AUTO.sk AUTO.sk

Test: Honda Civic Type R je pre skutočných fanúšikov
zdroj: Michal Švančara

Test: Honda Civic Type R je pre skutočných fanúšikov

Ostrý Civic je zameraný na rýchlu jazdu a naháňanie desatín na okruhu. Nie náhodou je držiteľom rekordov na viacerých európskych okruhoch v kategórii sériových vozidiel s predným pohonom.

Hľadáte hot hatch na každý deň? Tak potom tento test čítate zbytočne. Honda Civic Type R ostáva verná svojim pretekárskym génom. Nám veriť nemusíte, ale môžete veriť rekordom, ktoré dosiahla. Najskôr sa v roku 2017 stala najrýchlejším sériovým autom s predným pohonom na slávnom okruhu Nürburgring. Japoncom to však nestačilo a svoju prevahu sa rozhodli ukázať na ďalších piatich okruhoch v Európe. Postupne sa za jej volantom vystriedali slávne mená WTCR, ale aj bývalý pilot F1 Jenson Button, aby svetu ukázali rýchlosť Hondy. Aj keď ide v prvom rade o marketing, netreba to brať na ľahkú váhu. Pokiaľ ide o sekundy či desatiny na okruhu, Honda sa radí k špičke.

Rekordy veľa napovedajú o charaktere Hondy. V tomto prípade provokatívne tvary nie sú len o efekte, lebo sa za nimi skrýva skutočné auto, skutočný hot hatch. Napriek tomu nie sú všetky detaily vonkajšieho vzhľadu prísne funkčné. Niečo slúži aj výlučne pre potešenie oka fanúšika. Platí to pre čierny plast na bokoch predného nárazníka, ktorého mriežka neslúži na nasávanie vzduchu. Podobný detail si môžeme všimnúť aj na zadných falošných výduchoch, celkovo sa však Civic Type R vo veľkom podriaďuje aerodynamike. Nemáme veterný tunel, aby sme toto tvrdenie výrobcov mohli potvrdiť, ale sme náchylní tomu veriť. Najdominantnejším prvkom je jednoznačne zadné prítlačné krídlo, hoci výrazný červený Civic by aj bez neho pútal pohľady. Súčasná generácia Civicu Type R sa nám zdá o trochu bližšie k európskym zákazníkom. Najmä široká a nízka predná časť je v našich očiach menej "japonsky uletená" v porovnaní s predchodcom.

Cieľová skupina sa napriek tomu nezmenila. Ak máme škatuľkovať, tak potom sa žiadna dáma za Civicom Type R neobzrie. V prípade opačného pohlavia nenecháva Honda chladných veľkú skupinu rôznych vekových kategórií od chlapcov až po mužov, zažívajúcich druhú pubertu. Za týždeň sme sa o tom presvedčili viackrát. Prvé, čo sa nás mladíci na parkovisku opýtali, bolo, ako najrýchlejšie sme na červenej Honde išli. Odpoveď ich sklamala. "Toľko som išiel na Superbe", znela trochu pohŕdavá odpoveď. Maximálna rýchlosť Hondy Civic Type R je 272 km/h. Legálne to teoreticky môžete vyskúšať na nemeckej diaľnici, alebo na ozaj rýchlom okruhu s dlhými rovinkami. Čakanie na 272 km/h však nie je ktovieaká zábava. Navyše rozdiel od tradičného obmedzovača na 250 km/h nie je veľký. Pomenovať to, čo oddelí Hondu Civic Type R od nudných áut, sa dá dvoma slovami - prvá zákruta. Podvozok ostal stále najsilnejšou zbraňou. Platí to pre obyčajný Civic a logicky aj pre Type R. Zákruty dovoľuje vykrajovať rýchlosťami, za ktoré policajti šoférov nechvália ani na diaľnici.

Pri naháňaní desatín na okruhu si Type R pomáha výbornými brzdami Brembo.

