AUTO.sk AUTO.sk

Aj Československo malo svojho Chrobáka. Predstavujeme vám Tatru V570
zdroj: Wikipedia

Aj Československo malo svojho Chrobáka. Predstavujeme vám Tatru V570

Volkswagen Chrobák bol auto pre bežného človeka. Jednoduché, dostupné a lacné. Málokto vie, že plány na vytvorenie československého "Chrobáka" boli na stole ešte skôr.

História slávneho Chrobáka je veľmi tŕnistá a zdĺhavá. Auto, z ktorého je dnes majestátna ikona, bolo kedysi tým najlacnejším, čo si mohli Nemci kúpiť.  Adolf Hitler hrdo ospevoval vrchol nemeckého inžinierstva, ktoré dokáže priniesť úsporné vozidlo pre štyroch s maximálnou rýchlosťou až 100 km/h za minimálnu cenu. Vozidlo s názvom KdF Wagen (Kraft durch Freude) vzniklo na začiatku nacistických čias z dizajnérskej dosky Ferdinanda Porscheho. Auto malo byť zostrojené tak, aby stálo v prepočte iba 990 Ríšskych mariek. „Fünf Mark die Woche musst Du sparen - willst Du im eignen Wagen fahren.“ (Päť mariek týždenne ušetriť musíš a už sa vo vlastnom vozidle vozíš- voľný preklad) V zmysle nacistickej politiky silného populizmu malo vzniknúť prvé auto, ktoré nebude iba pre najbohatšiu vrstvu. Pôjde o ľudové auto. Pri založení automobilky Volkswagenwerk tak od začiatku bolo jasné, aké meno fabrika ponesie. KdF Wagen malo byť prvým produkovaným vozidlom pre bežného človeka.

KdF Porsche 60
Jeden z prvých návrhov KdF Wagen- Porsche Typ 60 (1936). Zdroj: Wikipedia/Ralf Roletschek

Situácia sa začala komplikovať po vypuknutí vojny, kedy začalo byť zbrojenie dôležitejšie ako blahobyt obyvateľstva. Produkcia auta začala v roku 1938, kedy aj skončila. V tridsiatych rokoch sa teda vyrobilo iba niekoľko prevažne predvádzacích kusov vozidla KdF. Namiesto toho sa už vyrobené dielce využili na konštrukciu nepekných vojenských obojživelníkov, vozidiel pechoty a "limuzín" pre dôstojníkov. Skutočné auto ľudu tak prišlo až v júli roku 1945, kedy vojnou spustošené Nemecko začalo vyrábať auto, ktoré sa neskôr stalo ikonou.

VW Typ 82
Vojenské vozidlo postavené na základe KdF Wagen. Zdroj: Wikipedia

História, ako už je známe, má rôzne úskalia a ani dejiny Chrobáka nie sú úplne ružové. Už sedem rokov pred prvým spustením výroby KdF Wagen existoval na území Československa prototyp, ktorý sa nápadne podobal na to, čo sa neskôr začalo vyrábať vo Wolfsburgu. V Kopřivnici vznikol návrh vozidla s názvom Tatra V570, ktoré ako prvé rozbíjalo typický dizajn a línie pôsobili proti zaužívaným, dnes už priam "barokovým" previsom a zaobleniam.

Tatra T77
Tatra T77. Zdroj: Wikipedia

Tím Hansa Ledwinku a Paula Jaraya vtedy stáli pred náročnou úlohou. Snažili sa vytvoriť lacné vozidlo pre masy s aerodynamickými prvkami. Aj sa im to podarilo. Z ich pera vznikol prvý náčrt vozidla, ktoré je vďaka svojmu vzhľadu nielen úspornejšie, ale vie byť aj rýchlejšie. Manažment spoločnosti sa však rozhodol, že nový prístup musí byť v prvom rade devízou luxusnej triedy, a tak prototyp odložil. Namiesto neho vznikla Tatra T77, ktorá bola prvým sériovým aerodynamickým autom sveta.

Tatra V570
Tatra V570. Zdroj: Wikipedia

Tatra V570 používala pohon zadných kolies a zároveň uloženie motora vzadu. Konštruktéri hodnotili tento krok ako veľmi rozumný, nakoľko umožnil lepšie rozloženie miesta pre pasažierov, nižšie sedenie, čo znamenalo aj nižšie ťažisko, skrátenie predku a predĺženie zadku auta. Tieto úpravy zase umožňovali lepšiu aerodynamiku vozidla.

Tatra V570 prvý prototyp
Tatra V570 prvý prototyp. Zdroj: Wikipedia

Pôvodný prvý prototyp z roku 1931 paradoxne aerodynamický nebol. Dva roky neskôr, v roku 1933, prišiel však pred vedenie model, ktorý mal technicky rovnaký podklad ako Tatra V570 z roku 1931, no zadná časť auta bola aerodynamicky dotiahnutá do tvaru padajúcej kvapky. Spodná časť auta niesla línie leteckého krídla a horná časť mala byť akoby ďalším krídlom. V poslednom prototype sa aj blatníky stali súčasťou karosérie a zadné kolesá boli zakryté pre lepšiu aerodynamiku.

Tatra V570 druhý prototyp
Tatra V570 druhý prototyp. Zdroj: Wikipedia

Jedinou chybou inak dokonalého dizajnu bolo chladenie. V tridsiatych rokoch si Tatra nechala zapísať množstvo patentov na chladenie motora vzduchom pri uložení vzadu. Výsledné vozidlo malo štyri miesta, dvojvalec s objemom 0,854 litra a výkonom 13,4 kW. Aj napriek dnes nízkym číslam a napriek faktu, že išlo o prototyp, odborníci veľmi chválili perfektné jazdné vlastnosti a rýchlosť, ktorá pokojne dosiahla aj 80 km/h.

Tatra V570 druhý prototyp
Tatra V570 druhý prototyp. Zdroj: Wikipedia

Takmer dokonalé auto sa v tej dobe do produkcie nedostalo z neznámych príčin. Manažment rozhodol, že ho nenasadí a oficiálne odôvodnenie už poznáme. V skutočnosti môže byť za nešťastným manažérskym krokom niečo úplne iné. Je totiž známe, že Hans Ledwinka a Ferdinand Porsche sa poznali. Porsche dokonca priznal, že s Ledwinkom pri návrhu spomínaného KdF Wagen (ktoré nesie viacero alternatívnych názvov, napríklad Chrobák alebo Typ 1) spolupracoval.

Medzitým ale začala vyrábať Tatra model T97, ktorý (podobne ako T77) aspoň čiastočne zužitkoval poznatky asi najrevolučnejšej automobilovej štúdie všetkých čias. V roku 1936 ho predstavila ako stredne veľké vozidlo pre strednú triedu. Cieľ uspokojiť aj najmenej solventných zákazníkov stále ostal nesplnený.

Tatra T97
Tatra T97. Zdroj: Wikipedia/Marcin Szala

Za zvláštnych okolností 5 rokov po predstavení Tatry pripravenej na sériovú výrobu začala, i keď iba na chvíľu, sériová výroba vo Volkswagenwerku. Je samozrejmé, že nápadnú podobnosť videli už vtedy. Československá Tatra dokonca začala s Volkswagenwerke súdne konanie. Celý pokus o nápravu bezprávia však ukončila vojna. Po napadnutí českého územia bola Tatra nútená odovzdať celú dokumentáciu k vozidlu a zastaviť aj výrobu T97. Toho modelu sa stihlo za roky 1936-1939 vyrobiť 508 kusov.

Odporúčame

Najnovšie z kategórie: Fun

Pozri viac

Fun rádio