AUTO.sk AUTO.sk

Test Fordu Fiesta: Keď hľadáte menšie auto na dlhšie trasy
zdroj: Michal Švančara

Test Fordu Fiesta: Keď hľadáte menšie auto na dlhšie trasy

Na pomery menšieho auta nás Fiesta prekvapila komfortom počas dlhších diaľničných presunov. Pri vyberaní príplatkovej výbavy si treba dať pozor na cenu.

Keď sa niečo podarilo, tak to príliš nemeň. Týmto heslom sa často riadia automobilky pri navrhovaní novej generácie konkrétneho modelu a v prípade Fordu to platí pri dizajne siedmej generácie Fiesty. Od predchodcu sa výrazne nelíši a preto platí, že ak sa vám páčilo jedno, bude sa vám zrejme páčiť aj druhé. V interiéri je Fiesta už podstatne modernejšia. Palubnej doske dominuje osempalcový dotykový displej s multimediálnym systémom SYNC 3. Priznáme sa, že nám "fordácky" systém po vizuálnej stránke príliš nereže, ale je to skôr o individuálnej preferencii. Z pohľadu ovládania mu na druhej strane nie je veľmi čo vytýkať. Použité materiály nezvykneme hodnotiť. Vo Fieste však ide o kvalitatívny mišmaš. Na mnohých miestach hlavne na palubnej doske sme našli skutočne príjemné materiály, horšie to bolo na dverách a niektorých ďalších detailoch. Celkovo sme však z interiéru na pomery triedy mali dobrý dojem. Umocňoval ho príplatkový kožený volant, kožená radiaca páka a kožou potiahnutá ručná brzda.

Prístrojový panel využíva kombináciu klasických "budíkov" a menšieho displeja medzi nimi. Ide o typické riešenie Fordu.

Predné sedadlá sú v cenníku označené pojmom športové a v rámci výbavy Titanium sú v cene. My by sme ich športovými nenazývali, ale musíme im uznať slušné bočné vedenie, postačujúce pre potreby Fiesty. Vytknúť môžeme kratší sedák, nám vyhovoval, ale vyššie postavy s tým môžu mať problém. Horšie sa nastavoval aj sklon operadla, vtlačiť ruku k miestu s ovládacím prvkom vyžadovalo menšiu gymnastiku. Výhľad z auta je dobrý až na spodnú zdvojenú časť predného stĺpika. Medzi zdvojenou časťou sa nachádza malý priezor, ale šoférovi veľmi nepomôže. Priezor na ľavej strane zo svojho pohľadu ani nevidí, čo dokazuje aj nasledujúca fotka.

Priestorovo nie je na tom Fiesta zle, ale zároveň ani neprebije konkurenciu. Zvlášť to platí pri pohľade do kufra, ktorý svojím objemom 285 l skôr zaostáva.

Samostatnou kapitolou je výbava

Testovaná Fiesta bola veľmi slušne vybavená, ale pri skladaní auta si treba dať pozor na cenu. Aj keď si vyberiete jednu z najvyšších výbav (do tejto kategórie spadá testovaná výbava Titanium, ale aj výbavy Active a ST Line), tak cena nemusí byť zďaleka konečná. Ford totiž ide cestou bohatej príplatkovej výbavy. V preklade to znamená aj to, že jednotlivé úrovne výbav neobsahujú až toľko položiek. Ford nie je zďaleka jediný, kto má takýmto spôsobom postavený cenník. Cena Fiesty s výbavou Titanium, benzínovým trojvalcom s výkonom 74 kW a automatickou prevodovkou však môže vyrásť z akciovej ceny 16 730 eur ešte poriadne vysoko. V akciovej cene výbavy Titanium nájdete napríklad len manuálne ovládanie zadných okien a manuálnu klimatizáciu. Ak chcete navigáciu a niektoré ďalšie, povedzme štandardné prvky pre vyšší stupeň výbavy (akým Titanium je), tak si treba priplatiť. Ale ak sa rozhodnete aj pre full LED svetlomety, vyhrievané čelné okno, veľké panoramatické otvárateľné strešné okno, asistenčné systémy, prémiový audio systém a 17-palcové disky (všetko sme ani nevymenovali), tak sa cena pokojne môže blížiť k 25-tisícom eur. V skratke Fiesta vie ponúknuť naozaj vysokú výbavu, ale niečo to aj stojí.

