AUTO.sk AUTO.sk

Audi E-Tron má posunúť rekuperáciu na novú úroveň
zdroj: Audi

Audi E-Tron má posunúť rekuperáciu na novú úroveň

Rekuperácia energie pri spomaľovaní nie je vo svete áut novinkou. Audi E-Tron pri 31 km dlhom klesaní z Pikes Peak získalo rekuperovaním dosť energie na prejdenie ďalšej rovnako dlhej trasy.

Audi E-Tron prinesie niekoľko zaujímavých technológií. Prvé sériové auto s kamerami namiesto spätných zrkadiel posúva na novú úroveň aj rekuperáciu energie pri brzdení. Automobilka nás chce o tom presvedčiť aj svojimi poslednými meraniami na Pikes Peak. Na rozdiel od pretekárskych áut prešlo Audi E-Tron cez Pikes Peak v opačnom smere. To znamená, že klesalo z vrcholu dole dlhých 31 km, počas ktorých rekuperovalo energiu. Vďaka dodatočne získanej energii mohlo prejsť rovnakú vzdialenosť znova.

Rekuperácia v priemere zvyšuje odjazd elektromobilu E-Tron až o 30 %. Celkový dojazd na jedno nabitie je podľa novšieho meracieho cyklu WLTP 400 km. Nové SUV rekuperuje energiu až do hodnoty 300 Nm krútiaceho momentu a výkonu 220 kW, čo je viac než 70 % z parametrov vozidla (300 kW). Audi tvrdí, že tak dobré číslo nedosiahlo ešte žiadne sériové auto. Samotná rekuperácia má v prípade Audi e-tron tri rôzne režimy. Manuálnu, automatickú a ešte "klasickú", ktorá sa aktivuje po stlačení brzdového pedála.

Audi

Manuálna rekuperácia

Po jej aktivovaní si šofér na pádlach pod volantom nastaví jeden z troch stupňov rekuperácie. Prvý znamená po odľahčení plynu jazdu na voľnobeh (čiže bez rekuperácie), pri treťom vozidlo výrazne spomaľuje. Energia sa v tomto prípade rekuperuje prostredníctvom dvojice elektromotorov. Až pri 90 % všetkých spomalení netreba využívať brzdový pedál a s výnimkou núdzového brzdenia stačí na ovládanie vozidla iba stláčať a odľahčovať plynový pedál.

Automatická rekuperácia

Využíva rovnaký systém ako manuálna, ale o stupni rekuperácie po uvoľnení plynového pedála rozhoduje počítač na základe údajov z navigácie, kamery, radarov ako aj informácií o premávke na trase. Šoférovi sa na displeji zároveň zobrazí príslušná informácia v momente, keď odľahčenie plynového pedála dáva zmysel.

Kamera namiesto zrkadla a obraz z nej na displeji.

Klasická rekuperácia

Prebieha, keď šofér zatlačí na brzdový pedál, až kým pri spomaľovaní neprekoná hranicu 0,3 g. Následne sa do práce zapojí aj brzda. Audi sľubuje, že prechod medzi rekuperáciou a brzdením nebude citeľný. Nový elektrohydraulický systém má navyše výrazne znížiť brzdnú dráhu. Pri automatickom núdzovom brzdení prejde medzi iniciovaním brzdenia a maximálnym brzdným účinkom iba 150 milisekúnd, čo má brzdnú dráhu skrátiť o 20 %.

Audi E-Tron na Pikes Peak (25 obrázkov v galérii)

Nové Audi E-Tron bude patriť medzi pomerne dynamické SUV. V štandardnom režime ponúkne výkon 265 kW a maximálny krútiaci moment 561 Nm. Takéto parametre poskytnú dva elektromotory až počas 60 sekúnd. Možno sa to zdá málo, ale plný výkon bežne využívame maximálne niekoľko sekúnd za sebou. Spomínaných 60 sekúnd stačí na to, aby sa vozidlo opakovane rozbehlo z 0 na maximálnu rýchlosť 200 km/h niekoľkokrát bez straty výkonu. Po aktivovaní režimu S ponúkne vozidlo krátkodobo asi na osem sekúnd výkon 300 kW a maximálny krútiaci moment až 664 Nm. Hranicu 100 km/h v tomto prípade pokorí za menej ako šesť sekúnd. Pri elektromobiloch je dôležitejšia ako zrýchlenie schopnosť okamžite reagovať na plyn. V tomto ohľade prekonávajú aj vozidlá so spaľovacími motormi, uľahčujú predbiehanie a zlepšujú pocit z celkovej dynamiky auta.

Najnovšie z kategórie: Novinky

Pozri viac

Odporúčame

Fun rádio