AUTO.sk AUTO.sk

Test: Lexus LS 500h poteší skôr majiteľa vzadu, ako šoféra vpredu
zdroj: Michal Švančara

Test: Lexus LS 500h poteší skôr majiteľa vzadu, ako šoféra vpredu

Ak hľadáte komfort, pokojnú jazdu, alebo máte dokonca k dispozícii šoféra, tak Lexus LS je tým správnym autom.

Piatu generáciu Lexusu LS sme prvýkrát naživo videli v marci 2017 v Ženeve, dva mesiace po jeho oficiálnej premiére v Los Angeles. Okamžite nás zaujal svojím luxusným interiérom, a preto prvá naša myšlienka po dohodnutí si termínu testu smerovala práve ku krásam vnútorného priestoru. Čím viac môže vlastne vlajková loď zabodovať? Len si predstavte na chvíľu, že máte vlastného šoféra a sedíte vpravo vzadu. Od auta potom očakávate pohodlie, kvalitné materiály, kvalitné vypracovanie detailov, komfortnú jazdu, ticho v kabíne, kvalitnú audiosústavu, priestor, pohodlné masážne sedadlá a nakoniec nech pohľad na dizajn pohladí dušu.
Druhý pohľad je iný. Chcete luxusné auto, ale šoférujete sám. Na komforte vo vnútri vám stále záleží, no viac sa pozeráte na jazdné vlastnosti auta. My sme sa v teste pozreli na obe tváre Lexusu LS 500h a máme naň jasný názor.

Zvonku nám Lexus LS príde celkom konzervatívny, aj napriek výraznej prednej maske a extravagantným svetlám. K celkovému dojmu menej výrazného auta možno prispela aj farba na štýl "sivej myšky". Naživo nás zaujali najmä disky, no na fotkách už tak nevyznievajú a sú trochu utopené pod mohutnou karosériou. Lexus prináša vlastný pohľad na dizajn v porovnaní s nemeckou konkurenciou, ale v konečnom dôsledku sa nedá povedať, že jednoznačne krajší, alebo škaredší. Je len iný a nehľadajte za tým negatívum. Vo vnútri to už je iná pesnička, ako sme naznačili v úvode. Najskôr vás Lexus privíta. Po dotyku kľučky sa mierne nadvihne a vankúše predných sedadiel sa pre pohodlnejšie nastupovanie znížia. Po nasadnutí to už je jedna báseň. Materiály a vypracovanie sú všade, kam vám zablúdi pohľad, na špičkovej úrovni. Navyše všetko spolu ladí v jednej harmónii a na palubnú dosku sa veľmi dobre pozerá, a to sú na výber podľa nás ešte aj krajšie farebné kombinácie. Možno je to trochu subjektívne, ale musíme to povedať. Kvalitou a vzhľadom interiéru Lexus LS poráža konkurenciu.

Ak si sadnete dozadu a na chvíľu zabudnete na vzhľad, tak zistíte, že ani z pohľadu priestoru a funkcií nie je na tom Lexus LS vôbec zle. Pravé predné sedadlo možno posunúť a sklopiť dopredu, čím vznikne priestor takmer na ležanie. Všetko potrebné vrátane masáže, klimatizácie, zatemnenia okien, osvetlenia a audia možno ovládať tabletom medzi zadnými sedadlami. Z tohto pohľadu japonská vlajková loď remizuje s konkurenciou.

Na šoférskom sedadle luxus nestratíte. Zmieriť sa musíte s ovládaním multimediálneho systému prostredníctvom touchpadu, ale časom si naň človek, opretý do pohodlných sedadiel, zvykne. Pri nastavovaní niektorých častí sedadla, ako napríklad dofúknutie bočných opierok na zvýšenie opory v zákrutách, treba použiť touchpad. Trochu to zdržuje, ale našťastie má ovládanie sedadiel aj skratku v podobe ikony na obrazovke, takže sa k nemu nemusíte dlho preklikávať.

V interiéri si posádka môže vychutnávať kvalitnú audiosústavu Mark Levinson®.

Naštartovanie a tichý chod hybridnej jednotky počas prvých metrov zapadá do luxusnému interiéru. Zapnutie smerovky pred prvým odbočením sprevádza výrazné cvaknutie. Chod páčky neladí s lahodným interiérom a je asi jediným nedostatkom z pohľadu kvality vo vnútri. Rýchlejšie tempo o chvíľu ukáže podvozok v najlepšom svetle, pokiaľ ste zameraní na komfort. Pri vozidle tejto kategórie to schvaľujeme. Komfort má prednosť pred dynamickým "vymetaním" zákrut. Šéf, sediaci vzadu, by to ocenil, keby sme ho viezli. Do týchto chvíľ má Lexus mierne navrch pred konkurenciou, strácať začne pri dynamickejšej jazde. Viac ako hmotnosť a nutnosť prispôsobovať jej tempo v zákrutách nám prekážalo zladenie hybridnej jednotky a prevodovky. Lexus LS 500h využíva rovnakú motorizáciu s dvojstupňovým hybridným systémom ako model LC h. Detailnejšie sme túto technológiu popísali v nedávnom teste modelu LC.

