesá, ktoré vzhľadom pripomínajú model LC.

Lexus ES

Celkový vzhľad vozidla je vydarený. Páčia sa nám detaily ako tradičný tvar denného svietenia, náznak športového spojlera vzadu, ale doménou je dobre ladiaci celok. Naživo nás Lexus ES zaujal najmä zozadu, slabšiu stránku na ňom ťažko hľadať. Ďalším zaujímavým detailom je vonkajšie spätné zrkadlo, fotka hovorí sama za seba. Zrkadlu sa venujeme aj preto, lebo Lexus ES je prvým sériovým autom, ktoré využíva kamery namiesto zrkadiel, zatiaľ však len v Japonsku. Ktovie, či bude kus modernej techniky pôsobiť rovnako elegantne ako tradičné zrkadlo.

Lexus ES

Vo vnútri sa dizajnéri pridržiavali osvedčeného štýlu, ktorý sme pred pár rokmi obdivovali v Ženeve na vystavenom modeli LS. Ani dnes nestratil nič na kráse a stále dokáže nadchnúť. Charakteristickým prvkom sú dve tykadlá nad prístrojovým panelom. Slúžia na prepínanie režimov jazdy a vypínanie stabilizačného systému. Palubná doska je orientovaná na vodiča, prístrojový panel vie mechanicky posúvať hlavný "budík" zo stredu doprava (pozri foto v galérii 2). Nejde o nič nové, ale už o tradičné prvky nových Lexusov, platí to aj pre touchpad na stredovom tuneli.

Test: Lexus ES 300h galéria 1 (2019) (24 obrázkov v galérii)

Testované vozidlo bolo vybavené sedadlami F Sport, odetými do výraznej červenej kože. Kontrastovali s tmavými časťami palubnej dosky a celkový vzhľad dotváralo hliníkové ozdobné obloženie. Z pohľadu funkcie sa nám páčilo najmä ovládanie zobrazenia palubného systému na volante. Je jednoduché a rýchlo sa s ním človek zžije. Ergonómii, sedeniu a usporiadaniu všetkého od odkladacích priestorov až po rozmiestnenie tlačidiel a ovládacích prvkov nie je čo vyčítať. Sedadlá sú príjemné, podržia telo v zákrute a dobre sa v nich sedí aj pri dlhšej trase, presne ako sa od prémiového vozidla očakáva. 

Lexus ES

Po naštartovaní ostane atmosférický štvorvalec s objemom 2,5 l ticho, do práce sa zapojí, až keď elektromotor nestíha nárokom vodiča. To nastane pomerne rýchlo a benzínový motor ostáva naštartovaný niekoľko najbližších kilometrov, kým sa vychladí horúca kabína a motor zohreje na prevádzkovú teplotu. V tomto momente dochádza väčšinou aj k dobíjaniu batérie. Spotreba na krátkej 2-3 km dlhej trase tak skočí prudko hore na 11 l. Už o chvíľu však batéria svoje zisky vráti prostredníctvom elektromotora a spotreba klesne na menej ako polovičné číslo. Na diaľnici sa ustáli na hodnote 6,2 l. Hybridná jednotka neustále reaguje a mení režimy jazdy. Chvíľu ide iba na elektriku, chvíľu sa batéria dobíja a v ďalšom momente spoja sily motor spolu s elektromotorom a rozbehnú auto pri predbiehaní. 

Lexus ES

Pokojná jazda je príjemná a na veľké 19-palcové F Sport kolesá primerane komfortná. Pomerne agresívne tvarované vozidlo s výbavou F Sport nie je v skutočnosti žiadnym športovcom. Maximálna akcelerácia neoprie posádku do sedadla, Lexus však nestráca dych a čas preraďovaním. To platí pri maximálnej akcelerácii, ale pri rýchlejšej jazde elektronicky riadená prevodovka s plynule meniteľným prevodom (E-CVT) až pričasto mení otáčky motora. Iste je to dôležité pre dodržanie optimálnej spotreby/výkonu, ale pre posádku je častá zmena hlučnosti motora spojená so zmenou otáčok nekomfortná. Niekedy k tomu dochádza aj pri pokojnej jazde už pri mierne zvlnenom teréne. Odmenou je už spomínaná spotreba.

Lexus ES

Podvozok tiež nepatrí medzi vyslovene športové zbrane, na druhej strane k hybridnej jednotke a elegantnému sedanu sa určite hodí. Vozidlo je aj vďaka nemu ľahko ovládateľné aj pre menej skúseného šoféra. Ukázalo sa to aj pri dynamickej jazde, ku ktorej Lexus ES svojím prejavom neprovokuje. Pri rýchlom prejazde "našej" tradičnej zákruty s priečnou nerovnosťou zadok výrazne odskočil, určite viac ako sme čakali. Zadné pneumatiky pri tom nadľahčení zapískali. Dobrou správou je, že celé sa to prejavilo iba menším diskomfortom, ale v konečnom dôsledku vozidlo nedonútilo šoféra k výraznejšej reakcii. Nemusel dodatočne korigovať smer jazdy a auto sa ani náznakom nedostávalo do nežiadúceho šmyku.

Test: Lexus ES 300h galéria 2 (2019) (23 obrázkov v galérii)

Lexus ES má potenciál osloviť pomerne širokú skupinu majetnejších záujemcov o nové auto. Boduje vzhľadom exteriéru, pocitom z príjemného interiéru a spotrebou. Netreba sa však nechať oklamať jeho agresívnejšou prednou maskou, ktorá veští dynamickú jazdu. Skôr sa treba sústrediť na jeho ladnú siluetu a zadnú časť. Ladnosť ho vystihuje lepšie, minimálne hybridnú verziu 300h.

Značka a modelLexus ES
Motorbenzínový štvorvalec s objemom 2 487 cm3
Výkon kW(k)131(178)
Krútiaci moment (Nm)221
Elektromotor
Výkon kW(k)88(120)
Krútiaci moment (Nm)202
Celkový výkon systému kW(k)160(218)
Zrýchlenie 0-100 km/h (s)8,7
Spotreba výrobca/test(l)4,7/5,8
Cena od/verzia/testovaný model49 900/64 400/65 600

Odporúčame

Najnovšie z kategórie: Testy

Pozri viac

Fun rádio