AUTO.sk AUTO.sk

Test: Hyundai i30 Fastback N-Line sme potrápili na švédskych (ne)cestách
zdroj: Hyundai

Test: Hyundai i30 Fastback N-Line sme potrápili na švédskych (ne)cestách

V prvej časti našej cesty do Švédska sa venujeme Hyundaiu i30 Fastback N-Line. Preverili sme ho na diaľniciach, ale aj odľahlých švédskych cestách.

Nudné autá sú ako jedlo bez chuti, splnia svoj účel, ale emóciu neprinesú. Niekto potrebuje poriadne mäso a niekto chce len prikoreniť. Na túto zvláštnu analógiu s jedlom nás naviedla dávnejšia reklama Hyundaiu, v rámci ktorej predstavoval svoje N-Line verzie. Ostré modely s označením N porovnával s poriadnym mäsom, N-Line verziu s korením. My sme v teste na tanier hodili za hrsť korenia a vybrali sa na dlhú cestu do Švédska. Za týždeň sme dokopy strávili za volantom takmer 60 hodín a najazdili približne 5 000 km. Hyundai i30 Fastback N-Line dostal poriadne zabrať najmä na švédskych cestách, ale o tom neskôr.

Tankovanie v okolí Trenčína

Rozoznať N-Line od základného modelu nie je ťažké. Pri pohľade zozadu je poznávacím znakom N nárazník s červenou linkou, ale najviac vyniká trojuholníkové hmlové svetlo. Na predných blatníkoch nechýbajú znaky N-Line. Zmeny v prednej časti sú v prípade sivej metalízy testovacieho vozidla menej viditeľné. Kaskádovitá maska, strieborné línie, ale najmä čierne zrkadlá vyniknú skôr pri výraznejšom lakovaní. Vonkajší dizajn dokončujú 18-palcové disky, obuté do pneumatík Michelin PS4.

Nastupovanie na trajekt v Rostocku

Interiér Fastbacku nepôsobil typicky športovo. Vďaka tmavým farbám a šedému kontrastnému šitiu sa hral skôr na elegantného džentlmena a radiaca páka dvojspojkovej automatickej prevodovky tiež nepôsobí tak športovo, ako "manuálna" alternatíva. Hyundai i30 Fastback N-Line miestami svoje DNA skrýval a snažil sa byť elegantný, nenápadný. Jasnou výhodou bolo, že ani po tisíckach kilometrov nevyzeral tmavý interiér znečistene, stačilo vyprášiť rohožky. Po posadení za volant okamžite mení Fatback N-Line pohľad na seba. Športové sedadlá majú výrazné bočné vedenie na operadle, aj na sedáku, pritom neprekážajú pri nastupovaní. Predný sedák má navyše nastaviteľnú dĺžku. Kovové pedále a multifunkčný volant s perforovanou kožou a pádlami na radenie rýchlosti dávajú zrazu Fastbacku oveľa ostrejší nádych.

Úlohou Fastbacku v našom teste bolo odviezť troch ľudí s batožinou do okolia švédskeho mesta Torsby, kde sa konalo druhé podujatie WRC (rely) sezóny. Spratať batožinu na šesť dní sa javilo ako problém. Kufor Fastbacku však nie je tak malý, ako sa môže zdať. S objemom 450 l je väčší ako v prípade hatchbacku. Tvarom nie je predurčený na sťahovanie a prevážanie skríň, ale bežnú batožinu do neho zmestíte. Časť z nej nakoniec musela ísť aj na zadné sedadlo. Sedenie vzadu nie je pre dospelého problém, pokiaľ hovoríme o konfekčných postavách, ale nie je ani snom na ceste dlhej 5 000 km. Ideálne je, keď si sadnú dve menšie postavy za seba a podelia si miesto, dvaja veľkí chlapi toho už veľa nevymyslia.

Hyundai i30 Fastback
Kufor nevyniká tvarom, ale ponúka slušný objem 450 l.

Po naštartovaní posádka nevníma prejav motora. Benzínový štvorvalec s objemom 1,4 l ponúka viac emócií vonku, keď je vozidlo otočené výfukom k vám. Vyslovenú radosť však spôsobuje riadenie. Chod volantu je o chlp tuhší, ale presne to sme od N-Line verzie chceli. Naložený Fastback mal po vyrazení na cestu náročnú úlohu, musel držať tempo s podstatne výkonnejším, no tiež naloženým Tucsonom. Rozdiel vo výkone sa prejavoval pri častom predbiehaní na slovenských cestách. Plyn na podlahe a otáčky, blížiace sa k hranici 6 000, zapôsobili ako plesknutie bičom nad 140 konskými silami. Samotný výkon bol pre predbiehanie postačujúci aj pri poriadne naloženom aute. Šofér si len musel zvyknúť a zdvihnúť otáčky podradením na volante už dopredu. Ešte lepším riešením sa ukázalo využívanie režimu Sport. Fastback N-Line má našťastie upravené reakcie na plynový pedál a je o niečo živší v porovnaní s rovnakou motorizáciou základnej verzie. Vo finále tak výkonnejší Tucson nemusel výraznejšie čakať na Fastback.

