
Test Citroën C3 Aircross: Imidžovka s nádychom praktickosti
Aircross je zvýšenou verziou bežnej C3. Ponúka lepší rozhľad, mohutnejší pocit a jedinečný dizajn.
Crossover od francúzskej značky je pomerne novým autom. Ako koncept ho Citroën predstavil iba minulý rok na autosalóne v Ženeve. Vízia C-Aircross mala vtedy väčšie kolesá a chýbali jej spätné zrkadlá. Inžinieri a dizajnéri značky nezaháľali a už štvrť roka po Ženeve odhalili nový model pripravený na produkciu s názvom Citroën C3 Aircross. Od auta očakávali obrovský úspech vo svojom segmente. Napokon, na konkurenciu útočí hneď na viacerých frontoch. Aké vlastne je?
Na futuristický a jedinečný dizajn Citroënu sme si už zvykli. Možnosť nespočetného množstva farebných kombinácií dodáva každému jednému modelu maximálnu individualitu. Spolu s rôznymi zakriveniami na karosérií pôsobí auto jednoducho zlato. Ako taký francúzsky buldoček. Práve na dizajne hodnotíme pozitívne to, že Citroën ide proti prúdu zvyšných automobilov s agresívnymi maskami chladiča, ostrými líniami a konvenčnými tvarmi. Ide si jednoducho svojou hravou cestou, ktorú mnohí nechápu, no pre ďalších poskytuje únik z reality a pravdepodobne jedinú alternatívu ku konvencií.

No veď posúďte sami. Ktoré iné auto má stretávacie svetlomety akoby v nárazníku? Delenie svetiel je celkovo na Citroënoch fascináciou. Zatiaľ, čo veľa aút dnes ide do akýchsi horizontálnych a čo najmenších tvarov, napríklad aj C3 Aircross si stále drží svoje okrúhle a veľké spracovanie.
Inak tomu nie je ani vzadu. Okrúhle svetlá so zaujímavým dizajnom vnútri. Na zadnej časti zboku naše pohľady najviac pritiahlo okno batožinového priestoru. Bolo polepené akýmisi pásmi v doplnkovej farbe karosérie. Toto riešenie sme ale príliš neocenili. Dizajnovo pôsobí trochu ako polepy na sklách sanitiek, pri cúvaní si naňho treba zvykať.

Interiér nového Aircrossu príliš neprekvapil. Aby ste to však nepochopili v zlom, Citroën jednoducho vsadil na štandard, ktorý sme videli už aj v bežnej C3. Látkové vyhrievané sedadlá vo viacfarebnom prevedení, klasická čierna palubná doska s farebnými prieduchmi klimatizácie, analógové budíky s ostrým a dynamickým vzhľadom. Taký je nový C3 Aircross.
Multimediálny systém testovaného modelu bol na dnešné pomery relatívne strohý. Dlhodobo však obľubujeme jeho multifunkčnosť a práve súčasnú jednoduchosť. Na aute pomocou tejto obrazovky nastavíte v podstate úplne všetko vrátane automatickej klimatizácie. Rádio prehráva pomocou Bluetooth aj USB. Na palube sa dokonca nachádza aj plocha pre bezkáblové nabíjanie.

Dizajn, multimédiá a konektivita. Tieto údaje jednoznačne potvrdzujú, že C3 Aircross je schopný splniť požiadavky moderného človeka. Ak však niekto siaha práve po Aircrosse, vyžaduje aj priestor. Inak by si vzal podľa nás dizajnovo atraktívnejšiu C3. Aj v tomto aspekte má nový model čo ponúknuť. Vďaka svojej svetlej výške a zvýšenému stropu je nástup a výstup v meste úplne jednoduchý. Auto celkovo pôsobí priestrannejšie ako bežná C3. Môžu za to úplne iné rozmery auta. Batožinový priestor narástol o viac ako 200 litrov na úroveň 510 litrov, dĺžka sa zvýšila o viac ako 15 centimetrov a približne 17 centimetrov pribudlo aj pri výške. Z hľadiska praktickosti tromfne aj nemecký crossover strednej triedy Volkswagen T-Roc. Ten má pri o 8 cm väčšej dĺžke až o 65 litrov menší batožinový priestor.

V samotnej jazde Aircross príjemne prekvapil. Motor PureTech 110 s objemom 1,2 litra a výkonom 81 kW bol spriahnutý s automatickou šesťstupňovou prevodovkou z dielne PSA Group. Ide o taký štandard, ktorý PSA ponúka vo svojich vozidlách. Motor je relatívne tichý, až pokým na prevodovke nezapnete športový režim. Musíme kriticky priznať, že po jeho zapnutí sa okrem zvýšeného hluku až tak veľa neudeje. Dynamická odozva plynového pedálu funguje do približne 80 km/h, potom auto už reaguje menej pružne na stlačenia. Deklarovanú kombinovanú spotrebu 5,7 l/100 km sa nám nepodarilo dosiahnuť pravdepodobne preto, že sme s autom jazdili takmer len v meste a v kolónach. Naša spotreba ukazovala hladinu tesne pod 7 litrov.

Testovaný model mal aj systém varovania pred vybočením z jazdného pruhu. V podstate ide o zvukovú a svetelnú výstrahu, ktorá vás varuje zakaždým, keď sa priblížite ku krajnici alebo stredovej čiare. Možno ideálny systém na diaľnice je v meste skôr testom vašich nervov.
Aby sme však neboli iba kritickí, musíme pochváliť zavesenie auta. Opäť, tak ako ku všetkému na tomto aute, pristupoval Citroën aj k podvozku veľmi alternatívne. Zatiaľ, čo väčšina automobiliek montuje do svojich áut čo najtvrdšie a najpevnejšie prvky tlmenia, Citroën zvolil jemnosť. Vo vysokých rýchlostiach taká „plavba“ môže pôsobiť nepríjemne, ale C3 Aircross je vyslovene autíčko do mesta, na cestu medzi mestami a do jemného terénu. Na týchto povrchoch pri týchto rýchlostiach sme si zavesenie skutočne obľúbili. Ba dokonca predbehlo naše očakávania. Mysleli sme si totiž, že takto mäkké pruženie v zákrute nič nevydrží. Na naše prekvapenie sme prešli typickými diaľničnými slimákmi so škrípajúcimi pneumatikami bez najmenšieho zaváhania auta.
Test Citroen C3 Aircross (20 obrázkov v galérii)
Citroën C3 Aircross je auto, na ktoré musíte dozrieť. Ako ten francúzsky buldoček, ktorý čaká na svojho pána. Je hravé, milé a imidžové. Okrem toho ponúka priestrannosť a odhodláva sa zvládnuť aj menšie terény. Je pre mladého hravého človeka milujúceho jedinečnosť a šport. Jediný rozdiel medzi C3 Aircross a buldočkom je asi v cene. Zatiaľ, čo za poriadneho čistokrvného psa dáte obličku, pri Aircrosse sa vám nad cenovkou hlava nezatočí.
Dĺžka | 4,15 m |
Šírka | 1,76 m |
Výška | 1,64 m |
Rázvor | 2,60 m |
Objem kufra | 510 l |
Cena verzie od/ Testovaná | 11 990 EUR/ 18 690 EUR |
Motorizácia | 1,2 PureTech, 81 kW, 6st. automat |