Jedným z príplatkových prvkov je aj ochrana dverí pri ich otváraní v úzkych parkovacích miestach. Vďaka tomuto vaše deti neobijú dvere susedovho auta. Susedove deti však môžu obiť tie vaše, pokiaľ nemá zrovna Fiestu s ochranou dverí.

Podvozok je najsilnejšou zbraňou

Silnou stránkou Fiesty je riadenie a podvozok. Keď otočíte volantom, tak to nie je, ako keď ťaháte mŕtveho za nohu. Máte spätnú väzbu o tom, čo sa pod kolesami deje. Vyhovovalo nám aj nastavenie posilňovača riadenia. Jednoducho za volantom Fiesty nemáte ten pocit, akoby ste hrali počítačovú hru a boli odfiltrovaní od skutočného diania a to je dobre. Podvozok tiež výrazne prispieva k jazdným vlastnostiam. Dobre sa odhaduje, koľko si s ním môžete v zákrutách dovoliť. Na priečnej nerovnosti môže trochu odskočiť, ale je to v rámci normy, keďže vozidlo ostane stabilné. Vlastnosti riadenia a podvozka dokopy spôsobujú, že Fiestu sme si užívali najmä na dlhých trasách. Ak by niekto hľadal kompromis v podobe malého auta, ale zároveň potrebuje jazdiť z času na čas aj dlhšie trasy, tak naša voľba je v tomto prípade jasná. Menší Ford v tomto zdedil gény Mondea. Ak dlhé trasy, tak potom preferujeme silnejší verziu benzínového trojvalca s výkonom 92 kW (Active a ST Line je dostupná s rovnakým motorom, ale s výkonom až 103 kW).

Na bežné jazdenie však určite postačuje aj nami testovaná 74 kW verzia. Nerobilo nám ťažkosti predbiehanie pomalších vozidiel, problém nastal, až keď ich bolo viac zoradených za sebou. Práve preto treba na dlhšie trasy silnejší motor. Šesťstupňová automatická prevodovka s hydrodynamickým meničom nám počas jazdy výraznejšie neprekážala. Prináša požadovaný komfort, ale aj trochu lenivejšie radenie, aj preto treba pri predbiehaní stlačiť plyn s väčším predstihom. V niektorých momentoch sme pocítili mierne hrknutie autom pri preradení. Zaregistrovali sme to v špecifických situáciách v nízkych rýchlostiach pri zaradení dvojky. Nie je to však pravidlom, skôr ojedinelé. Motor má celkom dobrý prejav, tri valce pod kapotou trochu "znervóznia" akurát v nízkych otáčkach. Ak im prevodovka dovolí klesnúť k hodnote 1500 ot/min, tak posádka okrem známeho trojvalcového zvuku zacíti aj mierne vibrácie.

Test: Ford Fiesta 1,0 l EcoBoost (25 obrázkov v galérii)

Spotreba v teste sa vyhupla na 7,3 l a nebolo to spôsobené len absolvovaním tradične veľkej porcie kilometrov na diaľniciach. Na diaľnici sme pri predpisovom tempe jazdili tesne pod 7 l v závislosti od poveternostných podmienok. Spotrebu dvíhala najmä mestská premávka a krátke jazdy. Dlhšie trasy aj napriek našim značným nárokom na dynamiku zvládla Fiesta so spotrebou 6,3 l. S apetítom sa však dá ísť výrazne nižšie, ak šofér trochu chce. Dobre ho v tom dokáže pribrzdiť otvorené veľké panoramatické strešné okno, s ktorým sa dá komfortne plávať krajinou do rýchlosti 70-80 km/h, potom už výraznejšie rastie aerodynamický hluk. Najnovšia generácia Fordu Fiesta nás potešila hlavne na dlhých tratiach. Ani diaľničné presuny nie sú v menšom aute utrpením. Pozor si treba dať pri vyskladaní nového vozidla. Príplatková výbava dokáže zatriasť cenou. Pri pohľade na ponúkané verzie by sme sa asi vzdali automatickej prevodovky. Ušetrené peniaze by nám dovolili siahnuť po výkonnejšej 92 kW verzii a ešte by nám asi 300 eur ostalo na príplatkovú výbavu.

Najnovšie z kategórie: Testy

Pozri viac

Odporúčame

Fun rádio