AUTO.sk AUTO.sk

Test: Citroen Berlingo získal na štýle, ale ostal praktický a s naftou úsporný
zdroj: Michal Švančara

Test: Citroen Berlingo získal na štýle, ale ostal praktický a s naftou úsporný

Aj úžitkové a rodinné auto musí ponúknuť viac ako len priestor a praktické riešenia. Francúzi preto Berlingu vdýchli trochu viac extravagancie.

Jedno auto pre podnikanie a pre rodinu zároveň zvyčajne veští len jediné. Zabudnite na imidž, zabudnite na hodnotný interiér, ale zvykajte si na plastami obloženú praktickú krabicu, kde sa môžete tešiť akurát z veľkého vnútorného priestoru cestou na dovolenku. Možno aj pre takéto vnímanie úžitkových áut automobilky posledné roky zdôrazňujú, že interiér nových úžitkových áut je porovnateľný s osobnými vozidlami. My sme zobrali na test nový Citroen Berlingo, ktorý sa nachádza na pol ceste medzi rodinným a úžitkovým autom. Kompromis v tomto prípade ostal pri krabicovom tvare, evokuje ho zadná časť. Dizajnéri však tento dojem potlačili výrazným zaoblením hrán a množstvom detailov. Spomenúť môžeme "prižmúrené" svetlá, prepojené so znakom dvojitého šípu, kontrast tmavých plastov so zeleným Aqua lakovaním, airbumpy a oranžové doplnky. Keď to všetko spočítame, tak Berlingo nemôžeme označiť ako klasické konzervatívne úžitkové auto. Má istú dávku extravagancie, ale pritom nie je "uletené".

O vnútornú výbavu sa vôbec netreba báť. Šofér a posádka má k dispozícii všetky potrebné funkcie z osobného auta vrátane head up displeja, v prípade Citroenu premietaného na výsuvné sklíčko za volantom. Palubná doska je vyslovene orientovaná na vodiča. Vidieť to najmä na v zornom poli, umiestnenom na 8-palcovom dotykovom displeji. Reakcie na dotyk nie sú vždy ideálne, ale hlavná ponuka má svoju logiku. Klimatizácia sa ovláda panelom s klasickými tlačidlami, nachádza sa pod displejom. Celkový dojem v tomto prípade osviežovali zelené časti palubnej dosky, výplne dverí, ale aj farebne výrazné látkové poťahy. Vyhrievané sedadlá ponúka Citroen za príplatok. Rýchle vyhriatie je tradičnou výhodou sedadiel s látkovým poťahom. Párkrát sa nám však stalo, že sme vyhrievanie pri studenom motore počas prvého kilometra nemohli zapnúť.

Berlingo a praktické riešenia

Za veľké plus Berlinga považujeme veľké bočné okná. Aj bez veľkej panoramatickej strechy preniká do auta množstvo svetla a výhľad ocení aj posádka vzadu. Navyše aj zadné okná sa klasicky sťahujú dole, žiadne náhradné riešenie v podobe vetračky nehľadajte.

Výhľad cez veľké okná je výborný pre posádku vzadu aj vpredu.

Dominantným prvkom a na prvý pohľad zbytočným je veľký svetelný panel na strope. Ak svieti naplno, tak znepríjemňuje nočnú jazdu šoférovi. Stačí však nastaviť automatické stmavenie s príchodom tmy a rušivý vplyv sa vytratí, posádka má zároveň dosť svetla napríklad na otvorenie piva cestou na dovolenku, na čítanie to však nie je. Výhodou je, že svetlo neoslňuje šoféra priamo do očí, keďže sa nachádza mimo jeho zorného poľa. Nevýhodou, že úplné vypnutie svetelného panelu vyžaduje až päť kliknutí na dotykovej obrazovke.

Berlingo neponúka len priestor, ale aj množstvo odkladacích priestorov. Napriek absencii stredového tunela má posádka vpredu všetko poruke. Miesto na poháre je po krajoch palubnej dosky, Pred spolujazdcom sú až dve odkladacie skrinky a tak isto aj otvorený odkladací priestor medzi nimi. Nechýba ani pre dodávky tradičný úložný priestor nad hlavou vodiča a spolujazdca. Nás však najviac tešil klasický odkladací priestor v mieste, kde by sa mal stredový tunel pripájať na palubnú dosku. Nájdeme ho prakticky v každom vozidle. Má správny sklon, aby z neho veci nevypadli a je aj dosť veľký, aby sa doň zmestila peňaženka a mobil. Miesto pre drobnosti a kľúče je vedľa radiacej páky.