Zatiaľ, čo v prípade LC sme s fungovaním hybridnej jednotky a dvojice prevodoviek boli spokojní, v LS rovnaká motorizácia nebola až tak presvedčivá. Možno ide o rozdielne nastavenie elektroniky z dôvodu vyššej hmotnosti limuzíny. To by mohlo vysvetľovať dlhšie reakcie celého systému na poriadne zatlačenie na plyn. V mnohých situáciách však boli prevodovky nerozhodné a vyberali iný z celkového počtu desiatich prevodových stupňov častejšie, ako nám bolo milé. Najmä počas predbiehania viacnásobné zbytočné radenie raz hore, potom dole znižovalo komfort jazdy. Niekedy nastávala opačná situácia a vozidlu trvalo dlho, kým sa rozhodlo podradiť. Šoférovi sa potom ťažšie zžívalo s Lexusom LS a horšie odhadoval, ako veľmi má stlačiť plyn, aby dosiahol požadovanú reakciu auta. Možno sme príliš prísni, ale viezli sme sa v aute za 144 000 eur. 

Pri preraďovaní navyše sem- tam hrklo celým autom, nie výrazne, ale posádka to cítila. Stávalo sa nám to pri predbiehaní, ale aj na diaľnici pri aktivovanom adaptívnom tempomate, takže chybu šoféra môžeme vylúčiť (situácia, keď adaptívny tempomat kvôli premávke spomalil vozidlo a následne po uvoľnení jazdného pruhu začal zrýchľovať). Ak sme LS vrátili do komfortnej zóny a nežiadali dynamiku, tak to komfortom vrátil posádke. Príjemná jazda v pohodlných sedadlách môže zrazu trvať hodiny a vystúpite s úsmevom na perách. Nakoniec Lexus aj tak v hodnotení jazdy stratil voči konkurencii to, čo získal kvalitným interiérom. Z pohľadu spotreby vie LS ukázať príjemnejšiu tvár a pri dlhšej jazde klesne hlboko pod hranicu 9 l/100 km. Ak sa neobmedzujete a v prípade potreby využívate maximálny systémový výkon 264 kW, pokojne stúpnete cez hranicu 11 l.

Test: Lexus LS 500h (25 obrázkov v galérii)

Asistenčnými systémami Lexus tiež nevytŕča nad najlepšími vo svojej triede. Potešil nás však rozmerný 24-palcový head up displej. Podľa Lexusu ide o najväčší head up displej na svete. Môžeme potvrdiť, že so žiadnym väčším sme sa zatiaľ nestretli. Informácie, premietané na sklo, zapĺňajú pomerne širokú časť, ale ani v najmenšom nebránia vo výhľade. Čitateľný je aj na ostrom slnku a pri použití slnečných okuliarov. Okrem klasických informácií sa na ňom zobrazí aj postavička, znázorňujúca chodca buď vpravo alebo vľavo, podľa toho, z ktorej strany križuje vozidlu cestu. Podobné výstražné systémy má aj konkurencia a ide o skvelú vec. Tešíme sa na deň, keď sa takáto technológia dostane aj do dostupnejších áut. Vozidlo sleduje chodcov a premávku nielen pred vozidlom, ale aj za vozidlom. Ak vychádzate cúvaním z parkovacieho miesta a vojde autu do dráhy chodec, tak automaticky zabrzdí. Nakoniec nám ostali ešte svetlá. Z hľadiska výkonu sa stretávacie aj diaľkové svetlá radia medzi špičku. Na druhej strane za Mercedesom a BMW zaostávajú, pretože majú väčšiu tendenciu zaváhať pri výbere medzi diaľkovými a stretávacími svetlami.

Lexus LS nám ukázal, ako vynikajúco môže vyzerať moderný interiér, a aký dojem luxusu dokáže navodiť. Pri dileme kupujem/nekupujem máme dve odpovede. Ak hľadáte auto, s ktorým si chcete užiť jazdu a sem tam aj dynamiku, tak dávame nálepku v rámci tejto triedy nekupujem. Ak chcete komfort, pokojnú jazdu, alebo máte dokonca k dispozícii šoféra, tak sa výrok mení na kupujem, najmä v prípade dlhých diaľničných presunov.

Značka a modelLexus LS 500h
MotorBenzínový V6 s objemom 3,5 l + elektromotor
Výkon sústavy kW(k)264(359)
Prevodovky4-stupňový automat a CVT (spolu desať prevodových stupňov)
Cena od/verzia/testovaný model eur103 000/143 000/144 540

Najnovšie z kategórie: Testy

Pozri viac

Odporúčame

Fun rádio