AUTO.sk AUTO.sk

Test Ford Fiesta ST Performance: Adrenalín veľkosti S
zdroj: David Dejvo Schun

Test Ford Fiesta ST Performance: Adrenalín veľkosti S

Fiesta od Fordu je už dlhú dobu synonymom malého rodinného auta. Konkurent Volkswagenu Polo a Seatu Ibiza so sebou nesie rukopis americkej automobilky a poskytuje alternatívu nemeckej výrobe. Model ST Performance je ale oveľa viac.

V skutočnosti ide o model Fiesta ST. Dodatok Performance plynie iba z balíka doplnkovej výbavy, ktorý v testovanej verzií bol. Vozidlo vyzerá napriek svojej diabolskej prípone veľmi decentne. Na ceste si ho však s bežným modelom určite nezameníte. Špeciálne športové pneumatiky, načerveno zafarbené brzdové strmene a výrazný zadný spojler sú tie veci, ktoré si na aute všimnete ako prvé. Ak by ste náhodou tieto detaily prehliadli, stále vás na športového ducha upozornia aj obrovské písmená ST vpredu aj vzadu na aute.

Fiesta ST
Zdroj: David Dejvo Schun

Ostré línie, ktoré sa vo Fieste objavili až v minulej generácií, boli v tejto siedmej dotiahnuté do dokonalosti a auto dostalo konečne poriadneho športového ducha. Okrem nich však pribudlo aj lakovanie v špeciálnom šedom odtieni, ktoré sme doteraz u konkurencie nevideli. Môžeme zodpovedne povedať, že táto šedá dôkladne skrýva nečistoty na karosérií, a tak auto nie je len rýchle, ale aj praktické. K rýchlosti, ktorá sa skrýva v každom detaile, sa však dostaneme až neskôr.

Fiesta ST
Zdroj: David Dejvo Schun

Po nastúpení sa dravá Fiesta podobá na normálnu Fiestu oveľa menej. Hlavnou devízou sú športové sedačky RECARO. A keď povieme športové, v tomto prípade myslíme naozaj športové. Sedenie je relatívne tvrdé a bedrové opierky sú také vystúpené, že človeka s miernou nadváhou budú omínať. Ak ste však s váhou v pohode, budete sa za volantom Fiesty ST cítiť ako za volantom superšportu. I keď ide iba o „hot hatch.“ Na tých je však výborné, že málokedy ukrajujú zo svojej praktickosti. Preto aj v športovej verzií ostal kufor s hlbokým dnom a objemom 288 litrov. Údaj však zahŕňa iba priestor po horný kryt. Do kufra tak reálne môžete uložiť ešte viac.

Fiesta ST
Zdroj: David Dejvo Schun

Tretia generácia multimediálneho systému SYNC prináša rýchlejšiu odozvu, krajšie prepracovanie a rozšírenú ponuku ovládania hlasom. To ešte stále funguje iba v češtine. Rýchlosť odozvy však spôsobila, že ju využijete málokedy. Aj v navigácií auto vyhľadáva tak rýchlo, že mordovať sa s rečovým automatom by vás ani nebavilo. Okrem toho je SYNC 3 trochu ukecaný. Všetko vám rád po česky vysvetlí. No niekedy ste nútení si vypočuť aj obyčajné upozornenia. Napríklad, že sa nemáte hrať s mobilom počas jazdy. K prístrojovej doske nemáme príliš čo povedať. Ide o graficky vylepšené, ale stále klasické forďácke rozhranie, ktoré dokáže zobraziť všetky dôležité informácie. Do budúcnosti by sme uvítali väčšiu spoluprácu veľkej obrazovky a obrazovky medzi budíkmi.

Fiesta ST
Zdroj: David Dejvo Schun

Najväčším ťahúňom je však práve motor a dynamické vlastnosti auta. To je to, čo oddeľuje Fiestu ST Performance od bežnej Fiesty. Toto auto je oproti bežnému modelu totálny masaker. Rozdiel uvidíte už po prvom naštartovaní. Pod kapotou drieme jeden a pol litrový turbobenzínový motor s výkonom 147 kW. Dobrý výkon, však? Ak vám teraz povieme, že tento motor má iba tri valce, asi sa začnete zamýšľať, prečo. Prečo tak veľký objem iba v troch valcoch. Úprimne, nám to nie je jasné doteraz. Ford ale vedel, čo robí. Neohrabaný motor v spolupráci s jedným z najlepších hot hatch športových výfukov predstavuje doslova novú dimenziu zážitku. Auto je dynamické, turbo lag takmer necítiť a aj keď pretočiť kolesá ide extrémne ťažko, nepovažujeme to za negatívum. Auto má aj vďaka samosvornému diferenciálu v zákrutách až nadpozemskú priľnavosť. Úprimne, celkom nás vystrašila. Pri takejto priľnavosti už začnete rozmýšľať, kde je problém. A či ak pôjdete ešte o chlp rýchlejšie, nechytíte hodiny. O dostatočnú dynamiku a jazdnú stabilitu sa stará aj podvozok. Ten je na bežné jazdenie až príliš tvrdý. Za volantom Fiesty ST sa cítite ako v aute rely.

Fiesta ST (18 obrázkov v galérii)

Aby sme toto auto len nechválili, musíme priznať aj jedno negatívum. Nádrž o objeme 45 litrov nám príde nedostatočná. Iste, ide o malé auto určené do mesta. Ak využívate jeho zábavný potenciál naplno, nie je problém jazdiť aj za 10 l/100km. Vtedy má dojazd iba 450 km. To je skoro ako elektromobil. Na druhej strane však treba priznať, že vďaka čarovnej paličke kúzelníkov z USA (lebo inak si tento motorický počin skutočne nevieme vysvetliť) sa na tempomate poveziete aj za 3,7 l/100km.

Ford Fiesta ST je športový hot hatch pre každého, kto má rád rýchlosť, adrenalín a pocit, že sa nenachádza v kabíne ale v skutočnom kokpite. Tento človek však musí byť ochotný obetovať kvôli zážitku aj časť svojho pohodlia. Ak tak urobí, bude vlastniť jeden z najvzrušujúcejších hatchbackov na trhu.

Dĺžka4,07 m
Šírka1,78 m
Výška1,47 m
Rázvor2,49 m
Objem kufra288 l (po horný kryt)
Cena verzie od23 990 EUR
Motorizácia1,5 Turbobenzín, 147 kW, 6st. manuál

Najnovšie z kategórie: Testy

Pozri viac

Odporúčame

Fun rádio