AUTO.sk AUTO.sk

Jazda s manuálnou prevodovkou bez použitia spojky. Je to možné!
zdroj: Pexels.com

Jazda s manuálnou prevodovkou bez použitia spojky. Je to možné!

Na jazde s manuálnou prevodovkou je asi najťažšie práve používanie spojky. Jej prirýchle pustenie môže zadusiť váš motor. Naopak, príliš pomalé ju zase veľmi opotrebúva. Vyvstáva šialená otázka, či by nebolo lepšie, keby sa vyrábala manuálna prevodovka bez spojky. Je to samozrejme nezmysel, no jazdiť bez použitia spojky je možné.

Keď idete so zaradeným rýchlostným stupňom, váš motor sa točí v istých otáčkach. Pri preradení na vyšší rýchlostný stupeň otáčky motora klesnú, no rýchlosť ostane rovnaká. Ak by ste teda išli napríklad 60 km/h na štvorke, váš motor bude mať okolo 2000 otáčok za minútu. Pri tejto rýchlosti by ale na päťke dosahovali otáčky len okolo 1500. Keď by ste chceli preradiť zo štvorky na päťku, musíte znížiť otáčky motora. Práve tu nastupuje spojka. Keďže je veľmi ťažké trafiť presné otáčky na zaradenie rýchlosti, spojka ich plynulo zmení za vás. Keby sa vám ich podarilo trafiť správne, budete môcť zaradiť rýchlosť aj bez toho, aby ste museli stláčať spojku.

Pri podraďovaní je situácia veľmi podobná. S tým rozdielom, že v tomto prípade znižujeme rýchlostný stupeň. Otáčky teda nebudú klesať, ale naopak narastať. Pokiaľ sa rozhodnete nepoužiť spojku, otáčky nebudú synchronizované a bude potrebné ich trafiť presne. Podraďovanie na nižší stupeň bez spojky si bude vyžadovať medziplyn.

Ako sa dá jazdiť bez spojky

zdroj: Youtube.com

Spojka je teoreticky potrebná iba pri rozbiehaní. Napriek tomu je pri dnešných automobiloch nevyhnutné používať spojku. Okrem jemných technológií, ktoré by sa neopatrným zaobchádzaním zničili, bez jej stlačenia nenaštartujete.

Najnovšie z kategórie: Fun

Pozri viac

Odporúčame

Fun rádio