AUTO.sk AUTO.sk

Test Hyundai i30 Fastback N: Zážitok z jazdy je viac ako len papierové údaje
zdroj: Michal Švančara

Test Hyundai i30 Fastback N: Zážitok z jazdy je viac ako len papierové údaje

Eleganciu a dravosť v sebe skrýva spojenie písmena N a modelu i30 Fastback. Zážitkom je už prvý pohľad, jazda prinesie príval adrenalínu a zvuk dotvorí dokonalú emóciu.

Hneď ako sa objavil v ponuke Hyundaiu model i30 Fastback, tak sme snívali o tom, aké perfektné by bolo jeho spojenie s "najrýchlejším kórejským písmenom N". Znalí určite dobre vedia, že Hyundai označuje práve týmto písmenom svoje výkonné modely. Netrvalo dlho a dočkali sme sa, po hatchbacku je druhým N modelom značky aj Fastback. Obyčajný Fastback nás v prvom teste očaril svojím elegantným vzhľadom. Potvrdzovali to aj reakcie ľudí, mnohí z nich by sa pritom za Hyundaiom v minulosti neobzreli.

Teraz sme si mohli v teste vychutnať kombináciu elegancie karosérie Fastback, športového ducha "N" a zážitku za volantom. Hneď na začiatku  treba i30 Fastback N zaradiť. Nejde o "pure" športový hot hatch, akým je trebárs Honda Civic Type R, ale o vozidlo, s ktorým môžete bez výraznejšej straty komfortu jazdiť každý deň a súčasne si vychutnávať príval emócií zo športovej jazdy a návykového zvuku. Z pohľadu každodenného využitia mierne vozidlo limituje tvar karosérie. Kufor má síce slušný objem, ale nie ideálny tvar. Na cestách môže mierne trpieť posádka vzadu, ani nie tak kvôli priestoru, ale kvôli komfortu. Zadné sedadlá nemajú žiadne bočné vedenie, a predsa len tvrdší podvozok vyhadzuje pasažierov zo sedadla aj v režime jazdy Normal. Vpredu je to vďaka športovejším sedadlám s bočným vedením na sedáku aj operadle úplne iný svet.

Test: Hyundai i30 Fastback N 2019 (1) (17 obrázkov v galérii)

Vo vnútri sa dizajnéri snažili navodiť dojem výnimočnosti červeným prešívaním sedadiel, volantu a radiacej páky. S týmto sme spokojní, menej na nás zapôsobilo červené lemovanie výduchov klimatizácie, ktoré naživo pôsobí trochu lacnejším dojmom. Športovú dušu však najviac potešil pohľad na predné sedadlá.

Hyundai i30 Fastback N

Pri pohľade zvonku určite upútajú výrazné červené prvky, zadné trojuholníkové svetlo v strednej časti nárazníka a športové koncovky výfuku. Nám však ulahodila najmä silueta Fastbacku a špeciálne zadná odtrhová hrana na dverách kufra. Z praktického hľadiska oceňujeme, že Hyundai nemá pritlačený "ňufák" príliš k zemi a poradí si s parkovaním na obrubníku.

Hyundai i30 Fastback N

Samostatnou kapitolou je zvuk (po aktivovaní N športového režimu), vďaka klapke vo výfuku dokáže potešiť nejedného okoloidúceho. Je príjemný, športovo ostrý, zbytočne neduní, takže ho vydržíte počúvať non-stop. Pri náhlom ubratí pri vyšších otáčkach začuť menšiu streľbu z výfuku. Neustále provokuje šoféra k hraniu sa s plynovým pedálom. Posádka si na druhej strane užije iba zlomok v porovnaní s koncertom, ktorý sa odohráva vonku. Je to menšia daň za komfort počas dlhšieho cestovania. S nárastom rýchlosti zvuk ustupuje do úzadia, 275 koní pod kapotou úplne pohltí zmysly šoféra a odmeňuje ho prívalom prvého adrenalínu. Pravý zážitok prinesú až zákruty. Reakciou na zahlásenie protiidúceho auta do vysielačky je podvedomé ubratie plynu. Očakávaná reakcia vozidla sa dostaví v tom istom momente, keď zadok auta začne predbiehať predok. Stabilizačný systém je pri aktivovanom N režime benevolentnejší a nechá šoféra užiť si krátky moment zábavy. Ak náhodou stabilizačný systém v menšej krízovke zasiahol a pomohol korigovať šmyk, tak to spravil veľmi jemne. Neozval sa žiadny typický zvuk pri pribrzdení kolesa a ani známe "stŕpnutie" (šklbnutie) auta. Za volantom si tak možno vychutnať pocit zo skutočného ovládania auta v šmyku, aj keď niekde v pozadí možno drží ochrannú ruku stabilizačný systém.

