AUTO.sk AUTO.sk

90 rokov pásovej výroby v Škode. Pozrite sa, ako vyzeral výrobný proces
zdroj: Škoda

90 rokov pásovej výroby v Škode. Pozrite sa, ako vyzeral výrobný proces

Hlavný dôvod, prečo nie je auto výsadou tých najbohatších, je pásová výroba. Dramaticky zlacnila montáž áut. Pozrite si na fotkách, ako výrobný proces prebiehal pred 90 rokmi a dnes.

Zrod auta z jednotlivých dielov je fantastickým technickým divadlom, v ktorom má každý človek, aj každý stroj svoje presné miesto. V prvých dekádach 20. storočia preto výrobcovia hľadali cestu, ako automobily zlacniť a umožniť ich nákup väčšej skupine zákazníkov.

Vtedy a dnes: Sklad karosárskych dielov

Najprv sa niektorí domnievali, že riešením je geniálna lacná konštrukcia. Pravda sa ale skrývala v základnej ekonomickej poučke - lacnejšie je to, čo sa vyrába vo väčšom množstve. Cestou teda bola pásová výroba. V Mladej Boleslavi sa s ňou začalo pred 90 rokmi.

Vtedy a dnes: Výroba motorov

V 20-tych rokoch minulého storočia sa v Česku predávalo v porovnaní so súčasnosťou veľmi málo áut. Napríklad za prvé tri mesiace roku 1925, keď sa značka Laurin & Klement stala súčasťou holdingu Škoda Plzeň, sa v Prahe predalo 17 vozidiel Laurin & Klement, 59 áut Praga a 31 kusov značky Tatra, pokiaľ sa zmienime o najpredávanejších značkách. Na konci roku 1925 jazdilo na území dnešnej Českej republiky podľa výskumnej správy Masarykovej univerzity celkom 12 580 osobných áut. Dnes je to vyše 5,6 milióna.

Vtedy a dnes: Svadba - spojenie motora s podvozkom a karosériou

Udržať výrobu v tak malých objemoch sa dalo jedine vďaka ochrannej politike štátu, ktorý obmedzoval dovoz zahraničných áut do Československa. Václav Klement však vedel, kadiaľ vedie cesta nahor. Starostlivo sledoval zahraničnú konkurenciu, ktorá už v tej dobe začínala s pásovou výrobou. Na to boli potrebné investície, aj to bol jeden z dôvodov, prečo sa značka Laurin & Klement spojila so Škodou.

Vtedy a dnes: Kolesá robia auto

Prvým krokom k sériovej výrobe bola výstavba novej štvorposchodovej karosárne v Mladej Boleslavi. Dostavaná bola v roku 1926. V suteréne bol sklad, na prízemí sa vyrábali drevené časti karosérie, na prvom poschodí boli čalúnicke a sedlárske dielne. Na druhom sa z drevených súčastí montovali karosérie, ktoré sa na treťom poschodí oplechovali a na štvrtom lakovali.

Vtedy a dnes: Finálna montáž

Toto ale bola len predzvesť pásovej výroby. V apríli 1928 boli položené základy ďalšej budovy, volanej mechanika. Bola to 200 metrov dlhá a 130 metrov široká hala. Dokončená bola koncom roka a do plnej prevádzky ju spustili v roku 1929. Montovali sa v nej podvozky, vyrábali motory a prevodovky. Následne boli obe budovy prepojené - zo štvrtého poschodia karosárne sa hotové karosérie posúvali pomocou mostu do budovy mechaniky, kde dochádzalo k spojeniu podvozku s motorom. Pásová výroba bola kompletná a Škoda sa zaradila medzi automobilky, ktoré dokázali vyrábať autá lacno. Ostatnú domácu konkurenciu vďaka tomu na hlavu porazila a absolútne ovládla trh. V roku 1930 mala linka kapacitu 25 áut denne, ale po menších úpravách a zavedení trojzmennej prevádzky rýchlo stúpla na 85 áut za deň.

Vtedy a dnes: Expedícia vozidiel zákazníkom

Odporúčame

Najnovšie z kategórie: Tech

Pozri viac

Fun rádio