AUTO.sk AUTO.sk

So Subaru sme sa učili efektnú otočku pri cúvaní
zdroj: Subaru

So Subaru sme sa učili efektnú otočku pri cúvaní

So Subaru sme si užili deň na trenčianskom letisku. Okrem rýchlostnej skúšky sme si vyskúšali aj rôzne manévre, medzi nimi efektnú otočku pri cúvaní.

Najkrajšou časťou našej práce je samotné jazdenie a úplne na vrcholnej priečke je jazdenie na uzavretom okruhu, ideálne na snehu. Niekde do tejto kategórie spadala aj Fun and Drive akcia so značkou Subaru. Síce bez snehu, ale na uzatvorenom priestranstve sme si užili jazdy, v ktorých sa spájalo príjemné s užitočným - zábava za volantom s tréningom, resp. školou bezpečnej jazdy. Na bezpečnú jazdu bol zameraný vyhýbací manéver, v rámci ktorého sa musel šofér vyhnúť prekážke a pri manévri trafiť úzky priestor medzi kužeľmi. Manéver odhalí nielen šoférovu (ne)šikovnosť, ale aj veľký vplyv rýchlosti na úspešnosť manévra.

Subaru

Najzábavnejšou disciplínou bola rýchlostná skúška, ktorá pozostávala zo slalomu, ale aj rýchlejších úsekov. Subaru Outback nebolo v tomto prípade ideálna voľba z hľadiska dosiahnutia najlepšieho času, ale na druhej strane sa ukázalo, že aj rodinné auto môže v sebe niesť DNA značky Subaru. Napriek tomu, že Subaru sa posledné roky výrazne zmenilo, a aj Impreza je dnes iným autom ako v minulosti, stále dokáže fanúšika adrenalínu svojimi jazdnými vlastnosťami potešiť. Robustný Outback sa s kvíliacimi pneumatikami prekvapivo ľahko ovládal pri prepletaní sa spleťou kužeľov. Vysoké tempo mu sedelo a nezdalo sa, že trpí nadváhou veľkého auta. Najpozitívnejšie sme vnímali správanie podvozku, Outback sa síce nakláňal a miestami sa mierne zavlnil pri preklopení z jednej zákruty do druhej, ale bol na rodinné auto prekvapivo čitateľný a výborne ovládateľný. Dojem z jazdy nepokazila ani CVT prevodovka Lineartronic, ktorá nie je zrovna stavaná na zážitky zo športovej jazdy, ale v konečnom dôsledku sme jej prácu vôbec nevnímali. To je plus. Vždy tvrdíme, že keď si počas jazdy na prevodovku nespomeniete, tak asi nerobí chyby.

Subaru

Medzi v praxi zbytočné, ale nepochybne frajerské zručnosti patrí otočka vozidla šmykom o 180 stupňov pri zachovaní smeru jazdy. To znamená najskôr cúvať, efektne auto otočiť a potom pokračovať v rovnakom smere ale už jazdou dopredu. Podobné manévre poznáme z akčných filmov a do premávky nepatria, ale ak sa radi bavíte za volantom, tak prečo nie? Vo svojej podstate ide o jednoduchý manéver a opakovaním sa ho pomerne rýchlo naučíte zvládať. My sme ho skúšali v Subaru SV s pohonom všetkých kolies a automatickou prevodovkou.

Recept na úspech je pomerne jednoduchý. Plný plyn na spiatočke, po rozbehnutí zaradiť neutrál, vytočiť kolesá, následne vyrovnať kolesá v momente, keď sa auto otočí približne o 100 až 110 stupňov, pákou automatickej prevodovky zaradiť "Déčko" a plný plyn vpred. Pred manévrom je ešte dobré vypnúť stabilizačný systém. Presné držanie sa týchto pravidiel určite prinesie úspech už po pár opakovaniach. Nič netreba robiť unáhlene a chaoticky, skôr sa treba sústrediť na správne načasovanie jednotlivých úkonov.

Subaru

My sme robili pravidelne na konci manévra jednu chybu, kolesá sme nevyrovnali do priamej polohy, čo vidno aj na videu vyššie. Vozidlo sa tak na konci manévra mierne zavlnilo. Dôvod tejto chyby je jednoduchý. Ak sa vozidlo otáča v šmyku, tak sme zvyknutí vyrovnávať šmyk otočením volantu do opačnej strany. Ide o vžitú reakciu pri riešení krízových situácií. V tomto prípade to však škodí, lebo šmyk je potrebný na otočenie vozidla do správnej polohy, aby sme ho následným pridaním plynu so zrovnanými kolesami mohli potiahnuť dopredu v priamom smere.

Na záver ešte jedna rada. Ak budete na voľnom priestranstve takéto niečo skúšať, začnite prvýkrát po daždi na mokrej ceste. Ak spravíte chybu, tak vozidlo na mokrej ceste pri menších treniach menej trpí. Ideálne je však vyskúšať si to pod dohľadom inštruktora, ktorý vás dobrými radami rýchlejšie dovedie k správnej technike.

Subaru Fun and Drive 2018 (22 obrázkov v galérii)

Odporúčame

Najnovšie z kategórie: Fun

Pozri viac

Fun rádio