AUTO.sk AUTO.sk

Test: Mercedes A napol svaly, ale vyrovná sa väčším súrodencom?
zdroj: Michal Švančara

Test: Mercedes A napol svaly, ale vyrovná sa väčším súrodencom?

Na test sme zobrali naftový štvorvalec s objemom 1,5 l. Dynamikou sa na výkonnejších súrodencov nechytal, ale odvďačil sa spotrebou.

Naše prvé skúsenosti s Mercedesom triedy A sú už rok staré. V novembri minulého roka sme totiž prvýkrát ešte pár mesiacov pred oficiálnou premiérou mohli vidieť interiér a siluetu maskovaného vozidla. Ak to trochu zveličíme, tak nám nová palubná doska vyrazila dych. Páči sa nám tvar, použité materiály a musíme pripustiť, že aj ambientné osvetlenie dodáva Áčku istý šmrnc. Dokonca test ukázal, že má aj praktické využitie. Kombinácia priameho a nepriameho osvetlenia (zdroj svetla ostáva skrytý v záhyboch, kde oko nedovidí) sa ukázala praktická napríklad pri hľadaní kľúčov. Posádka neostávala v tme, ale nebola ani nepríjemne oslepovaná priamym svetlom. Možno je to nepodstatná maličkosť, ale práve množstvom takýchto drobností sa odlišuje luxusné auto od "bežného pracieho prostriedku". Silný prvý dojem a množstvo sľubovanej techniky v nás zanechalo otázku, či najmenší Mercedes je skutočným Mercedesom, ktorý sa od dospelejších bratov odlišuje iba veľkosťou, alebo len dobre maskovaný chudobný príbuzný.

Zvonku aj zvnútra dodával testovanému modelu tento dojem AMG Line. Agresívnejšie tvary vzbudzovali rešpekt, označenie 180d však prezrádzalo, že nepôjde o predátora ciest. Pocit za volantom korešpondoval s vonkajšími tvarmi. Mohli za to najmä športové sedadlá. Dojem dotváralo červené kontrastné prešívanie na sedadlách, volante, lakťovej opierke, a aj na výplniach dverí. Za použité materiály, spracovanie by sa nemusela hanbiť ani trieda S. Korunu všetkému nasadil volant, ktorý si Áčko požičalo práve z eSka. Dobre vyzerá, dobre sa drží a ešte lepšie sa s ním ovláda dvojica displejov pred vodičom. Najmä čierne dotykové plôšky na volante si šofér rýchlo zamiluje.

Foto: Mercedes/ilustračné

Áčko z nášho pohľadu prekonáva dizajnom a dojmom z interiéru aj väčších súrodencov. Navyše k tomu má aj nový systém MBUX, ktorého súčasťou je pokročilé hlasové ovládanie. Slovo pokročilé by sme mali dať zatiaľ do úvodzoviek, keďže momentálne nie je na sľubovanej úrovni. Otvorenie strešného okna, zapnutie vyhrievania sedadla, alebo nastavenie klimatizácie síce funguje, ale nepovažujeme to za prínos. Dohodnúť sa slovne s vozidlom trvá väčšinou dlhšie ako jednoduché stlačenie príslušného tlačidla. Navyše hlasové ovládanie zatiaľ nefunguje v slovenčine. Šofér prichádza ešte aj o jedinú podstatnú výhodu, ktorú malo priniesť. Jednoduchý príkaz na zadanie cieľa do navigácie síce funguje, ale vozidlo už nerozoznávalo nadiktované slovenské adresy. V konečnom dôsledku sme tak neobišli zdĺhavé ručné zadávanie cieľa do navigácie. Na výber tak ostal dotykový displej, alebo touchpad, umožňujúci aj písanie prstom (mimochodom pre nás ľavákov veľmi zlá možnosť, keďže na touchpad dočiahne šofér len pravou rukou). Hlasové ovládanie je stále vo vývoji a nové aktualizácie ho pravdepodobne časom zlepšia, v súčasnosti ide skôr o hračku ako o reálneho pomocníka. Systém MBUX však prináša aj ďalšie prvky. Obísť určite nemôžeme zobrazenie navigácie, ktorá v istých momentoch kombinuje reálny obraz z kamery s grafickými ukazovateľmi. Šofér sa vďaka tomu nemôže pomýliť ani v spleti zložitých križovatiek európskych veľkomiest. K dokonalosti už chýba len, aby sa to celé premietalo na sklo. Áčko tieto informácie zobrazuje na displeji, ale ide o najlepší a najprehľadnejší systém navigácie, aký sme kedy skúšali. Do reálneho obrazu dokresľuje aj popisné čísla okolitých budov. Pre lepšiu predstavu pridávame krátke video.

