AUTO.sk AUTO.sk

Dieselgate stále nekončí: Chybu priznalo aj Subaru
zdroj: Subaru

Dieselgate stále nekončí: Chybu priznalo aj Subaru

Od vypuknutia emisného škandálu Dieselgate prebehli už takmer tri roky. Napriek tomu odhaleniam nie je koniec. Po novom pláva v problémoch aj Subaru.

V roku 2015 odštartoval Volkswagen sériu odhalení s názvom Dieselgate. Práve vtedy sa totiž prevalila manipulácia s výsledkami emisných testov. Spoločnosť vtedy naprogramovala svoje vozidlá tak, aby boli schopné odhaliť testovacie podmienky a počas nich držali emisie a spotrebu v deklarovanej norme. V praxi to znamenalo, že akonáhle ste opustili testovacie stredisko, auto začalo vykazovať úplne iné čísla.

Tento škandál značke ublížil najmä v USA, kde má nafta už teraz slabú pozíciu. Negatívna reklama tomuto druhu paliva jednoznačne neprospela. Volkswagen mal iba dve možnosti. Prvou bolo odkúpiť automobil. Úrady v rámci ochrany spotrebiteľa uložili nemeckému výrobcovi povinnosť odkúpiť každé problémové auto, ktoré sa jeho majiteľ rozhodne vrátiť. Viac ako 300 tisíc áut tak teraz oddychuje na amerických púšťach. Druhou možnosťou bolo prečipovať auto na vlastné náklady tak, aby vykazovalo rovnaké hodnoty aj v novom teste RDE (Real Driving Emissions). Auto sa v ňom testuje za reálnych podmienok. Túto možnosť využili takisto mnohí, no nebola úplne ideálnym riešením, pretože pri nej v niektorých prípadoch dramaticky poklesol výkon vozidla. Volkswagen preto čelí ďalšej hromadnej žalobe. Tentokrát v Anglicku.

Nemecká spoločnosť mala akurát to nešťastie, že sa jej podvody prevalili ako prvé. Na jej vlne sa totiž zviezli aj ďalšie automobilky, pri ktorých sa toto negatívne správanie do pamäti ľudí až tak nezapísalo. Podvádzala aj dcérska spoločnosť Audi. Pred viac ako rokom sme v článku písali aj o tom, že francúzsky Renault mal obchádzať emisné testy už 25 rokov. Problém neobišiel ani Fiat, Chrysler, BMW, Daimler a Mitsubishi. Najnovšie však vyšlo s pravdou na povrch aj Subaru.

Vo vyjadrení, ktoré automobilka zverejnila minulý týždeň, priznáva, že zmanipulovala údaje o spotrebe a emisiách na viac ako 900 vozidlách vo dvoch svojich výrobných fabrikách. Na problém sa prišlo vďaka nútenému auditu, ktorý nariadila japonská vláda. Spoločnosť odhaduje, že podvody sa datujú až do roku 2002, no túto skutočnosť nevie potvrdiť. Záznamy, ktoré by to mohli dokladovať, existujú až od roku 2012.

Podľa vyjadrenia pochybila inšpekcia fabrík. Dá sa predpokladať, že nízky manažment o manipulácií vedel, no vzhľadom na nedostatok informácií je nemožné dokázať, že tieto informácie putovali aj nahor, k vysokému manažmentu. Dôvodov pre manipuláciu bolo vraj viacero.

Prvým sú prísne vnútorné štandardy spoločnosti. Starší inšpektori vraj nariadili zamestnancom skrášliť hodnoty, aby neprekračovali čísla stanovené v interných smerniciach. Ďalším dôvodom bola minimalizácia odchýlky. Keďže vyrábať produkty s veľkými odchýlkami kľúčových vlastností nie je dobré, údaje sa jednoducho pozmenili. Tretím dôvodom boli chyby merania. Aby sa predišlo vysokej chybovosti meraní, niekedy je možné merania upraviť. Nie však do takej miery, aká sa vyskytla v továrniach Gunma a Yajima.

Či išlo naozaj o chybu nižšieho manažmentu alebo o riadenú manipuláciu s údajmi, sa už nedozvieme pravdepodobne nikdy. Technikou padajúceho (veď viete čo), sa automobilke podarilo vysvetliť azda všetko. Ak by ju aj čakal trest, určite nebude taký veľký, aký by hrozil pri úmyselnej manipulácií. Či danému vysvetleniu budete veriť, je na vás.

Podľa vyjadrenia automobilky však spoločnosť viac ako ľútosť neponúka. Spomínaných 903 kusov, ktoré sú vraj dotknuté, zvolávať neplánuje. Dáta vraj aj po odhalení manipulácií stále spĺňajú prísne štandardy automobilky. Zároveň sľubuje, že popracuje na korporátnej kultúre a procesoch. Posnaží sa predísť podobnému konaniu v budúcnosti. 

Odporúčame

Najnovšie z kategórie: Správy

Pozri viac

Fun rádio