Hovoriť o spätnej väzbe od podvozka je vraj klišé. V prípade Civicu Type R to neplatí. Informácie sa k šoférovi dostávajú v každom momente, dokonca zo začiatku nás podvozok akoby už priskoro varoval pred neprimeranou rýchlosťou. Malo to však výhodu, v zákrutách sme sa zrýchľovali pomalšie a nehrozilo prepálenie tempa. Na Type R si treba najskôr zvyknúť, ohmatať si ho, aj preto jeho limity odhalíte až po chvíli jazdenia. Hneď za podvozkom nasleduje motor. Áno, je to turbo, ale prejavom stále typická Honda. Žiadny turbo kopanec, ale krásne plynulý nárast výkonu spolu s otáčkami až po červenú hranicu pri hodnote 6 500. Pri takomto priebehu výkonu je radosť načasovať predbiehanie, pripravených 320 koní pod kapotou je čerešnička navyše. Zvukom Civic Type R neklame. Žiadne výbuchy pod kapotou ani vo výfuku nečakajte. Koľko ide, toľko vrčí, preto ak stojíte so zaradeným neutrálom na červenej, nemachrujte pridávaním na mieste. Nejde auto, "nejde" zvuk.

Pri nasadaní dovnútra nás privítala čiernočervená kombinácia farieb. Potešili nás sedadlá, ktoré síce nie sú pretekárske, ale rozhodne športové. Ide o akurátny kompromis medzi bočným držaním tela v zákrute a komfortom nastupovania. Výrazné bočné vedenie je pri danom podvozku nutné aj na sedáku, na druhej strane šofér má dosť miesta medzi sedákom a volantom pri nastupovaní. Prístrojovému panelu dominuje veľký otáčkomer. Je síce digitálny, ale zachováva si analógový charakter. Za dôležitú považujeme možnosť nastaviť si zobrazenie virtuálnych LED-iek, ktoré sa rozsvecujú na displeji s narastajúcimi otáčkami. Dôležitá funkcia, keďže Honda výraznejšie zvukom nehlási priblíženie sa k maximálnym otáčkam. Zvuk je síce hlasnejší a hlasnejší, ale presný moment sa ťažko odhaduje. Rovnaké riešenie využívala aj predchádzajúca generácia, výstražné svetielka však boli umiestnené vyššie a šofér ich výraznejšie vnímal.

Keď sa pozrieme na priestor na zadných sedadlách a hlavne na veľkosť kufra, tak môžeme Civic Type R považovať za auto na každý deň. Horšie je to s komfortom podvozka, ale aj toto by sme vedeli prežiť. Ak nie je aktivovaný "R" režim, tak z posádky ani v meste nevytrasie dušu. Aj so spotrebou okolo 8 l by sa dalo žiť. Veď túto hodnotu dosiahnete a jazdu si sem tam naozaj užijete. Ak si len užívate, tak dosiahnete 9,6 l ako my v teste. Pri pokojnej nohe s rodinou na palube môže spotreba padnúť pod 6,5 l. Horšie je to so Civicom na diaľnici, kde posádku ruší dunivý monotónny zvuk motora. Na dlhé cesty na dovolenku to rozhodne nie je a je možné, že rodina by po pár týždňoch zlomila nad Type R palicu. Ostrý Civic je totiž určený pre skutočných fanúšikov, ktorý nehľadajú kompromis. Ostatných bude zrejme rozčuľovať. Ak medzi fanúšikov nepatríte, tak potom zvoľte "obyčajný" Civic s motorom 1,5 VTEC Turbo. Celkovým prejavom ide o podobný, ale samozrejme slabší motor. Ale hlavne aj na podvozku základného Civicu si poriadne užijete každú zákrutu, ľutovať budete akurát za podarenými sedačkami z Type R.

Honda Civic Type R (test) (25 obrázkov v galérii)

Značka a modelHonda Civic Type R
MotorBenzínový štvorvalec 2,0 l VTEC Turbo
Prevodovka/počet stupňovManuál/6
Výkon kW(k)/pri otáčkach235(320)/6 500
Krútiaci moment Nm/pri otáčkach400/2 500 - 4 500
Spotreba výrobca/test7,8/9,6 l
Zrýchlenie z 0-100 km/h 5,7 s
Cena36 990 eur

Najnovšie z kategórie: Testy

Pozri viac

Odporúčame

Fun rádio