AUTO.sk AUTO.sk

Test: BMW M5 je brutálne rýchla, ale stále pohodlná manažérska limuzína
zdroj: Michal Švančara

Test: BMW M5 je brutálne rýchla, ale stále pohodlná manažérska limuzína

Od BMW M5 sme očakávali rýchlosť, ale jeho limity sú ďaleko za tým, čo vám svedomie v bežnej premávke dovolí. Vie byť zábavné, ale viac nás prekvapilo svojou druhou, civilnou tvárou.

BMW radu 5 patrí medzi najkomfortnejšie autá, ktoré poznáme. Nie nehľadajte v ňom prehnaný luxus na spôsob Rolls Roycu, narážame skôr na podvozok, ktorý posádku rozmaznáva aj na dlhých cestách. Keď sa však k číslu 5, pridá písmeno M, tak sa charakter auta výrazne zmení. Označenie M je vyhradené pre najvýkonnejšie vozidlá značky, vyznačujú sa zábavou za volantom a zadným pohonom. Aspoň donedávna to tak bolo, ale s príchodom novej generácie M5 sa to čiastočne zmenilo. Benzínový motor V8 s objemom 4,4 l prepĺňaný dvoma turbami a dosahujúci výkon 441 kW a pohon zadných kolies nejde celkom k sebe. Kolesá zadnej nápravy nedokážu preniesť silu motora na cestu a pohon všetkých kolies bol jediným riešením. BMW sa pritom od začiatku snažilo o zachovanie tradície a prvé prototypy využívali výlučne pohon zadných kolies. Nakoniec prišlo s riešením, baran ostal celý, aj vlk sýty a nádrž rýchlo prázdna. V bežnej prevádzke využíva M5 pohon všetkých kolies, umožní vám vychutnať si zrýchlenie z 0 na 100 km/h v priebehu 3,4 s a ponúkne výbornú stabilitu v zákrutách. Na okruhu, alebo na uzavretých plochách možno prepnúť režim, vozidlo sa zmení na zadokolku, stabilizačný systém sa vypne a ide sa driftovať. BMW už skôr naznačilo, že nová generácia M5 túto schopnosť nestratila aj netradičným rekordom v najdlhšom drifte.

Pre mnohých ide na prvý pohľad o obyčajné BMW radu 5, drahé auto, akých stretávame na cestách pomerne dosť. Žiadne prehnané prítlačné krídla a ani silueta, ktorá by naznačovala brutálne rýchle auto. Aj tak sa tínedžeri pri aute hneď zastavili a žiadali, aby sme cestou z nákupného strediska nechali motor nadýchnuť k poriadnemu zvuku. Krátke pošteklenie plynového pedálu, preradenie doprevádzané streľbou z výfuku nenechá fanúšikov rýchlych áut chladných.

Michal Švančara

Športová verzia "päťkového" BMW sa predsa len odlišuje od základného modelu. Okrem emblému M5 si možno všimnúť vzduchové kanáliky na chladenie bŕzd, špeciálny tvar vonkajších zrkadiel, zadný difúzor a dve dvojité koncovky výfuku.

Michal Švančara

V interiéri je to podobné. Tradičný dizajn osviežuje športový M volant s modro-červeným prešívaním, či sedadlá s dobrým bočným vedením. Stále však ide o komfortné sedadlá a žiadne športové korýtka nečakajte. Veľmi podobný interiér môžete mať vďaka príplatkovým interiérovým balíkom M aj v bežnom BMW. Zásadnou odlišnosťou je tak opäť emblém M5 na sedadlách a tri červené tlačidlá. Dva na volante slúžia na prepínanie režimov M1 a M2, ktoré si možno prednastaviť a tretím sa štartuje motor.

Michal Švančara

Prvé naštartovanie, aktivovaný režim komfort a pohnutie nepohne srdcom fanúšika športovo ladených áut. Zvuk motora aj výfuku je od posádky výrazne utlmený a v komfortnom režime nerobí výraznejší hluk ani von. Z pocitu obyčajného BMW radu 5 šoféra vytrhnú len dve veci - výraznejšie zatlačenie na plyn a strmšie riadenie. Okamžité a výrazné reakcie na otočenie volantu sú naším úplne prvým výrazným jazdným zážitkom s BMW M5. Napriek svojej veľkosti v nás evokoval pocit rýchlo reagujúcej motokáry. Napriek tomu režim komfort neostal nič dlžný svojmu názvu. Hlavne na dlhých presunoch po diaľnici je aj športová "päťka" príjemným spoločníkom, aj keď za civilnejšou verziou predsa len zaostáva. Rozdiely sa ešte viac odhalia na menej kvalitných mestských cestách. Vozidlo posádku nevytrasie, ale nerovnosti cítiť výraznejšie. BMW M5 však stále ostáva z tohto pohľadu vynikajúcou športovovu verziou auta na každý deň. Ani každodenná jazda nebude určite utrpením pre šoféra a ani pre posádku. Ani z pohľadu výbavy nebude užívateľ ochudobnený. Masážne sedadlo, systém nočného videnia a prémiový audiosystém Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound vo výbave testovaného auta sú toho dôkazom.

