AUTO.sk AUTO.sk

Test BMW i3S REX: Kontroverzný dizajn, bavorský zážitok
zdroj: Michal Švančara

Test BMW i3S REX: Kontroverzný dizajn, bavorský zážitok

Vylepšená verzia BMW i3S dostala malý benzínový agregát, ktorý pomôže predĺžiť dojazd. Vďaka nemu sa nemusíte pozerať na stav batérie.

BMW vstúpilo predstavením exkluzívnej i8 a ľudovejšej i3 do novo rozvíjajúcej sa kategórie elektromobilov vo veľkom štýle. Treba priznať, menší z dvojice nikdy nehral prím a zraky priťahovala skôr spomínaná „osmička.“ Počas nášho testu sme si však i3 obľúbili hneď v niekoľkých oblastiach.

Na prvý pohľad auto pôsobí neutrálne. Kontroverzný dizajn niekomu učaruje, iný ho znenávidí. Iste, auto má úzke kolesá, ktoré predtým mohli patriť bicyklu. Priznávame, vlnka na prednej kapote trochu pripomína nenávidený Fiat Multipla. Napriek tomu všetky tieto prvky využilo BMW v prospech dizajnu. Ten je relatívne jednoduchý, no vôbec nie nudný. Navyše, vďaka vysokému stropu ho môžeme považovať ešte aj za praktický.

BMW i3S REX
Zdroj: Michal Švančara

Skryté dvere otvárajúce sa oproti sebe na prvý pohľad pôsobia ako čisto dizajnový prvok. Keďže však automobilka odstránila celý stredový stĺp, predstavujú naopak geniálne riešenie z hľadiska priestoru a využiteľnosti. BMW jednoducho nahradilo stĺpik dvermi, vďaka čomu sa auto stáva pohodlné aj pre štyroch pasažierov. V prospech praktickosti hovorí aj priestor vo vnútri auta. Absencia prevodovky vpredu fakticky zrušila stredový tunel, a tak pri nohách pribudol ďalší priestor. Sedenie vzadu je príjemné aj pre vyšších spolujazdcov.

BMW i3S REX
Zdroj: Dejvo

Priestrannosť je iba jedným faktorom z celého zážitku. Ďalším je pocit po nasadnutí. Dnes už je zvykom, že automobilky dávno nepredávajú to klasické presúvadlo. Predávajú zážitok. A ten sa i3S podaril ešte lepšie ako samotná praktickosť. Pri nasadnutí sa vás auto snaží zaujať v každom momente. Obrovský stredový multimediálny displej, kožené sedadlá, modré bezpečnostné pásy, špeciálne zvlnená palubovka z dreva. Jednoducho interiér tohto auta si nemôžete zameniť so žiadnym iným.

BMW i3S REX
Zdroj: Dejvo

Toto všetko je však len pridaná hodnota k tomu, o čo by malo milovníkom áut ísť v prvom rade. O pocity z jazdy. BMW i3S je elektromobil, do ktorého pribalili jeden maličký dvojvalec len tak „keby niečo.“ A urobili veľmi dobre.

BMW i3S REX (18 obrázkov v galérii)

O autách jazdiacich na elektrinu je známe, že ich zrýchlenie dokáže zobrať dych. V tomto prípade tomu nebolo inak. Elektrické i3S na križovatke nemá problém poraziť hoci aj športový Focus RS. Ak máte rýchle reakcie a vyštartujete na oranžovú, keď zasvieti zelená, budete desiatky metrov pred klasickými autami. Čo nás však zaujalo, je narábanie s plynovým pedálom. BMW síce funkciu ePedal nijak výraznejšie nepropaguje, no celé auto je v podstate nastavené tak, že sa dá ovládať iba plynovým pedálom. Pri stlačení pedála auto zrýchľuje, pri pustení brzdí. Môže za to systém rekuperácie energie, kedy motor nie je napájaný z batérie, ale batéria nabíjaná z motora. Každá neopatrnosť pri povoľovaní pedála alebo vôľa odložiť si na chvíľu nohu bokom je tak potrestaná trhnutím dopredu. Na tento štýl práce s plynom si budete musieť chvíľu zvykať. Tým citlivejším môže najprv prísť zle od žalúdka. No po pár dňoch tréningu už na ovládanie auta jedným pedálom nedáte dopustiť. Pod nohami sa samozrejme nachádza aj brzdový pedál, no ten je v tomto aute skôr pre núdzové účely.

BMW i3S REX
Zdroj: Dejvo

Ďalšou zaujímavosťou je REX, teda Range Extender, teda predlžovač dojazdu, teda malý dvojvalec. Ten dokáže zvýšiť dojazd aj o 100 kilometrov. Jeho práca je absolútne tichá a ani si ju neuvedomíte. Iba si na multifunkčnom paneli nastavíte udržiavanie stavu nabitia batérie a poslušný REX sa vám postará o to, aby ste neklesli ani o percento. Tabuľková spotreba tohto motorčeka je 0,7 l/100 km. Toľko si vypýta vtedy, keď auto jazdí čiastočne na batérie a čiastočne ich dobíja z motora. To nás núti rozmýšľať, prečo všetky autá nefungujú na tomto spôsobe pohonu. Bez REXa s autom prejdete na jedno nabitie približne 300 km, dokopy je teda s autom možné prejsť okolo 400 km bez zastavenia. Pre bežnú jazdu v meste je aj dojazd na batérie viac ako vyhovujúci. Najmä v hlavnom meste je infraštruktúra nabíjacích staníc veľmi dobrá a nabíjanie je rýchle. Range Extender však robí z i3S praktickejšie auto. Navyše, pocit ozajstného motora dopraje pokojnejší spánok aj konzervatívcom, ktorí elektrine ešte neveria stopercentne.

BMW i3S je elektromobil, ktorý zaujme nielen úspornosťou, ale aj dizajnom, praktickosťou a dojazdom. Vďaka Range Extenderu spája dva rôzne svety. Ten ekologický a ten, kde sa tankovanie počíta na sekundy. Pre každého mestského a moderne zmýšľajúceho človeka musí byť ak nie finálnou voľbou, aspoň jednou z možností. Odstrašujúca môže byť akurát cena. Tá začína s REXom na úrovni 43 700 eur.

Najnovšie z kategórie: Testy

Pozri viac

Odporúčame

Fun rádio