Nie všetko je len o úložných priestoroch, aj keď jeden vynikajúci sme ešte v Berlingu našli a musíme ho spomenúť. Skrinka v kufri pod stropom je ideálnym miestom pre odkladanie vecí, ktoré chcete mať poruke počas cesty na dovolenku. Nemusíte sa prehrabávať v kufri a hľadať ich, pred cestou skrinku odklopíte a naložíte do nej veci zo zadnej strany - z kufra. Za jazdy potom na nej odsuniete roletku z prednej strany a získate do nej prístup priamo z kabíny. Medzi praktické riešenia musíme započítať ešte posuvné zadné dvere na oboch stranách vzadu (dostupné už v základnej výbave Live), trojicu oddelených sedadiel, ktoré možno sklápať do jednej roviny s kufrom, ako aj príplatkové, samostatne otvárateľné okno dverí kufra. O veľkosti batožinového priestoru sa ani nemusíme baviť - viac v tabuľke na konci článku.

Aké je z pohľadu vodiča?

Keď si sadne šofér do Berlinga, tak ocení výborný výhľad. Spoza volantu pôsobí auto, akoby bolo omnoho väčšie. Spôsobuje to zrejme dlhá palubná doska, ktorá opticky predlžuje kapotu. V protiklade s tým sú však jazdné vlastnosti Berlinga (a vyplýva to aj z jeho veľkosti) bližšie skôr k osobným autám ako k veľkým dodávkam. Žiadne oneskorené reakcie na zatočenie volantu, málo strmé riadenie a ani poskakovanie na ceste pri jazde s prázdnym autom sa nekoná. Na priečnych nerovnostiach v zákrutách cítiť menšie odskočenie zadnej časti, ale nie výraznejšie ako na väčšine osobákov. Vozidlo sa po takomto impulze neroztancuje, pneumatiky ostávajú zahryznuté do asfaltu a šofér koriguje smer jazdy, akoby sa nič nestalo.

Šesťstupňová manuálna prevodovka je dobre sprevodovaná, skôr so zameraním na diaľnice, kde nebol silný ani aerodynamický hluk. Jazdiť 90 km/h na šiestom prevodovom stupni je hraničné aj pri prázdnom aute. Berlingu viac svedčala šestka od rýchlosti približne 97 km/h. Na pomery naftového motora treba vozidlo držať v o chlp vyšších otáčkach, ako je dnes trendom. Cítil to šofér a rovnaký "názor" majú aj šípky na displeji, ktoré odporúčajú, kedy a ktorý rýchlostný stupeň zvoliť. Na druhej strane naftový štvorvalec s objemom 1,5 l pred preradením netreba točit do "neba", a práve v tom tkvie čaro dobrého sprevodovania.
galeria

Test: Citroen Berlingo XTR 1,5 BlueHdi (25 obrázkov v galérii)

Výkon 97 kW umožňuje bezproblémové predbiehanie pri prázdnom aute. So štvorčlennou posádkou bez väčšej batožiny sme nepocítili výrazné zhoršenie. Dynamiku plne naloženého Berlinga sme zatiaľ nemali čas vyskúšať, ale plánujeme to napraviť. Akcelerácia však nie je niečo, čím by Berlingo mohlo ohúriť a popravde sme to ani neočakávali. Miestami nás ohúrilo spotrebou. V teste si v priemere každých 100 km odpilo 6,4 l nafty a to absolvovalo až 60 % jazdy po diaľnici a vôbec sme sa v dynamike neobmedzovali. Ak nás však hustá premávka donútila jazdiť pomalšie a pridali sme k tomu trochu plynulosti, tak sme dosiahli čiastkovú spotrebu 3,6 l na 12 km trase a po štarte so studeným motorom. Aj keď v čase testu bolo k mrazom ešte dosť ďaleko, ide o pekný údaj.

Foto Plato. Plato sa dá zlomiť a čiastočne odklopiť, alebo sa dá celé vyklopiť a v tejto polohe zafixovať.

Citroen Berlingo nás v konečnom dôsledku neprekvapil. Deti v škole sa pred spolužiakmi stále nebudú vychvaľovať, že ich ocko jazdí na novom Berlingu, ale pocit z interiéru nekorešponduje ani so strohým poňatím úžitkového auta. Napriek príplatkovému balíku XTR, ktorý mu dával extravagantnejší šmrnc a dojem drahšieho, živšieho interiéru, poskytuje stále hlavne množstvo priestoru a praktických riešení. Motor s objemom 1,5 l a s výkonom 96 kW mu poskytuje primeranú silu aj pri štvorčlennej posádke a vďaka "dlhej šestke" mu vonia aj diaľnica.

Technické údaje

(na teste sme mali kratšiu verziu Berlinga s označením M)

Značka a modelCitroen Berlingo
MotorNaftový štvorvalec s objemom 1,5 l
Výkon kW(k)/pri otáčkach96(130)/3 750
Krútiaci moment Nm/pri otáčkach300/1 750
Spotreba výrobca /test l/100 km4,4/6,4
Prevodovka/počet stupňovManuál/6
Cena od/verzia/testovaný model eur14 990/20 690/26 640
Objem kufra VDA/ metóda objemu tekutín v l po kryt
597/775
Objem kufra VDA/objem tekutín v l po strop983/1 355
Objem kufra VDA/objem tekutín v l po strop za sedadlami v 1. rade 2 126/3 000

Odporúčame

Najnovšie z kategórie: Testy

Pozri viac

Fun rádio