AUTO.sk AUTO.sk

Nový emisný test WLTP robí automobilkám problémy. V čom je iný?
zdroj: Pxhere.com

Nový emisný test WLTP robí automobilkám problémy. V čom je iný?

WLTP je nový spôsob testovania emisií automobilov platný od septembra. Na sprísnenie testovania emisií doplatil najviac Volkswagen. V čom sa WLTP líši od NEDC?

Nie je to ani dva mesiace, čo vstúpil do platnosti nový prístup k meraniu emisií pod skratkou WLTP. Worldwide harmonized Light vehicle Test Procedure je celosvetovo uznávaná norma, ktorá nahrádza európsku NEDC (New European Driving Cycle). I keď bola ohlásená v ročnom predstihu, jej uvedenie do platnosti spôsobilo automobilkám problémy.

V Nemecku sa za uplynulý mesiac kvôli novej procedúre predalo v porovnaní so septembrom minulého roka predalo až o tretinu menej vozidiel. Zákazníci príliš neškodovali, pretože podľa dostupných informácií na druhej strane vzrástla predajnosť predošlých mesiacov. Ľudia si jednoducho nakúpili autá skôr, lebo vedeli o novej legislatíve. Problém však majú automobilky, najmä Audi. Podľa nemeckého portálu Autobild nespĺňa nové normy až 66% motorovej ponuky štyroch kruhov. Koncernový brat Volkswagen je na tom iba o chlp lepšie. Zatiaľ, čo autá z koncernu stále čakajú na schválenie, nemecké BMW, Mercedes a Opel dokonca prečíslili Volkswagen v podieloch na predaji za September. V čom je ale WLTP tak odlišná?

V rámci časovej osi je WLTP medzikrokom k sprísnenému režimu RDE, ktorý čaká nové automobily od januára 2020. Pôjde o najprísnejší Real Drive Emission test. Už WLTP však robí problémy vďaka markantnej rozdielnosti oproti predošlému NEDC. Prvým je nájazd vozidla. V novom teste už nastupuje zabehnuté vozidlo. Test bude trvať podstatne dlhšie a maximálne dosahované rýchlosti sa zvýšia až na diaľničnú stotridsiatku. Počas testu bude auto jazdiť po reálnej trase, nie testovacej. Širšie porovnanie nájdete v tabuľke. Za sťažením testu stoja hlavne nové maximálne rýchlosti, pri ktorých sa spotrebuje viac paliva a tlačia emisie vyššie. Trvanie testu iba pomôže odhaliť nedostatky.

Najväčšiu kritiku pri implementácií zožala Európska únia za podľa automobiliek krkolomné termíny, ktoré nastavila. WLTP bol ohlásený a schválený v septembri 2017 a vstúpil do platnosti rok na to. V januári 2020 s nástupom prísnejšieho RDE budú musieť znížiť emisie automobilov o ďalších priemerne 30 percent. Je však otázne, či je potrebné počúvať nárek automobiliek. Tie sa totiž už v minulosti snažili obchádzať emisné testy práve nariekaním. Jediné je isté, že petrolheadi si pravdepodobne budú musieť nájsť v automobiloch novú záľubu, nie len silný a veľký nespútaný atmosférický motor.

NEDCWLTP
Nájazd autado 3000 kmod 3000 do 15000
Štart motorastudenýstudený
Trvanie cyklu20 minút30 minút
Dĺžka cyklu11 km23,25km
Skutočné podmienky RDEnie áno
Počet zastavení149
Priemerná rýchlosť34 km/h46,6 km/h
Maximálna rýchlosť120 km/h131 km/h
Stav batérienedefinovanýpred testom sa nesmie nabíjať
Opotrebovanie pneumatíkod 10 do 50%od 0 do 20%
Preraďovaniepri stanovených otáčkachindividuálne

Najnovšie z kategórie: Správy

Pozri viac

Odporúčame

Fun rádio