AUTO.sk AUTO.sk

Test: Ford EcoSport má veľký potenciál, ale aj detské chyby
zdroj: Michal Švančara

Test: Ford EcoSport má veľký potenciál, ale aj detské chyby

Malý, šikovný crossover do mesta aj na dedinu je výborný nápad, hlavne keď ako jedno z mála áut vo svojej kategórii ponúka aj pohon všetkých kolies. V Rumunsku vyrábané auto však trpí detskými chorobami a neradí sa medzi lacné vozidlá.

Ford predáva už druhú generáciu modelu EcoSport, napriek tomu nie je na Slovensku príliš známy. Pôvodne sa totiž predával v Brazílii. Od roku 2014 sa už vyrába aj v Európe, konkrétne v rumunskom závode Craiova. U nás však stále nebol k dispozícii a dostal sa k nám až pred pár mesiacmi potom, čo jeho predaje pomerne prudko rástli rovnako ako celý segment. Vyrobiť malý odolný crossover s dlhým rázvorom náprav bol podľa nás dobrý nápad. Na vidieku sa s ním nemusíte báť pravidelne jazdiť aj po štrkovej ceste, ale oceníte ho aj v meste, kde sú častokrát rovnako zlé cesty. Aj preto sme sa na test EcoSportu celkom tešili.

Ford EcoSport napriek menším rozmerom napína na okoloidúcich svaly. Svoju "dominanciu" naznačuje najmä veľkou prednou maskou, prísnym "pohľadom" predných svetiel a vydutými blatníkmi. Krátke previsy karosérie naznačujú dobrú priechodnosť v teréne, na test sme však mali len verziu s pohonom prednej nápravy. Na rozdiel od väčšiny dnešných áut sa dvere batožinového priestoru otvárajú do strany. Majú dve polohy, v ktorých ostanú po otvorení zafixované, pri zatvorení dosť výrazne buchli. Prístup do batožinového priestoru je dobrý, pokiaľ je miesto na úplné otvorenie dverí, ale za príklad praktického riešenia ich nepovažujeme.

Batožinový priestor odzrkadľuje menšie rozmery vozidla a dlhý rázvor náprav. Nie je najrozmernejší a ani najpraktickejší. Využiteľnosti prekáža užší otvor a aj dovnútra vystupujúce vnútorné blatníky zadných kolies. Vrchný kryt batožinového priestoru treba v prípade potreby odklápať ručne, keďže ho piate dvere pri otváraní do boku nenadvihnú.

Po posadení za volant sa pred nami odhalil typický interiér Fordu. Multifunkčný volant, prístrojový panel, ovládanie navigácie, a aj dotykový displej nás v tomto ohľade nenechali na pochybách. Kvalita materiálov bola primeraná kategórii auta. Horšie na tom bolo dielenské spracovanie. Najviditeľnejším miestom boli dvierka odkladacieho priestoru pred spolujazdcom, ktoré poriadne odstávali. Madlo na dverách tiež nevyvolávalo pocit kvality. Pod tlakom ruky sa poddávalo a vŕzgalo. Spokojnejší sme boli so sedadlami. Vyšším postavám bude možno prekážať kratší sedák a športovejším šoférom slabšie bočné vedenie, ale vzhľadom na zameranie auta sme určite nič viac nečakali. Navyše, aj pri dlhšej jazde nám dávali dostatok komfortu.

Odkladacie priestory sú silnejšou stránkou EcoSportu. Tie vo dverách sú síce menšie, ale s výrezom na fľašu. Nechýbalo miesto pre mobil, kľúče, peňaženku a pohár. Využiteľný bol aj malý priestor nad skrinkou spolujazdca. Priestorovo je EcoSport vhodný pre dvoch dospelých, vzadu je miesta dosť akurát pre deti. Výhľad šikmo dopredu zhoršoval dvojitý predný stĺpik. V spodnej časti do neho konštruktéri osadili malé okienko, aby zlepšili výhľad z auta. Keď sa šofér pozrie na ľavú stranu, tak zo svojej pozície okienko nevidí a teda mu nezlepšuje výhľad. Ukazuje to aj fotografia interiéru z pohľadu vodiča.