Na diaľnici prišlo na rad ustálené tempo. Pri rýchlosti 130 km/h točí motor pri zaradenom siedmom prevodovom stupni 2 500 otáčok. V kabíne ho nepočuť a skôr sa chvíľami do kabíny predral hluk z náporu vetra. Aerodynamika Fastbacku je však dobrá, a tak to nerušilo rozhovor v kabíne. Svižná jazda, väčšie zaťaženie vozidla a tempo na nemeckých diaľniciach vyhnali celkovú spotrebu až na 7,7 l. Túto hodnotu môžeme považovať za strop, prekonať ju možno už len pri vyslovene pretekárskom štýle jazdy. Pri pokojnejšom tempe a menšom obsadení nie je problém stlačiť ju aj pod šesť litrov.

Niektoré cesty mimo hlavných ťahov dali autám poriadne zabrať. Dlhé kilometre na štrku síce nie sú domovom pre Fastbasck, ale v náročnej skúške obstál.

Po vyložení nákladu vo Švédsku sa motor nadýchol k novému životu. Zrazu v niektorých fázach (pri predbiehaní) sa mu výkonnejší Tucson nedokázal viditeľne vzdialiť. Dobrý pocit niekedy negovala sedemstupňová dvojspojková prevodovka. V určitých situáciách sa dlhšie rozhodovala. Pomalšie reagovala pri rozjazde z miesta a aj pri predbiehaní. V tomto smere výrazne pomohlo spomínané prepnutie do režimu Sport. Niežeby prevodovka pracovala rýchlejšie, ale držala motor vo vyšších otáčkach a ten reagoval okamžite. Na druhej strane prevodovke treba uznať, že radila v súlade s predstavami šoféra - volila správne prevodové stupne, len jej to trvalo o chlp dlhšie. Na kopcovitých úsekoch z času na čas podradila na šiesty prevodový stupeň, aby motor vládal udržovať cestovnú rýchlosť. Ak došlo k podradeniu pod plynom, tak autom jemne šklblo.

Vo Švédsku si Fastback musel dosť vytrpieť. Cestná sieť v riedko obývaných častiach nebola ideálna. Cestou na rýchlostné skúšky, ale aj na ubytovanie sme často museli opustiť hlavné ťahy a zísť na cesty tretej triedy. Chýbali na nich čiary a mali premenlivý povrch. Zo začiatku boli pokryté viac ľadom, ale pri plusových teplotách sa postupne roztápal a jazdili sme po hrubej vrstve posypového materiálu - štrku. V záťažovej skúške obstál Fastback bez problémov až na väčšie nánosy špiny na podvozku. Na sivej farbe sme neevidovali poškodenia od kamienkov. Podvozok si s týmito podmienkami musel navyše poradiť na 18-palcových kolesách. Tento typ auta nie je ideálnym riešením pre danú oblasť (preto tam podobné auta ani nestretnete), ale jeho "prežitie" svedčí o miere odolnosti.

Po 5 000 km musíme konštatovať, že najväčšou zbraňou Fastbacku ostáva krásny tvar karosérie. Korenie v podobe N-Line verzie to ešte doťahuje o level vyššie. Navyše to nie je len o pár doplnkoch. Fastback N-Line má lepšiu odozvu na plyn a upravené pruženie. Vďaka nemu sme si užívali prejazdy zákrut, k čomu prispieval tuhší chod volantu. Aj brzdový pedál má o niečo tuhší chod a samotné brzdy ostrejší charakter, stačilo presadnúť z Tucsonu do Fastbacku a rozdiel bol hneď citeľný. Výbava N-Line verzie je navyše celkom nadupaná. Vyhrievané športové sedadlá, vyhrievaný volant a zrkadlá sú len časťou z nadštandardnej výbavy. V príplatkovej výbave testovaného auta boli ešte FULL LED svetlá za 900 eur a metalický lak za 500 eur. Oba prvky odporúčame aj my. Cena modelu sa potom vyšplhá na 22 640 eur.

Motorbenzínový štvorvalec 1,4 T-GDi
Výkon kW(k)/pri otáčkach103(140)/6 000
Krútiaci moment Nm/pri otáčkach242/1 500-3 200
Prevodovka/počet stupňovautomatická/7
Cena od/verzia/testovaný model16 090/21 240/22 640

Najnovšie z kategórie: Testy

Pozri viac

Odporúčame

Fun rádio