AUTO.sk AUTO.sk

Test: BMW X4 má novšiu tvár, ale to podstatné sa nezmenilo
zdroj: Michal Švančara

Test: BMW X4 má novšiu tvár, ale to podstatné sa nezmenilo

BMW X4 je hlavne o štýle a mnohí nad jeho nezmyselnosťou ohŕňajú nos, no z hľadiska jazdných vlastností mu ťažko niečo vyčítať.

Približne pred rokom ukázali Nemci svetu nové BMW X4. Druhá generácia je o 81 mm dlhšia z toho 54 mm získala natiahnutím rázvoru náprav. Priberalo sa aj do šírky o 34 mm, ale väčšie rozmery v tomto prípade neznamenajú vyššiu hmotnosť. Ručička váhy ukazuje o 50 kg menej. Samozrejmosťou je v prípade BMW rovnomerné rozloženie hmotnosti na nápravy v pomere 50:50. Aj keď prvá generácia modelu X4 sa predajmi nedokázala vyrovnať väčšiemu modelu X6, pamätáme si ho ako výborne ovládateľné auto, zamerané na štýl. O štýle nemožno pochybovať ani dnes, dizajnové úpravy vozidlo akurát omladili, ale koncepcia zostala tá istá. Rozdiely možno vidieť spredu aj zozadu, silueta auta ostala zachovaná. Vpredu poriadne narástli obličky (ako v prípade všetkých nových modelov BMW), vzadu sa zmenil tvar svetiel. Sú užšie a opticky natiahnuté do strán. Na vozidle so šedou farbou pôsobia ešte tenšie, keďže ich sivá časť opticky splýva s karosériou.

V zákrutách na asfalte, aj na hladkej lesnej ceste prvá generácia BMW X4 excelovala. Systém xDrive stáčal vozidlo do zákruty a dovolil ich šoférovi prechádzať kontrolovaným šmykom. Štýlové auto v sebe so správnym motorom kombinovalo schopnosti rýchlych hot hatch, ale ukazovalo aj druhú, komfortnú tvár. Potvrdzuje do dobový test Rasťa Chválu, ktorý asi viac zaujal kvôli orajúcemu luxusnému autu, ale zároveň naplno predviedol schopnosti auta.

My sme teraz na test dostali nové BMW X4 s pohonom xDrive, ale skôr s úsporným ako emotívnym naftovým štvorvalcom 20d. Trochu nám táto kombinácia nejde dokopy, ale chápeme, prečo je v ponuke. Nie každý hľadá zážitok z jazdy, auto si síce vyberá srdcom, ale viac ho zaujíma farba a ľúbivé tvary. Úspornejší motor je pre tento typ zákazníkov logickou voľbou. V interiéri nás druhá generácia X4 neprekvapila ničím revolučným. Všetky prvky poznáme už z ostatných modelov značky. Platí to pre volant, prístrojový panel, displej na palubnej doske, ale aj pre ďalšie časti vrátane elektrických sedadiel. Dofukovanie bokov na zvýraznenie bočného vedenia je bežným prvkom v kategórii luxusných vozidiel, ale toto vytvarovanie sedadla podľa vlastnej preferencie stále považujem za úžasnú vec hodnú spomenutia. Exteriér aj interiér zdobilo viacero prvkov s označením M, odkazujúcim na športovo ladené vozidlá značky. Najviac nás upútal tradične M volant, ktorý padne do rúk.

Po naštartovaní sa spod kapoty ozval naftový štvorvalec, pri poriadnom zatlačení na plyn mu nechýbala dynamika, ale pri maximálnom zaťažení sa vytrácal kultivovaný zvuk. Hlučnosť narástla, ale aspoň čiastočne ju prekrýval výkon 140 kW. Auto však dobre zatiahne už od nízkych otáčok, pomáha si krútiacim momentom 400 Nm. Pri troche snahy o komfortnú a stále svižnú jazdu bez využívania maximálneho potenciálu motor stíchol a odmenil sa spotrebou, ktorá sa štandardne pohybovala na úrovni 6 až 6,5 l. Pri takejto spotrebe sa šofér stále nemusí príliš obmedzovať a môže predbiehať jedno pomalé auto za druhým. Podvozok má pomerne športový charakter, minimálne, keď má vozidlo obuté 20-palcové pneumatiky s nízkym profilom. V ponuke sú aj 21-palcové kolesá, ale do toho by sme už rozhodne nešli. Na mestských nerovnostiach boli pre nás na hranici aj 20-palcové. Väčšie výhrady k podvozku nemáme, ale komfortom určite zaostáva za BMW radu 5, ktoré je pre nás v súčasnosti etalónom.

Test: BMW X4 20d xDrive (24 obrázkov v galérii)

Asistenčné systémy nás veľmi neohúrili. Fungovali na pomery prémiového auta štandardne s výnimkou asistenta pre aktívne udržanie v pruhu. Točenie volantom na diaľnici zvládal, na rýchlostnej ceste so strmšími zákrutami to už bolo o niečo horšie. To by sme mu nevyčítali, lebo taká je dnešná realita, ale vadilo nám, že so systémom musíme občas trochu bojovať. Keď sme volili na rýchlostnej ceste inú stopu pri prejazde zákruty, tak sme museli aktívneho asistenta pretláčať silou. Potom vyzerala jazda z pohľadu ostatných účastníkov trochu "opito". Medzi výdobytky techniky patrí okrem asistentov aj väčší kľúč s displejom. S takýmto riešením sme sa prvýkrát stretli pri BMW radu 7. Vďaka dotykovému displeju na kľúči možno vozidlo na diaľku napríklad zamknúť, či nastaviť klimatizáciu. Na druhej strane to prináša starosť navyše, kľúč treba pravidelne nabíjať rovnako ako mobil. Aj nabíjačka je v tomto prípade rovnaká. V BMW je však na stredovom tuneli aj miesto pre bezdrôtové nabíjanie kľúča, prípadne telefónu. Nevýhodou bolo, že kľúč pri brzdení, zatáčaní a zrýchľovaní "tancoval" v odkladacom priestore a opustil miesto, určené pre bezdrôtové nabíjanie.

BMW X4 dostalo novšiu tvár, ale to podstatné sa nezmenilo. Výborná prevodovka, výborný motor (určite na pomery najslabšieho naftového agregátu ponúkaného do X4), perfektné riadenie a hravosť, ktorú prináša pohon xDrive na šmykľavejšej ploche, robí z X4 výborné auto. Šmýkanie niekde na tráve a na snehu nie je len o blbnutí, ukazuje ako xDrive pomáha natáčať vozidlo do zákruty podľa priania šoféra. Pod plynom ho otočíte doslova na päťkorune. Nie vždy si to človek uvedomí na suchom asfalte, ale xDrive posúva prejazdovú rýchlosť v zákrutách výrazne vyššie. Nejde o samotnú rýchlosť, ale o rezervu, ktorú šofér má v prípade nečakaných problémov, napríklad ľadu v zákrute. Aj keď je BMW X4 hlavne o štýle a mnohí nad jeho nezmyselnosťou ohŕňajú nos, z hľadiska jazdných vlastností mu ťažko niečo vyčítať.

Značka a modelBMW X4
Motornaftový štvorvalec 2,0 l
Výkon kW(k)/pri otáčkach140(190)/4 000
Krútiaci moment Nm/pri otáčkach400/1 750-2 500
Prevodovka/počet stupňovautomatická/8
Spotreba výrobca/test l5,6/6,8
Cena od/verzia/testovaný model eur49 950/52 700/76 600

Najnovšie z kategórie: Testy

Pozri viac

Odporúčame

Fun rádio