Prvé kilometre sme absolvovali v meste. Ak nám to akurát nepripomínali dopravné zápchy, tak sa z času na čas ozval podvozok. Mestské cesty s množstvom zle osadených poklopov na kanáloch, roletami na križovatkách a zlých spojov mu nevoňali. Podvozok na nich buchlo viac ako sme čakali a otras bolo cítiť aj v kabíne. Nebol to zvuk, ktorý by v nás evokoval nedostatočnú pevnosť podvozku, skôr išlo o menšiu pohodu posádky. Nie je to zásadný problém, veď má jednoduché riešenie. Namiesto pekných 18-palcových diskov AMG s piatimi zdvojenými lúčmi a pneumatikami s rozmerom 225/45 treba siahnuť po menších kolesách s vyššími gumami (v prípade AMG Line však nemáte na výber).

Počas nočného výjazdu sa ukázala sila LED svetiel. Jasné svetlo dobre osvetľovalo vozovku aj priekopu vedľa cesty. Svetlá navyše svietili ďaleko pred auto a v tomto ohľade im nemožno nič vyčítať. Automatické prepínanie diaľkových svetiel však už zďaleka dokonalé nebolo. Niekedy dlho váhalo a najmä na zapnutie diaľkových svetiel sme museli čakať ako na dôchodok. Z tohto pohľadu nejde o top kvalitu, ktorú z Mercedesu poznáme. Aj v Áčku si ju však môžete priplatiť v podobe svetiel Multibeam a tých 504 eur by za to stálo. Podmienkou však je aj objednanie jednej z línií Style, Progressive alebo AMG Line, ako v prípade testovaného modelu. Najlacnejšia línia Style stojí 2 100 až 2 460 eur v závislosti od motorizácie. V rámci nej dostanete 17-palcové disky z ľahkej zliatiny, multifunkčný volant a LED svetlá. Ak si ktorúkoľvek z línií objednáte, tak nad Multibeam LED svetlami neváhajte ani na sekundu, nejde len o komfort, ale hlavne o bezpečnosť.

Naftový, turbom prepĺňaný motor s objemom 1,5 l sa svojím charakterom k AMG Line veľmi nehodil. Potvrdili sa nám skoršie zistenia z prvej jazdy, že ide o úsporný motor. Celková spotreba v teste bola 5,3 l, čo jasne naznačuje schopnosť jazdiť aj výrazne pod 5 l. Diaľničné presuny ťahali z nádrže v priemere od 5,2 až 5,5 l podľa toho, či sme išli smerom hore alebo dole rýchlostnou cestou R1. Nízka spotreba dávala tušiť slabší výkon na pomery značky. Štvorvalec ponúkal 85 kW, čo stačí na pohodlné predbiehanie, kráľom cesty sa však nestanete. Ak pri pomalej jazde poriadne stúpite na plyn, tak 7-stupňová dvojspojková prevodovka nechá motor "kvíliť" vo vysokých otáčkach a chvíľu trvá, kým sa dostaví efekt, ktorý aspoň čiastočne korešponduje so zvukom vytočeného motora. Žiadny "wow" efekt od malého nafťáka netreba čakať. Napriek tomu zladenie prevodovky s motorom a celkovú dynamiku hodnotíme pozitívne. Ak necháte motor pracovať v komfortných otáčkach, tak si určite vystačíte s krútiacim momentom 260 Nm, motor sa zároveň odvďačí mimoriadne kultúrnym chodom. Klasický "štekot" naftovej jednotky začujete iba zvonku pri státí. Vo vnútri je to úplne iný svet a nič netušiaci spolujazdec sa pokojne spýta, či pod kapotou pradie benzínový agregát.

Kufor nás potešil svojou šírkou. Prešiel naším tradičným testom, keď sme do neho zmestili aj tašku s hokejovým výstrojom.

V meste sa nám páčilo fungovanie štart stop systému. O jeho aktivácii vždy rozhodoval vodič. Jemný tlak na brzdu pri státí znamenal, že motor ostal naštartovaný, pri výraznejšom tlaku zhasol. Po krátkom čase sa následne rozsvietila kontrolka a šofér mohol zložiť nohu z brzdy, auto ostalo aj tak stáť, kým neťukol na plynového pedála.

Test: Mercedes triedy A 180d (25 obrázkov v galérii)

Na začiatku testu sme si položili otázku, či sa Mercedes triedy A vyrovná svojim väčším súrodencom. Odpoveď nie je úplne jednoznačná. Interiérom a dojmom z kvality materiálov sa im určite minimálne vyrovná. Niektorými technológiami ich dokonca prekonáva, hoci systém MBUX ešte nie je vo všetkých smeroch 100-percentný. Naopak zaostáva komfortom podvozku a motorom, ktorému neponúka nadpriemernú dynamiku. Na druhej strane to kompenzuje úspornosťou. Z nášho pohľadu ide o dobrý výsledok, keďže sme latku otázkou na začiatku testu položili veľmi vysoko.

Značka a modelMercedes triedy A
MotorNaftový štvorvalec s objemom 1,5 l (180d)
Výkon kW(k)/pri otáčkach85(116)/4 000
Krútiaci moment Nm/pri otáčkach260/1 750-2 500
Prevodovka/ počet stupňovautomatická/7
Spotreba výrobca/test4,3/5,3
Cena od/verzia/testovaný model22 500/22 615/40 368

Najnovšie z kategórie: Testy

Pozri viac

Odporúčame

Fun rádio