Prvé kilometre sme absolvovali v Bratislave v hustej premávke a dopravných zápchach. Svedčí o tom aj naša nízka priemerná rýchlosť. Keď sme opúšťali Bratislavu, palubný počítač ukazoval priemernú rýchlosť len 27 km/h. Neustále rozbiehanie a státie znamenalo spotrebu presne 7,0 l, v niektorých momentoch sa však šplhala aj k 10 l. Vzhľadom na podmienky bola konečná spotreba litrového trojvalca EcoBoost v meste celkom dobrá. Páčilo sa nám, ako si podvozok poradil s rozbitými mestskými cestami, menej dobre na nás vplývalo neustále vŕzganie až pískanie, vychádzajúce zozadu. Nakoniec sme zdroj nepríjemného zvuku identifikovali. Za všetko mohlo pravé zadné sedadlo, akonáhle si naň niekto sadol, tak vŕzganie na nerovnostiach takmer úplne prešlo.

Ford EcoSport 1,0 EcoBoost 6st. manuál (24 obrázkov v galérii)

Menší crossover bol prekvapivo príjemným spoločníkom na dlhších trasách. Spotreba aj pri veľkom podiele diaľníc klesla pri 250 km dlhej ceste na 6,1 l. Bez diaľnice by si trojvalec s výkonom 103 kW vypýtal aj výrazne menej. Na konci testu svietil na palubnom počítači údaj 6,8 l, ale to sme EcoSport nešetrili. Vysoký výkon vzhľadom na veľkosť auta uľahčoval predbiehanie. Papierových 103 kW by sme mu asi netipovali, ale o sile motora sme nepochybovali ani chvíľu. Trojvalcový charakter motora sa prejavoval výraznejším zvukom vo vysokých otáčkach, v nízkych sa prejavil skôr vibráciami. Tu však treba dodať, že sa tak dialo, iba keď šofér zabudol podradiť a točil menej ako 1500 otáčok, čo sa nepáčilo ani palubnému počítaču. Pri hranici 1500 otáčok jemne dunel, po miernom náraste otáčok už prešiel do kultivovaného chodu. So šesťstupňovou manuálnou prevodovkou sme boli spokojní. Platilo to pre kvalitu radenia prevodových stupňov, aj pre odstupňovanie prevodovky. Veľmi dobré hodnotenie dostal aj podvozok. Slovo "Sport" v názve ho síce nevystihuje, ale dobre si poradil s nerovnosťami a hlavne bol poslušný v zákrutách aj pri vyšších rýchlostiach. 

Záverečné hodnotenie sa neformuluje úplne ľahko. Ford EcoSport je dobré auto, keď sa zameriame na dôležité oblasti ako podvozok, motor a prevodovka. Od malého crossoveru by sme viac, ako ponúka EcoSport, ani nečakali. Dojem však pokazilo niekoľko detských chýb. Keď k tomu dodáme, že testovaná výbava ST Line s motorom 1,0 EcoBoost a manuálnou prevodovkou začína na akciovej cene 21 390 eur, tak to dostáva horkú príchuť. Najlacnejšia verzia so slabším motorom (92 kW) začína na sume 14 990 eur, ale ani v tomto prípade by sme pri dnešnej tvrdej konkurencii neodpúšťali niektoré nedostatky v interiéri. Idea malého crossoveru je podľa nás veľmi dobrá a šance mu zvyšuje verzia s pohonom oboch náprav, to však nesmie cenovkou dobiehať väčšiu Kugu.

Kľučku zadných dverí schovali dizajnéri do pravého svetla.
Značka a modelFord EcoSport
Motorbenzínový trojvalec 1,0 l EcoBoost
Výkon kW(k)/pri otáčkach103(140)/6 300
Krútiaci moment Nm/pri otáčkach180/4 400
Prevodovka/počet stupňovmanuál/6
Spotreba, výrobca/test l5,2/6,8
Cena od/cena verzie eur14 990/21 390

Najnovšie z kategórie: Testy

Pozri viac

Odporúčame

Fun rádio