BMW M5 (22 obrázkov v galérii)

Cestou domov môžete a nemusíte využiť režim šport. Tak či tak je auto strašne rýchle. Nehovoríme len o famóznom zrýchlení v priamom smere. Digitálna ručička tachometra má pritom tendenciu sa rýchlo blížiť k hranici 200 km/h a po ustálení vysokého tempa má posádka stále dojem pohodovej jazdy. To, čo predvádza M5 v zákrutách, je veľmi ďaleko za predpismi, bez problémov aj dvojnásobne. Ale tu už len môžeme odhadovať, ako rýchlo by sa zákrutami na bežnej komunikácii dalo ešte ísť, lebo schopnosti vozidla sú aj za hranicami svedomia cestného piráta. Dostať vozidlo na limit mimo uzavretého okruhu je poriadne šialené. Zábavu z takejto síce veľmi rýchlej jazdy, ale stále hlboko pod limity auta pravý fanúšik rýchlych kolies ani nemôže mať. Limity si možno odskúšať na okruhu, aj keď BMW M5 nie je typickým okruhovým autom. Výkon si však rozhodne užijete pri driftovaní. Stačí si zvoliť režim s vypnutým stabilizačným systémom a aktivovaným pohonom výlučne zadnej nápravy a zábava sa môže začať. Odtrhnúť auto do driftu pri výkone 441 kW a krútiacom momente 750 Nm nie je najmenší problém. Šofér si len musí dávať pozor, aby to s pridávaním plynu neprehnal. Na zábavu trochu veľké auto je aj pri takejto adrenalínovej jazde dobre ovládateľné aj vďaka prísunu poriadneho výkonu, kedykoľvek ho vodič potrebuje. Pri takomto spôsobe jazdy treba oceniť aj ostré riadenie a rýchle reakcie auta.

Michal Švančara

Osobitnou kapitolou je zvuk, vychádzajúci z výfuku. Ide o pomerne výrazný prejav, ale výrobca si ešte nechal priestor pre poriadny hrmot, ktorý nám možno raz predvedie verzia s označením M Competition. Vo vnútri má posádka zo zvuku pri ostrej jazde radosť, ale ako tradične to výrazne zaostáva za tým, čo sa deje vonku. V tomto ohľade ostáva BMW M5 verné svojim danostiam v oblasti komfortu a luxusu. Pre predstavu ponúkame aspoň malú ochutnávku toho, ako vozidlo znie v ostrom režime.

Nakoniec nám ostáva ešte spotreba a záverečný sumár. Celkový priemer v teste 12 l je veľmi príjemné číslo vzhľadom na obrovský výkon. Cestovanie na diaľnici sa pri predpisovom tempe dá zvládnuť aj za 9,3 l, a preto opäť raz klobúk dole pred BMW. Niežeby bola spotreba to podstatné pri tomto aute, ale veľmi dobre zapadá do celkového obrazu. Jedna tvár BMW M5 je totiž komfortná s bohatou výbavou, príjemná na každý deň a špeciálne dlhšie trasy. Jednoducho typická veľmi rýchla (skôr brutálne rýchla) manažérska limuzína s prijateľnou spotrebou, ktorej pohon všetkých kolies v spolupráci so stabilizačným systémom krotí kone pod kapotou tak, aby v pokoji odviezla rodinu na dovolenku. Druhá tvár je o limitoch, ktoré bežne nemáte šancu dosiahnuť, o vysokom výkone, o zrýchlení, o výbornom zvuku a aj o zábave. Došlo tu ku skĺbeniu dvoch odlišných svetov a máme chuť povedať, že úplne bez kompromisov.... Ale potom si spomenieme na BMW M2, ktoré nie je také výkonné, ale v našich očiach ešte zábavnejšie.  Na záver už len dve čísla - 121 500 a 162 592. Prvé je cenovkou pre základnú verziu, druhé pre testovaný kus.

BMW M5 interiér (10 obrázkov v galérii)

Najnovšie z kategórie: Testy

Pozri viac

Odporúčame

Fun rádio