Hyundai i30 Fastback N

Krátky dážď spláchol nečistoty z cesty, ale na vozovke ostalo minumum vody. Prekvapilo nás, že v týchto podmienkach nemal Fastback N prakticky žiadnu trakciu. Kolesá preklzovali aj po zaradení vyšších prevodových stupňov. Chyba však nebola v aute, ale v pneumatikách Pirelli, ktoré Hyundai na svoje "eNká" odporúča. Po množstve ostrých kilometrov už mali za sebou nielen slávne časy, ale aj celý život. Popravde už evidentne nadsluhovali. Na suchu však ešte držali prekvapivo dobre a ukazovali, ako veľmi sa šofér môže v zákrute oprieť o prednú nápravu. Odnesú si to potom práve predné pneumatiky. Hyundaiu to viac svedčalo, keď bol nájazd do dlhšej zákruty pomalší a šofér sa viac sústredil na rýchly výjazd.

Najdôležitejšie tlačidlo je na volante, aktivuje N režim, pripadne programovateľný režim N Custom..

Pri bežnej jazde ukázal Fastback N veľkú dávku kultivovanosti. Žiadne podraďovanie a zbesilé vytáčanie motora nie je potrebné. Oprieť sa možno o krútiaci moment už v nízkych otáčkach a väčšinu "súperov" na ceste predbehne aj pri zaradenom šiestom stupni. Ak však začnete predsa len tlačiť na pílu, tak benzínový dvojliter ukáže svoju pravú tvar. Výkon plynule rastie až k maximu pri 6 000 otáčkach. Ako sa blíži červená zóna, tak sa rozsvecujú oranžové a červené kontrolky v zornom poli vodiča, neklamný znak, že o chvíľu treba preradiť. Je to výborná pomôcka pri jazde niekde na okruhu. Šofér sa môže sústrediť na ostatné aspekty jazdy, na priblíženie k maximálnym otáčkam ho auto včas vizuálne upozorní. Páka 6-stupňovej manuálnej prevodovky padne do ruky rovnako dobre ako volant. Radenie je primerane presné, ale nespôsobuje extra zážitok. Ten môžu menej zručnému šoférovi priniesť automatický medziplyn. Motor behom momentu sám prispôsobí otáčky k prevodovému stupňu, ktorý sa chystáte zaradiť. Nikdy sa nepomýli a prevodovka tak netrpí ani v rukách amatéra, keď sa snaží "narvať" páku do jednotky pred prudkým vracákom.

Test: Hyundai i30 Fastback N 2019 (2) (14 obrázkov v galérii)

Ako sme už napísali, Hyundai i30 Fastback N je športovým autom na každý deň. Aby to úplne platilo, tak musíme poznať jeho spotrebu aj cenovku. Spomedzi hot hatchov (aj keď Fastback nie je hatch) vychádza s cenou 31 290 eur veľmi dobre. Za relatívne málo peňazí ponúka poriadnu dávku muziky. Treba uznať, že aj cenou aj muzikou za naozaj ostrými autami zaostáva, ale ich pomer má suverénne najlepší. Spotreba je v prípade výkonných áut neustále sa meniaca premenná. Už 20 ostrých kilometrov (ani nie okruhových) ju zdvihne z diaľničnej úrovne 8,6 l pokojne na 12,5 l. A to sme na diaľnici prešli podstatne dlhšiu trasu (200 km). Bez diaľnice a s ľahkou nohou ju stlačí eNko pod 7, bežný štandard je niekde medzi 7 až 8, ale už tri krátke pridania to vedia zmeniť. Ak si chcete pozrieť, ako sa Fastbacku darilo v priamom porovnaní s konkurenciou, tak si pozrite video v nasledujúcom článku.

Z nášho pohľadu stavil Hyundai viac na zážitok ako na rýchlosť, a keď je po jazde úprimný úsmev na perách, prípadne príjemný pocit z vyplaveného adrenalínu, tak na všetky papierové straty za konkurenciou môžete zabudnúť. Nakoniec život robia lepším dobré zážitky. A Hyundai i30 Fastback N nám ich počas týždňového testu pravidelne dával. Na záver ešte pre lepšiu predstavu pripájame staršiu nahrávku, na ktorej si môžete vypočuť, ako eNko znie (video zo staršieho testu hatchbacku Hyundai i30 N).

Odporúčame

Najnovšie z kategórie: Testy

Pozri viac

Fun rádio